Gå til innhold

Fly er den mest miljøskadelige transportformen som fins. Dropper du flyturer av hensyn til miljøet eller gir du faen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Norge er på Europatoppen i flyreiser innenriks, og ifølge tall fra Eurostat flyr vi fire ganger så ofte innenriks som svenskene. Stadig vekst i flytrafikken gir også voksende klimagassutslipp, og ifølge Miljøstatus har klimagassutslippene fra innenriks flytrafikk i Norge økt med 24 prosent fra 1990 fram til 2009.

https://naturvernforbundet.no/samferdsel/fly/

Anonymkode: 7a8f6...c76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Norge er på Europatoppen i flyreiser innenriks, og ifølge tall fra Eurostat flyr vi fire ganger så ofte innenriks som svenskene. Stadig vekst i flytrafikken gir også voksende klimagassutslipp, og ifølge Miljøstatus har klimagassutslippene fra innenriks flytrafikk i Norge økt med 24 prosent fra 1990 fram til 2009.

https://naturvernforbundet.no/samferdsel/fly/

Anonymkode: 7a8f6...c76

Jeg må være veldig miljøvennlig for jeg flyr svært lite innenriks  :P

 

Ellers er det ikke så rart at flyreiser er utbredt i vårt langstrakte land, det kan jo ta svært lang tid å bevege seg på andre måter   https://www.nrk.no/rogaland/_-na-skjonner-jeg-hvorfor-folk-velger-fly-1.13644710

 

Endret av Xtra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Jeg flyr aldri og er aldri utenlands men det er fordi helsa er så dårlig men synes det er veldig positivt å tenke på at jeg iallefall sparer miljøet på dette punkt. Jeg tror igrunn når det gjelder miljøbidrag som alt annet at vi alle gjør så godt vi kan og bidrar med hva vi kan. Hvilken situasjon man er i livet har ofte mye å si synes jeg og jeg forstår veldig dem som ergrer seg om alt som har vært om diselbiler og masse " snobberi" som ikke klarer å forstå at mange har ikke økonomi til alt det mest oppdaterte til enhver tid. 

Men jeg er iferd med å senke det totale forbruket mitt , skal potte en del frø i vår og alle monner drar jo.😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, Xtra skrev:

Jeg må være veldig miljøvennlig for jeg flyr svært lite innenriks  :P

Hva med flyvninger utenlands, weedend-turer til europeiske storbyer eller langferier til for eksempel Thailand?

Anonymkode: 7a8f6...c76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Skulle ønske miljøforkjemperene videreformidlet mer av sin store kunnskaper om hvordan gjøre mye med enkle midler slik det mye var på Blindern på søttitall.Det var mye bra også den gang selv om så mye virvlet rundt med så mange forskjellige retninger. Filosofer og botanikere kunne vise oss som har mer " begrensede muligheter" hvordan gjøre mye med enkle midler. Mye var jo på TV i forbindelse med hager osv. Men alle har ikke de muligheter. Hørte om at på skyskrapere i New York er det på bygningsetatens laget en slags kolonihager. Det er jo det virkelig smarte og utfordringen alltid uansett hvor rik eller fattig du er. Det blir veldig mye ordkløyveri og uforståeligheter for folk som ikke er fagpersoner føler jeg ofte og da " hekter folk bare seg av". tror jeg. Og nå kommer kanskje sommeren...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med flyvninger utenlands, weedend-turer til europeiske storbyer eller langferier til for eksempel Thailand?

Anonymkode: 7a8f6...c76

Selvfølgelig er det like ille, men i innlegget var det fokus på innenriksflyvninger. Derav min ":P"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Maggie55

(Jeg var med i Hagelaget en kort periode og der fikk jeg vite mer om kolonihager på toppen av skyskrapere i New York.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty

Jeg flyr aldri. Jeg må innrømme att lysten ikke er der. Så det er ikke av miljøvern hensyn. Men jeg tar også kollektivt og har solgt bilen. Kildesorterer gjør jeg også. Så jeg er litt bevisst på miljøvern. Jeg må innrømme att jeg synes folk som flyr/langt/ofte er litt lite bevisste. Men det er lett for hjemme-kjære meg og si da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg flyr mye, alt for mye, både inneblands og utenlands. Brorparten innenlands er gjennom jobb, og der må jeg innrømme at er tidsbruk som gjør at jeg ikke velger NSB. 

Ikke bra, vet det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje

Ja, jeg prøver å unngå fly i stor grad. Men jeg gjør det innimellom likevel.

Dette året blir det mange flyturer på meg - mange flere enn normalt. Så dette året blir et svart år for min del når det gjelder klimaregnskap. Har stort sett vært flink frem til nå da....

Elsker å ta toget hvis reisen er under 8 timer. Blir det 10-12, velger jeg nok heller fly.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...