Gå til innhold

Thailand og norsk pass når...

Anbefalte innlegg

Hei!

Lurer på en ting og kanskje dere "drevne" som har fullført ihvertfall en adopsjon fra Thailand kan svare meg på følgene:

Når kan vi regnge med å få "consent to adopt" (tror det het det...) papiret fra Thailand? Vi hadde vår siste rapport 25. Mars i år. Hvor lang tid pleier det å ta? Og får vi norsk pass til vår sønn rett etter det? Går dette automatisk? Vi skal ut å reise i deler av Des og jan og pga av at plassene fyller seg opp så må vi "booke" nå.

Håper noen gidder å ta seg tid til å hjelpe en stakkar som lurer.

Ellers går alt sin "skjeve" gang her i heimen..*smil*

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/100065-thailand-og-norsk-pass-n%C3%A5r/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest ChiengMai

Vår siste rapport på Storebror var klar 23. november 2001. Vi fikk Concent to adoption i månedskiftet februar/mars året etterpå. Måtte så sende kopi av denne til SUAK (nå BUFA). For vårt vedkommende tok det nesten tre uker før vi fikk den norske adopsjonsbevillingen fordi vi hadde glemt å sende med kopi av det thailandske passet hans. Deretter kunne han få norsk pass.

Ene familien vi var sammen med i Thailand hadde ikke fått sin Concent i juli i fjor en gang, og da var det 14 måneder siden vi kom hjem.

Er dere nylig ferdig med siste rapporten ville jeg nok ikke regnet med å få noen adopsjonsbevilling fra BUFA på i alle fall fire-fem måneder enda hvis jeg var dere. Når dere har fått denne blir gutten automatisk norsk statsborger og kan altså få norsk pass. Tror dere _nesten_ kan ta for gitt at gutten kan få norsk pass før nov/des. Men det er aldri godt å vite med de thailandske myndighetene.

Hei :-)

For oss tok det 6 mnd etter at siste rapoport var sendt til vi fikk consent to adoption. Vet at dette kan variere veldig. I tillegg må dere vente litt på BUFA, som skal skrive ut den norske adopsjonsbevillningen, så det kan nok ta litt tid.

Norsk pass må dere ordne selv etter at dere har fått bevillningen fra BUFA.

Skal dere ut og reise før alle adopsjonspapirene er ordnet og før gutten deres har blitt Norsk statsborger, så må han reise på sitt Thailandske pass, og dere må ha med dere adopsjonspapirene hans, ( de dere fikk i Bangkok)

Dere må også sjekke om det landet dere skal reise til har for eksempel visumplikt for Thailandske statsborgere, da må dere med andre ord søke visum. Husk også å bestille billett med hans Thailandske navn, ikke det norske.

Vil forslå at du tar en telfon til VB jeg og høre om når dere kan forvente å får pairene fra Thailand og om de har noen råd og tips rundt det her.

Lykke til !

Tusen takk for svarene. De hjalp veldig. Når vi skal reise i Juni har vi ordnet alt pga Thai pass. Pr i dag har jeg booket på både norsk og Thailaske navnet, men siden det er Australia vet jeg av erfaring med min svigerinne som er Thailansk at det tok ca 6 mnd for å søke visum. Hvis jeg da beholder billetten på Thailansk og Thai pass, kan han da fortsatt reise selvom han har fått Norsk statsborgerskap og innvilget det norske navnet?

Jeg skal ta en telefon til Linda i VB i morgen å høre. Hadde jo vært kjekt om vi hadde hatt det i orden før vi reiste, og det er jo lenge til enda.

Håper gutta deres har det bra?! Vår minste sover søtt i sengen mens de to største på snart 9 og 10 har sin vanlige krangel før de legger seg.... Men det er vel slik det skal være. *smil* Jeg får nok hjelpe til nå før far går av skaftet..he he...

Ha en fredfull kveld!

Gjest ChiengMai

Tusen takk for svarene. De hjalp veldig. Når vi skal reise i Juni har vi ordnet alt pga Thai pass. Pr i dag har jeg booket på både norsk og Thailaske navnet, men siden det er Australia vet jeg av erfaring med min svigerinne som er Thailansk at det tok ca 6 mnd for å søke visum. Hvis jeg da beholder billetten på Thailansk og Thai pass, kan han da fortsatt reise selvom han har fått Norsk statsborgerskap og innvilget det norske navnet?

Jeg skal ta en telefon til Linda i VB i morgen å høre. Hadde jo vært kjekt om vi hadde hatt det i orden før vi reiste, og det er jo lenge til enda.

Håper gutta deres har det bra?! Vår minste sover søtt i sengen mens de to største på snart 9 og 10 har sin vanlige krangel før de legger seg.... Men det er vel slik det skal være. *smil* Jeg får nok hjelpe til nå før far går av skaftet..he he...

Ha en fredfull kveld!

Det er ikke noe som hindrer gutten din i å bruke det thailandske passet sitt selv om han kan få norsk pass. Barna fra Thailand blir jo dobbelt statsborgere. Det er vel mer praktiske årsaker som gjør det greit å reise på norsk pass, blant annet om thaier trenger visum dit dere skal. Eller at dere må ta med adopsjonspapirene om han reiser på thailandsk pass slik som bangkok sier.

Hei :-)

For oss tok det 6 mnd etter at siste rapoport var sendt til vi fikk consent to adoption. Vet at dette kan variere veldig. I tillegg må dere vente litt på BUFA, som skal skrive ut den norske adopsjonsbevillningen, så det kan nok ta litt tid.

Norsk pass må dere ordne selv etter at dere har fått bevillningen fra BUFA.

Skal dere ut og reise før alle adopsjonspapirene er ordnet og før gutten deres har blitt Norsk statsborger, så må han reise på sitt Thailandske pass, og dere må ha med dere adopsjonspapirene hans, ( de dere fikk i Bangkok)

Dere må også sjekke om det landet dere skal reise til har for eksempel visumplikt for Thailandske statsborgere, da må dere med andre ord søke visum. Husk også å bestille billett med hans Thailandske navn, ikke det norske.

Vil forslå at du tar en telfon til VB jeg og høre om når dere kan forvente å får pairene fra Thailand og om de har noen råd og tips rundt det her.

Lykke til !

Har dere fått brev fra ambassaden? Vi veeeeenter fortsatt - tre år etter hjemkomst!!! Har de glemt oss mon tro?

Annonse

Har dere fått brev fra ambassaden? Vi veeeeenter fortsatt - tre år etter hjemkomst!!! Har de glemt oss mon tro?

God kveld :-) Du er oppe sent på natten du også :-)

Vi har ikke hørt noe fra ambassaden vi heller. Det er jo strengt tatt ikke noe som haster, men det hadde liksom vært greit å fått det gjort, tror jeg ringer VB i nærmeste fremtid og hører om de kan purre litt på dem.

Vi snakkes :-)

Kjekt å se deg her inne igjen! Jeg prøvde å sende deg div bilder via mail i februar en gang men fikk bare feilmelding så jeg gav opp. Håper imidlertid dere har det bra alle sammen. Hos oss går det nå bra - men vi har også hatt noen tøffe uker i.f.b. sykdom o.l. I forhold til det du spør om tenkte jeg at jeg skulle si at vi bestilte tur til Hellas før jul (skal reise i sommer altså). Da jeg bestilte var jeg usikker på det samme som deg og bestilte med norsk navn - men jeg forklarte situasjonen. De sa det var null problem å endre navn når det var så spesielt. Vi har nå endret til hans thailanske navn og slapp gebyr på denne endringen. Så om du forklarer situasjonen - går det sikkert greit dersom du skulle være nødt til å endre tilbake til hans thailanske navn (dersom det norske passet ikke er i boks enda).Skal dere tilbake til Thailand til jul eller..?

Kjekt å se deg her inne igjen! Jeg prøvde å sende deg div bilder via mail i februar en gang men fikk bare feilmelding så jeg gav opp. Håper imidlertid dere har det bra alle sammen. Hos oss går det nå bra - men vi har også hatt noen tøffe uker i.f.b. sykdom o.l. I forhold til det du spør om tenkte jeg at jeg skulle si at vi bestilte tur til Hellas før jul (skal reise i sommer altså). Da jeg bestilte var jeg usikker på det samme som deg og bestilte med norsk navn - men jeg forklarte situasjonen. De sa det var null problem å endre navn når det var så spesielt. Vi har nå endret til hans thailanske navn og slapp gebyr på denne endringen. Så om du forklarer situasjonen - går det sikkert greit dersom du skulle være nødt til å endre tilbake til hans thailanske navn (dersom det norske passet ikke er i boks enda).Skal dere tilbake til Thailand til jul eller..?

Hei, ja mailen min var nok full. Men prøv gjerne nå eller så skal jeg sende deg en mail med min manns online mail. Det går bedre. Har hatt sykdom o.l vi og men om kvelden er jeg så trøtt at jeg sovner i stolen rett som det er og det er da jeg kan skrive mail. Må skjærpe meg.

Vi skal til Thailand i sommer, og da snakket jeg med Linda om hvordan vi skulle gjøre det, men siden dette er jul og lenge til så tenkte jeg kanskje at jeg kunne helt sikkert bestille i norsk navn. Høre med Linda igjen.

Vi skal 4 uker til Australia i jula. Besøke familie og kjøre ned kysten fra Brisbane til Melbourne. Gleder oss veldig. Men først skal vi til Thailand på ferie og fam besøk.

Sender deg mail i kveld.

Det er ikke noe som hindrer gutten din i å bruke det thailandske passet sitt selv om han kan få norsk pass. Barna fra Thailand blir jo dobbelt statsborgere. Det er vel mer praktiske årsaker som gjør det greit å reise på norsk pass, blant annet om thaier trenger visum dit dere skal. Eller at dere må ta med adopsjonspapirene om han reiser på thailandsk pass slik som bangkok sier.

Flott, da vet jeg det. Da beholder jeg bill på det thailanske navnet og evt bytter slik Thaisol sa hun kunne gjøre.

I dag skinner solen og vi skal ut og kose oss. Ha en deilig dag.

God kveld :-) Du er oppe sent på natten du også :-)

Vi har ikke hørt noe fra ambassaden vi heller. Det er jo strengt tatt ikke noe som haster, men det hadde liksom vært greit å fått det gjort, tror jeg ringer VB i nærmeste fremtid og hører om de kan purre litt på dem.

Vi snakkes :-)

Godt vi er flere! :)

Jeg vet det ikke har noen betydning, men det "henger" der som noe ugjort. Dessuten kunne jeg tenkt meg en fridag med kafèbesøk! :)

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...