Gå til innhold

Asperger/schizoid - litt artig da egentlig


DexterMorgan

Anbefalte innlegg

 

Men kriteriene for å få den diagnosen blir mye strengere. Da blir det mange som blir stående uten diagnose, med de problemene det medfører med hensyn til hjelp, støtte og tilrettelegging, og ikke minst i forhold til NAV.

Anonymous poster hash: 23960...e1c

 

Hei!

 

Ja kriteriene blir strengere, man bør mer enn før kunne dokumentere at man faktisk har hatt vansker fra man satt i sandkassen:-)

 

Jeg lagde innviklede veier, tunneler, dreneringssystemer i barnehagens sandkasse, det trivdes jeg med, og jeg var ikke opptatt av barna. Slik at der startet oppdagelsen av at jeg ikke var gjennomsnittlig.

Og det fins det dokumentasjon på, masse.

 

Et slikt minimum av krav, dvs at det var tidlig debut, vil nå bli mer avgjørende, det tror jeg er en fordel både for oss med autisme, og alle de som i dag får diagnosen asperger uten å egentlig ha autisme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 48
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • AnonymBruker

    13

  • Madelenemie

    11

  • DexterMorgan

    6

  • FGT

    5

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

For de som da ikke tilfredstiller kriteriene for autismespekterforstyrrelse, blir det etter som jeg har lest, satt diagnoser som sosiale kommunikasjonsproblemer eller stereotypiske bevegelsesproblemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Ja kriteriene blir strengere, man bør mer enn før kunne dokumentere at man faktisk har hatt vansker fra man satt i sandkassen:-)

 

Og hvordan skal slikt dokumenteres?

Anonymous poster hash: 23960...e1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å dokumentere fra så tidlig f.eks. om man aldri har gått i barnehagen, eller har hatt foreldre som har "tatt tak".



Anonymous poster hash: c7c0c...104
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Og hvordan skal slikt dokumenteres?

Anonymous poster hash: 23960...e1c

 

Hei!

 

Barnehage, helsestasjon, barneskole, feks.

 

eller familie, naboer, institusjoner osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Vanskelig å dokumentere fra så tidlig f.eks. om man aldri har gått i barnehagen, eller har hatt foreldre som har "tatt tak".

Anonymous poster hash: c7c0c...104

 

Hei!

 

Ja det er sant, men jeg har heller ikke hatt foreldre som tok tak, desto mer syns det på andre forhold.

 

Avsluttet utredning 2 ganger på Nic Waal osv...

 

Det fins mer enn man ofte vet.

 

Jeg husket ikke at jeg hadde vært på Nic waal da jeg var 6-7 år, det dukker bare opp i noen papirer.

 

Helsesøster og kontaktlærer fikk ikke kontakt med meg, der igjen ble noe nedtegnet.

 

Jeg tror ikke autister går uten bekymring gjennom helsevesen og barnealder i Norge.

 

Jeg kompenserte med min IQ har jeg fått vite, det er likevel grundig nedtegnet, det samme, men med ulike språk, får ikke kontakt, når ikke inn, snakker om insekter, gir ikke øyekontakt.

 

Dette er autisme.

Og jeg tror det blir oppdaget ett sted av noen, barnehage helsestasjon barneskole noen i ens familie, en lærer, en institusjon SFO el.l.

Endret av Madelenemie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja er nok da lettere å skaffe dokumentasjon fra barneskolealder og oppover. Men tenkte "fra man satt i sandkassen", og det hadde man gjerne sluttet med da man begynte på barneskolen. Ihvertfall jeg.



Anonymous poster hash: c7c0c...104
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ja er nok da lettere å skaffe dokumentasjon fra barneskolealder og oppover. Men tenkte "fra man satt i sandkassen", og det hadde man gjerne sluttet med da man begynte på barneskolen. Ihvertfall jeg.

Anonymous poster hash: c7c0c...104

 

Hei!

 

Ja kanskje det.

 

Jeg lekte i sandkassen på barneskolen også, men da ble det mer tydelig at noe ikke stemte.

 

jeg tror barneskoler og helsesøster må ha nedtegnet noe, evt kan man jo tenke på mer perifer familie.

 

Trenger du diagnose?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Ja kanskje det.

 

Jeg lekte i sandkassen på barneskolen også, men da ble det mer tydelig at noe ikke stemte.

 

jeg tror barneskoler og helsesøster må ha nedtegnet noe, evt kan man jo tenke på mer perifer familie.

 

Trenger du diagnose?

Nei jeg har diagnose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Ja kanskje det.

 

Jeg lekte i sandkassen på barneskolen også, men da ble det mer tydelig at noe ikke stemte.

 

jeg tror barneskoler og helsesøster må ha nedtegnet noe, evt kan man jo tenke på mer perifer familie.

 

Trenger du diagnose?

 

Jeg har også diagnose, men etter det du skriver lurer jeg på om den er feil?

Anonymous poster hash: 23960...e1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg har også diagnose, men etter det du skriver lurer jeg på om den er feil?

Anonymous poster hash: 23960...e1c

 

Jeg lurer alltid på om den er feil, og det er noen år siden jeg fikk den. Har tatt det opp med hun som utredet meg ( og andre ), men hun ( og de ) mener det er riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Etter dagens kriterier så er vel diagnosen rett slik jeg tolker dem så kan man ha vært ganske normal som barn og likevel få diagnosen : Men så er det jo slik at man mener diagnosen bare er tull og at man heller bør plasseres i nye diagnoser fremover som er mer passende, vet ikke når det blir da, eller om det betyr at behandling vil starte å virke på oss :)

 

icd-10 krav asperger

 

A. A lack of any clinically significant general delay in spoken or receptive language or cognitive development. Diagnosis requires that single words should have developed by two years of age or earlier and that communicative phrases be used by three years of age or earlier. Self-help skills, adaptive behaviour and curiosity about the environment during the first three years should be at a level consistent with intellectual development. However, motor milestones may be somewhat delayed and motor clumsiness is usual (although not a necessary diagnostic feature). Isolated special skills, often related to abnormal preoccupations, are common, but are not required for diagnosis.
 
B.Qualitative abnormalities in reciprocal social interaction (criteria as for autism).
 
C.An unusually intense circumscribed interest or restrictive, repetitive, and stereotyped patterns of behaviour, interests and activities (criteria as for autism; however, it would be less usual for these to include either motor mannerisms or preoccupations with part-objects or non-functional elements of play materials).
 
D.The disorder is not attributable to other varieties of pervasive developmental disorder; schizotypal disorder (F21); simple schizophrenia (F20.6); reactive and disinhibited attachment disorder of childhood (F94.1 and .2); obsessional personality disorder (F60.5); obsessive-compulsive disorder (F42).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg har også diagnose, men etter det du skriver lurer jeg på om den er feil?

Anonymous poster hash: 23960...e1c

 

Hei!

 

Ikke heng deg opp i det jeg, en tilfeldig skriver på net...

 

når jeg skrev det ang diagnotisering så var det generelt,

 

det er sååå mange aspergere for tiden:-( stønn og sukk...

 

for snakker man nærmere med dem, flyr de, fester de, studerer de, drikker de :(

og alt det jeg aldri gjorde før psykiater sa til min mann "din kone har asperger syndrom",

 

de sa det til meg også, men jeg hørte bedre det de sa til min mann, og jeg vet ikke hvorfor?

 

Min psykiater sa jeg har barneautisme og egentlig høytfungerende autisme, men samtidig er alt autisme:-(

Og selv om jeg tror autisme må ha noen linker, paraleller, så er diagnotstiseringen i dag enkelte steder blitt sånn at autisme forveksles med dystymi:-( depresjon:-( osv...

 

av den grunn mener jeg man med større alvor bør se og ta historikk i betraktning.

 

Nå blir det jo sånn.

 

men ikke tenk din diagnose er feil pga av hva ett menneske, og kanskje jeg skriver:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter dagens kriterier så er vel diagnosen rett slik jeg tolker dem så kan man ha vært ganske normal som barn og likevel få diagnosen : Men så er det jo slik at man mener diagnosen bare er tull og at man heller bør plasseres i nye diagnoser fremover som er mer passende, vet ikke når det blir da, eller om det betyr at behandling vil starte å virke på oss :)

 

icd-10 krav asperger

 

A. A lack of any clinically significant general delay in spoken or receptive language or cognitive development. Diagnosis requires that single words should have developed by two years of age or earlier and that communicative phrases be used by three years of age or earlier. Self-help skills, adaptive behaviour and curiosity about the environment during the first three years should be at a level consistent with intellectual development. However, motor milestones may be somewhat delayed and motor clumsiness is usual (although not a necessary diagnostic feature). Isolated special skills, often related to abnormal preoccupations, are common, but are not required for diagnosis.

 

B.Qualitative abnormalities in reciprocal social interaction (criteria as for autism).

 

C.An unusually intense circumscribed interest or restrictive, repetitive, and stereotyped patterns of behaviour, interests and activities (criteria as for autism; however, it would be less usual for these to include either motor mannerisms or preoccupations with part-objects or non-functional elements of play materials).

 

D.The disorder is not attributable to other varieties of pervasive developmental disorder; schizotypal disorder (F21); simple schizophrenia (F20.6); reactive and disinhibited attachment disorder of childhood (F94.1 and .2); obsessional personality disorder (F60.5); obsessive-compulsive disorder (F42).

hei!

 

Ok

 

er det sånn det er?

 

Ikke rart jeg kjenner meg fremmed blant de såkalte aspergere???

 

Jeg var ikke et A4 barn og jeg er ikke en A4 voksen, men selvsagt ,med egne justeringer mer A4 som voksen enn som barn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei!

 

Ok

 

er det sånn det er?

 

Ikke rart jeg kjenner meg fremmed blant de såkalte aspergere???

 

Jeg var ikke et A4 barn og jeg er ikke en A4 voksen, men selvsagt ,med egne justeringer mer A4 som voksen enn som barn

Jeg vet ikke, jeg bare tolker det de skriver i kriteriene jeg :P Har ingen kunnskap om temaet generelt sett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Ikke heng deg opp i det jeg, en tilfeldig skriver på net...

 

når jeg skrev det ang diagnotisering så var det generelt,

 

det er sååå mange aspergere for tiden:-( stønn og sukk...

 

for snakker man nærmere med dem, flyr de, fester de, studerer de, drikker de 

 

Jeg hverken flyr og fester, studerer eller drikker...

Anonymous poster hash: 23960...e1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg hverken flyr og fester, studerer eller drikker...

Anonymous poster hash: 23960...e1c

 

Ikke jeg heller. Og var ikke et A4 barn og er ikke en A4 voksen. Men har ingen dokumentasjon på det fra før barneskolealder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg hverken flyr og fester, studerer eller drikker...

Anonymous poster hash: 23960...e1c

 

Hei!

 

Sannsynligheten for at du virkelig har asperger er stor!

 

Stol på det, hold fast ved det!'

 

De fleste av dagens aspergere, flyr fester sosialiserer :-( m.m.

 

det er det jeg stiller spørsmål ved! ikke bare jeg, men mange eksperter!

 

Ta ingenting av dette personlig, jeg mener har du fått diagnosen, og ikke har mast deg til den, foreslått og krevd den er den nok godt fundamentert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...