Gå til innhold

Kan jeg reise med passet mitt etter navneendring?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

La oss si at jeg het Kari Nordmann Larsen, og det navnet står i mitt nåværende pass. 

Og at jeg har endret navn til Kari Larsen. Altså kuttet Nordmann.

Vil jeg kunne reise til Danmark med mitt nåværende pass med buss til Sverige og båt over til DK?

Jeg kan jo evt. skrive mitt gamle navn ved billettkjøpet, da stemmer i alle fall billettnavn overens med passet. Eller vil det komme frem at "denne personen ikke finnes" eller noe slikt?

 

Anonymkode: a675b...8ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Eller... må man ikke ha pass for å reise inn i Danmark? Mener å huske at vi plutselig måtte medbringe pass en gang for noen få år siden da vi skulle reise til DK med DFDS. Men nå finner jeg ikke noe om det. Var det kun er periode, eller er jeg helt ute å kjøre? Holder det med gyldig bankkort som leg? Noen som vet?

Anonymkode: a675b...8ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

La oss si at jeg het Kari Nordmann Larsen, og det navnet står i mitt nåværende pass. 

Og at jeg har endret navn til Kari Larsen. Altså kuttet Nordmann.

Vil jeg kunne reise til Danmark med mitt nåværende pass med buss til Sverige og båt over til DK?

Jeg kan jo evt. skrive mitt gamle navn ved billettkjøpet, da stemmer i alle fall billettnavn overens med passet. Eller vil det komme frem at "denne personen ikke finnes" eller noe slikt?

 

Anonymkode: a675b...8ad

Skaff deg nytt pass. :) Navnet i passet må i alle fall stemme med navnet på billetten. Utover det er det vel ikke passplikt, men legitimasjonsplikt, men jeg ser ikke bort fra at eneste gyldige legitimasjon er pass, men det vet jeg ikke altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist sommer var jeg i Danmark med danskebåten og vi viste ikke noe form for legitimasjon da vi gikk i land i Danmark. For å komme inn på båten igjen måtte vi bare ha en form for legitimasjon, feks bankkort med bilde, førerkort eller pass. Skal en med fly tror jeg det er annerledes. Mener at flyselskapet krever pass for å gå ombord i flyet.. Uansett så må navnet på billetten stemme med det som står i passet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...