Gå til innhold

Behandler depresjon ved å redusere grubling


Nils Håvard Dahl, psykiater

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Dette kurset skulle jeg gjerne vært på. Veldig enkelt og åpenbart, men likevel så genialt.

Minnet meg på en link noen la ut her en gang "stop it!" som jeg har hatt mye glede av :)

 http://www.youtube.com/watch?v=BYLMTvxOaeE

 

 

(PS: ”Kva er det med meg? Kvifor har eg det slik?”

Beviset på at depresjon er like vondt på både nynorsk og bokmål :) )

Endret av mussa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det var jeg som la ut linken. Jeg synes dette innslaget er genialt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jeg som la ut linken. Jeg synes dette innslaget er genialt :-)

 

Jaaa.. stemmer det :)

Det er helt genialt :)

Skulle bare ønske jeg klarte å leve etter det. Kanskje jeg må se den snutten hver morgen jeg står opp, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg litt igjen der, lett å gruble seg i hjel på småting og "feil" i livet ens. Pleier å minne meg selv om at "Life is not a problem to be solved but a reality to be experienced".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De

Forskning på metakognitiv terapi ved depresjon:http://gemini.no/2013/05/mindre-grubling-kan-utrydde-depresjonar/

Dette har jeg stor tro på vil hjelpe.

Jeg har også stor tro på det å la negative følelser (som gjerne også fører til uhensiktsmessig grubling) passere og på den måten ikke gi dem "næring". Om det har noen sammenheng, at en greier det når en er alvorlig deprimerr feks, er jeg usikker på. Men det har iallefall vært til god hjelp for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

stjernestøv

Jeg har tro på å ha fokus på positive ting i livet, hente frem tanker som gir positive følelser. Har virkelig tro på det, men er ikke alltid like lett -_-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tro på å ha fokus på positive ting i livet, hente frem tanker som gir positive følelser. Har virkelig tro på det, men er ikke alltid like lett -_-

Helt enig i alt du skriver her :) En må virkelig jobbe hardt for å tenke på positive ting når alt føles mørkt. Men det er faktisk mulig, det er min erfaring i hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv

Helt enig i alt du skriver her :) En må virkelig jobbe hardt for å tenke på positive ting når alt føles mørkt. Men det er faktisk mulig, det er min erfaring i hvert fall.

 

Ja det umulige tar bare litt lenger tid ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det umulige tar bare litt lenger tid ;)

Ja, Ting Tar Tid......... :)

Du er så flink til å tenke positivt du - både om ting og om andre :) Det er en av de tingene jeg liker så godt ved deg :)

Selv har jeg av og til vært innom tanken at jeg gruer meg fælt til å gå på jobb idag fordi formen er elendig idag. Men så har jeg korrigert meg selv til å tenke at det hjelper meg ingenting å tenke negativt og grue meg - snarere tvert om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv

Ja, Ting Tar Tid......... :)

Du er så flink til å tenke positivt du - både om ting og om andre :) Det er en av de tingene jeg liker så godt ved deg :)

Selv har jeg av og til vært innom tanken at jeg gruer meg fælt til å gå på jobb idag fordi formen er elendig idag. Men så har jeg korrigert meg selv til å tenke at det hjelper meg ingenting å tenke negativt og grue meg - snarere tvert om.

 

Å tusen takk, nå varmet du meg innvendig. Det var positive ord og det hjelper på humøret :)

 

Ja, prøv å tenk positivt om jobben hww og at det går bra, det går ikke på skinner her heller. Det viktigste er å gjøre så godt man kan, bedre kan man ikke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskning på metakognitiv terapi ved depresjon:http://gemini.no/2013/05/mindre-grubling-kan-utrydde-depresjonar/

Nhd, er det slik at man kan regne med å måtte få forbigående depresjoner resten av livet når man er disponert for depresjon? At man i terapi lærer seg å mestre evt nye små tilbakefall på egen hånd - uten å måtte gå gjennom behandler for samtalebehandling og/eller medisinsk behandling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å tusen takk, nå varmet du meg innvendig. Det var positive ord og det hjelper på humøret :)

 

Ja, prøv å tenk positivt om jobben hww og at det går bra, det går ikke på skinner her heller. Det viktigste er å gjøre så godt man kan, bedre kan man ikke :)

Liker :) :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forskning på metakognitiv terapi ved depresjon:

http://gemini.no/2013/05/mindre-grubling-kan-utrydde-depresjonar/

Men det gjelder vel bare negativ grubling.  Jeg er og blir et grublemenneske.  Jeg har lært mye pga at jeg er det, også som jeg har hatt bruk for på jobb.  Jeg har ofte opplevd det at har jeg mye negativ grubling og får en oppgave som krever mye grubling og jeg går skikkelig inn for den, så er det ikke lenger plass til den negative grublingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det gjelder vel bare negativ grubling.  Jeg er og blir et grublemenneske.  Jeg har lært mye pga at jeg er det, også som jeg har hatt bruk for på jobb.  Jeg har ofte opplevd det at har jeg mye negativ grubling og får en oppgave som krever mye grubling og jeg går skikkelig inn for den, så er det ikke lenger plass til den negative grublingen.

Vil tro det gjelder negativ og uhensiktsmessig grubling ja..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tro det gjelder negativ og uhensiktsmessig grubling ja..

Noe grubling trengs også. Men trenger kanskje ikke gruble så mye på ting vi ikke kan gjøre noe med likevel. Og iallefall ikke det negative. Så jeg har tro på den behandlingsformen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe grubling trengs også. Men trenger kanskje ikke gruble så mye på ting vi ikke kan gjøre noe med likevel. Og iallefall ikke det negative. Så jeg har tro på den behandlingsformen.

Ikke sant :)

Jeg vet at denne b.formen virker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår at denne beh.formen kan virke, men jeg får liksom ikke helt tak i hvilke teknikker de bruker for å stoppe negativ grubling...altså eksakt hvilke teknikker. Blir glad hvis noen kan opplsye meg :huh: men jeg er sikkert litt treg..... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår at denne beh.formen kan virke, men jeg får liksom ikke helt tak i hvilke teknikker de bruker for å stoppe negativ grubling...altså eksakt hvilke teknikker. Blir glad hvis noen kan opplsye meg :huh: men jeg er sikkert litt treg..... :P

Er litt treg jeg også da.  For jeg vet ikke hvilke teknikk som skulle få meg bort fra grublingene. Er heldigvis for tiden fri fra negative grublinger.  Men ganske sikkert er det at de negative grublingene kan føre til depresjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt treg jeg også da.  For jeg vet ikke hvilke teknikk som skulle få meg bort fra grublingene. Er heldigvis for tiden fri fra negative grublinger.  Men ganske sikkert er det at de negative grublingene kan føre til depresjon.

Så bra at du nå er fri for negative grublinger :) det må være herlig :) Ja, har man mange negative grubletanker så fører det som regel til depresjon. Jeg er en supergrubler og får dessverre gjentakende depresjoner pga det. Jeg går i terapi, mentaliseringsterapi. Men jeg får ikke helt tak i disse teknikkene de bruker ved MKT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...