Gå til innhold

Anbefalte innlegg

I dag var vi på møte hos Verdens Barn for å få informasjon om Sør-Afrika. Nå ble det enda vanskeligere å velge! Skal vi bytte fra Korea til Sør-Afrika eller ikke.... Spennende med nytt land, og det tar mye kortere tid enn Korea, men så er vi liksom så innstilt på Korea.

Skal bruke påsken på å tenke og diskutere oss frem...

Hos VB mente de at vi må tenke ekstra gjennom om hvordan vi tenker at vi er rustet til at en afrikansk utseende kan bli mer utsatt for rasisme enn en koreaner...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/100081-vanskelig-%C3%A5-velge/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei Korea-Fan,

Vil det si at en kan bytte land for å korte ned på ventetid?

Hvilke krav stiller Sør-Afrika til adoptivsøkere?

Hvor langt er dere kommet i prosessen?

mvh

Hei. Tildelingstiden for Sør-Afrika er 3 - 9 mnd, men for Korea ca 12 mnd. Derfor vil det gå fortere med S-A.

Vi er snart ferdig med sos.rapport og håper på godkjenning i løpet av sommeren.

S-A krever at man har vært gift 5 år eller samboer 2 år, gift 3 år, og at man er personlig kristen. Barna er gjerne under ett år og bor i fosterhjem.

Sør- Afrika høres spennende ut! Har dere forhørt dere litt over kjølen? Svenskene har jo adoptert fra Sør- Afrika en god stund nå.

Jeg må bare kommentere det med at barn med afrikansk utseende skal være mer utsatt for rasistisk mobbing enn f.eks koreanere. Det er en utbredt myte som det IKKE finnes dokumentasjon for! Som mor til to afro- colombianere jobber jeg for å avlive den myten, men den er dessverre noe seiglivet. Derfor er det ekstra trist at en ansatt hos en profesjonell adopsjonsformidler nører opp under "sannheten".

Dersom dere velger å gå for Korea likevel, har jeg selvfølgelig full forståelse for det. Imidlertid håper jeg at den myten som dere ble servert av VB ikke er avgjørende for deres valg!

(Bare et lite apropos som viser at meningene er delte om dette med utseende og "forskjellighet": En kollega av meg sa følgende: - Jeg ville også adoptert fra Colombia for de er mer like oss. Synes du det, spurte jeg, mine gutter har jo afrikanske røtter? Ja, men de ligner mye mer på oss enn f.eks koreanere og kinesere. Vel, hun om det, men det viser bare at dette ikke er riktig så enkelt som VB vil ha det til.

Lykke til uansett hvilket valg dere tar!

Gjest snart tre?

Er det en opplest og vedtatt sannhet av barn av afrikansk opprinnelse er mer utsatt for rasisme enn barn av asiatisk opprinnelse?

Det kunne vært interessant å vite mer om hva VB sa om dette, og om de har noen form for statistikk til å underbygge sine oppfatninger.

Selv har jeg tenkt som så at enten man er av afrikansk eller asiatisk opprinnelse, så vil man se annerledes ut. Og det ene er ikke nødvendigvis mer "annerledes" enn det andre. Men det er mulig jeg er helt på jordet?

Er det en opplest og vedtatt sannhet av barn av afrikansk opprinnelse er mer utsatt for rasisme enn barn av asiatisk opprinnelse?

Det kunne vært interessant å vite mer om hva VB sa om dette, og om de har noen form for statistikk til å underbygge sine oppfatninger.

Selv har jeg tenkt som så at enten man er av afrikansk eller asiatisk opprinnelse, så vil man se annerledes ut. Og det ene er ikke nødvendigvis mer "annerledes" enn det andre. Men det er mulig jeg er helt på jordet?

Som du ser av mitt innlegg i denne tråden, er jeg HELT enig med deg!

Det kan overhodet ikke dokumenteres at barn av afrikansk opprinnelse er mer utsatt for mobbing enn andre!

Bare så utrolig synd at VB sprer denne misforståelsen....

Hilsen stolt mamma til to brune gutter

Annonse

Gjest snart tre?

Som du ser av mitt innlegg i denne tråden, er jeg HELT enig med deg!

Det kan overhodet ikke dokumenteres at barn av afrikansk opprinnelse er mer utsatt for mobbing enn andre!

Bare så utrolig synd at VB sprer denne misforståelsen....

Hilsen stolt mamma til to brune gutter

Takk for tilbakemelding!

Jeg har aldri skjønt dette med at det skal "differensieres" etter hudfarge, og er enig i at det er fryktelig uheldig at en adopsjonsforening fyrer opp under diverse misforståelser.

Vi håper virkelig på å få reise til Colombia, kanskje i løpet av senhøsten?

Sør- Afrika høres spennende ut! Har dere forhørt dere litt over kjølen? Svenskene har jo adoptert fra Sør- Afrika en god stund nå.

Jeg må bare kommentere det med at barn med afrikansk utseende skal være mer utsatt for rasistisk mobbing enn f.eks koreanere. Det er en utbredt myte som det IKKE finnes dokumentasjon for! Som mor til to afro- colombianere jobber jeg for å avlive den myten, men den er dessverre noe seiglivet. Derfor er det ekstra trist at en ansatt hos en profesjonell adopsjonsformidler nører opp under "sannheten".

Dersom dere velger å gå for Korea likevel, har jeg selvfølgelig full forståelse for det. Imidlertid håper jeg at den myten som dere ble servert av VB ikke er avgjørende for deres valg!

(Bare et lite apropos som viser at meningene er delte om dette med utseende og "forskjellighet": En kollega av meg sa følgende: - Jeg ville også adoptert fra Colombia for de er mer like oss. Synes du det, spurte jeg, mine gutter har jo afrikanske røtter? Ja, men de ligner mye mer på oss enn f.eks koreanere og kinesere. Vel, hun om det, men det viser bare at dette ikke er riktig så enkelt som VB vil ha det til.

Vi luftet bare en tanke til VB om at VI er redde for at afrikansk utseende blir møtt med mer skepsis enn aisiatiske. Det sa de at nok er tilfelle, og at det er noe vi må tenke gjennom.

Hvorvidt det er fakta, aner jeg ikke. Vi bare luftet det som et mulig problem, og det virket ikke som VB var helt uenige i det, nei.

Fint å få synspunkter på det, for vi vet jo ikke om det er tilfelle egentlig!

Og for oss spiller det null rolle hvor barnet er fra i så måte!!!

Hei!

Jeg reagerer også sterkt på at noen fra VB kan ha sagt noe sånn. Såvidt jeg har lest, finnes det null dokumentasjon på at det stemmer. Derimot finnes det masse "synsing" om emnet, men det er ikke helt det samme. ;-)

Jeg forstår faktisk hva kollegaen din mener når hun sier det om at colombianere kan ligne mer på nordmenn enn asiater. Dert er noe med hodeform og proporsjoner i ansiket, uten at jeg helt klarer å forklare hva jeg mener... :o)

... Men nå adopterte vi ikke vår lille kineserinne fordi hun skulle ligne på oss likevel da! (hun er forøvrig myyye penere enn foreldrene, så da så!)

Hei, Korea-Fan!

Jeg skjønner godt at det kan være vanskelig å velge land, ikke minst når dere har vært innstilt på Korea fra starten av.

Imidlertid håper jeg, som seinfeld, at disse mytene omkring rasisme ikke vil være det avgjørende for deres valg.

Også jeg reagerer kraftig på at VB, ihvertfall i dette tilfellet, ser ut til å nøre opp under usikkerhet skapt av almene myter...

Mitt råd til dere får bli at dere bruker den tiden dere trenger til å tenke gjennom valg av land, med alle de spørsmål det innebærer. Søk også info fra Sverige, som har adoptert fra Sør - Afrika en stund allerede. Mener det er lagt ut linker her tidligere på dette.

Hilsen fra

Hei!

Jeg reagerer også sterkt på at noen fra VB kan ha sagt noe sånn. Såvidt jeg har lest, finnes det null dokumentasjon på at det stemmer. Derimot finnes det masse "synsing" om emnet, men det er ikke helt det samme. ;-)

Jeg forstår faktisk hva kollegaen din mener når hun sier det om at colombianere kan ligne mer på nordmenn enn asiater. Dert er noe med hodeform og proporsjoner i ansiket, uten at jeg helt klarer å forklare hva jeg mener... :o)

... Men nå adopterte vi ikke vår lille kineserinne fordi hun skulle ligne på oss likevel da! (hun er forøvrig myyye penere enn foreldrene, så da så!)

Heisan AAA!

Helt enig med deg, det finnes overhodet ingen dokumentasjon på at dette stemmer! I hvert fall ikke i noe av den adopsjonslitteraturen jeg har lest - og det begynner å bli en del i årenes løp...

Vi får gjøre vårt beste til å spre saklig informasjon og ta livet av dumme myter.

Og joda, her i gården er vi også overbeviste om at vi aldri hadde fått til så godt resultat på egen hånd:))

Kos deg med den skjønne lille snuppa di!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...