kina-nina Skrevet 9. april 2003 Del Skrevet 9. april 2003 Det er snart fire mnd. siden vi hentet "snuppa" vår i Kina, og rutinene er i boks på det meste."Problemet" er bare at frøkena (14 mnd.) overhodet ikke vil ha brødmat. Den første tiden hjemme spiste hun alt (-og da mener jeg ALT!) hun fikk servert, men nå plukker hun bare av pålegget og lar brødet ligge. Ikke er hun videre glad i grøt heller... (Fedon Lindbergs drømmebarn???) Hun liker bare riskaker og knekkebrød uten pålegg, men jeg er redd dette blir for dårlig kost. Ellers spiser hun masse frukt, yoghurt og vanlig middagsmat pluss at hun drikker vanlig lettmelk. Er det bare jeg som er litt for opphengt i brødmaten, eller er det noen her inne som har noen lure tips? Bortsett fra dette er hun frisk & rask og en bestemt ung dame som skal klare ALT selv. Ganske interessant når hun f.eks. skal spise yoghurt. 175 ml. er ganske mye når du får alt sammen vannrett utover bordplata...(ha-ha!) Hilsen ei som storkoser seg som tobarnsmamma 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/100332-snuppa-v%C3%A5r-liker-ikke-br%C3%B8d/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
fei1365380229 Skrevet 9. april 2003 Del Skrevet 9. april 2003 Tror ikke du trenger å bekymre deg over dette med brødmaten så lenge hun spiser så variert som hun gjør. Tror faktisk Fedon har endel rett jeg - vi spiser alt for mye hvetemelbaserte varer(lite fiber). Her i huset er det nesten omvendt - brød går ned på høykant, men pålegg er ikke så populært, og heller ikke melk, ikke er youghurt særlig populært heller. Men hun spiser litt ost da - så vi får håpe kalsiumbehovet blir dekket allikevel. Og så er tran helt OK (forstå det de som kan). Hun spiser også mye frukt så jeg bekymrer meg ikke så mye. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/100332-snuppa-v%C3%A5r-liker-ikke-br%C3%B8d/#findComment-568824 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamta Skrevet 9. april 2003 Del Skrevet 9. april 2003 Ingen av mine barn har vært sånn kjempeglad i brød. Så lenge de spiser variert av annen mat, bør det vel ikke være noe problem. Men vi har forsøkt oss frem med andre typer brød, f.eks. Polarbrød gikk det mye på her en stund for minstejentas del. Hilsen fra 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/100332-snuppa-v%C3%A5r-liker-ikke-br%C3%B8d/#findComment-569054 Del på andre sider Flere delingsvalg…
kina-nina Skrevet 9. april 2003 Forfatter Del Skrevet 9. april 2003 Ingen av mine barn har vært sånn kjempeglad i brød. Så lenge de spiser variert av annen mat, bør det vel ikke være noe problem. Men vi har forsøkt oss frem med andre typer brød, f.eks. Polarbrød gikk det mye på her en stund for minstejentas del. Hilsen fra Polarbrød skal prøves i morgen! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/100332-snuppa-v%C3%A5r-liker-ikke-br%C3%B8d/#findComment-569223 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Noraførr Skrevet 10. april 2003 Del Skrevet 10. april 2003 Hei Kina-Nina, lenge siden vi har hørt noe fra din kant. Du har vel travle dager du også?! Vi har vært hjemme i 7 mnd. snart, og vår LilleLan spiste også ALT da vi fikk henne. Hun er nå snart 17 mnd. gammel. Hun har egentlig aldri vært noen racer i matfatet, men brødmat går det bare saktere og saktere med. Hun får det da ned, men det går så uendelig tregt (1/2 - 1 time bruker hun på å spise ei lita brødskive uten skorper!!) Men når hun får noe hun liker så kan hun spise med lynets hastighet, så hun kan jo hvis hun vil ) Vi stresser ikke med brødspising, men er bevisste på at hun skal spise variert. Til frokost får hun; tran og biovit (begge deler liker hun kjempegodt!), vanlig melk (lett eller hel) og enten knekkebrød/brødskive eller cornflakes. Til lunsj spiser hun yoghurt, frukt og drikker enten melk eller litt juice. Til middag spiser hun som regel ganske mye (vanlig middagsmat som vi spiser) og drikker vann. Til kvelds spiser hun som regel grøt (havregrynsgrøt eller Juniorgrøt fra TINE (småfolk) og drikker melk til. Hun er frisk og rask - vokser litt for hver dag - og da prøver vi å stresse minst mulig med brødmaten, selv om vi jo ikke har gitt den helt opp heller. Lykke til! klem fra 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/100332-snuppa-v%C3%A5r-liker-ikke-br%C3%B8d/#findComment-569303 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AAA Skrevet 10. april 2003 Del Skrevet 10. april 2003 Heia!! Vi har vært hjemme ca en måned nå, og Sjefen spiser fremdeles alt... Og det er ingenting å si på mengdene heller... ;-) Når begynte dere å merke at de ble mer kresne da? Regner jo ikke med at dette kommer til å fortsette i all evighet. Og voksekursven, den er BRATT! Hun vokser formelig så man ser det. :-) MVH 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/100332-snuppa-v%C3%A5r-liker-ikke-br%C3%B8d/#findComment-569313 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Noraførr Skrevet 10. april 2003 Del Skrevet 10. april 2003 Heia!! Vi har vært hjemme ca en måned nå, og Sjefen spiser fremdeles alt... Og det er ingenting å si på mengdene heller... ;-) Når begynte dere å merke at de ble mer kresne da? Regner jo ikke med at dette kommer til å fortsette i all evighet. Og voksekursven, den er BRATT! Hun vokser formelig så man ser det. :-) MVH Heisann, så du har tid til å DOLE litt selv om ammetåka ikke har fått tid til å lette *ler* Vår LilleLan var knapt 10 mnd. da vi fikk henne - og hun må nok sies å ha vært underernært på det tidspunktet - ca. 6 kg tung da. Hun spiste seg opp gradvis de første dagene og ukene - og vi passet på å ikke 'overfôre' henne. Måltidene har aldri vært en raskt overstått seanse. Til og begynne med spiste hun så og si alt hun fikk, men hun hadde jo ikke tenner, så det som var hardt eller seigt gikk jo ikke så greit. Etter at vi kom hjem har vi prøvd å være bevisste på at hun skulle bli allsidig i matveien, så vi har fortsatt å gi henne 'det meste'. Kan ikke akkurat si at det kom noen endring fra en dag til den neste, men når en viss tid er gått så 'oppdager' man at ting har forandret seg. Hun gir tydelige signaler om at hun foretrekker noe foran andre ting, både i matfatet og ellers i livet )) Mine tanker rundt dette er at siden hun var underernært på det tidspunktet vi fikk henne, så var hun vel 'fornøyd' bare hun fikk mat til å begynne med?! Senere så erfarer hun at maten kommer regelmessig, og da kan man kanskje tillate seg å ha preferanser i matfatet?! Det hun ikke har oppdaget er at hun kan spytte ut mat hun ikke vil ha (les; heldigvis), så hun spiser jo egentlig fortsatt ALT, men hvis det er noe hun ikke liker/ikke vil ha så går måltidet svært tregt - og noen ganger vil hun ikke åpne munnen (da ser hun snål ut *ler igjen*). Hjemme hos oss tar ett måltid for henne sjeldent under 30 minutter, så det gjelder å ha smurt seg med tålmodighetssalven enkelte ganger ) Når det gjelder vekstkurven til LilleLan så har den vært meget bratt - og den er fortsatt stigende. Hun har vokst 8-9 cm siden vi fikk henne og lagt på seg ca. 3,5 kg, men hun er fortsatt en slank type. Fint at det står bra til med dere. klem og solfylt fra 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/100332-snuppa-v%C3%A5r-liker-ikke-br%C3%B8d/#findComment-569358 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tobarnsmamma1365380422 Skrevet 10. april 2003 Del Skrevet 10. april 2003 Hei, kina-nina. vi hentet vår "kinasnuppe" i begynnelsen av november. Hun var da 14 mnd. De første 2-3 ukene spiste hun det meste, men da var det også stopp og mamma måtte bruke alt det hun hadde av kreativitet i matveien!! Jeg fant ut at velling gikk ned (nestles barnevelling for barn over 1 år) Dette lever hun på fortsatt, morgen og kveld og vi har vært hjemme med henne i over 5 mnd. I tillegg spiser hun masse grønt og MASSE middagsmat og da spiser hun alt det vi voksne spiser. Hun legger på seg jevnt og trutt og vokser likedan. Den volsomme vekst og vektkurven jevnet seg fort ut. Tror ikke du skal være bekymret om hun ikke spiser brød. Se heller på hva hun får i seg totalt i løpet av dagen. Litt youghurt, litt ost, litt frukt, litt fiber, litt middagsmat - tror dette holder!! Jeg skjønner allikevel godt at du undres, jeg skal love deg at tårer har kommet på meg når vesla har nektet å spise. Bekymringer om dette i tillegg til hormoner totalt på avveie, er ikke godt! GRATULERER TIL ALLE SOM HAR FÅTT BARN!!!! LYKKE TIL VIDERE! Jeg har ikke vært så aktiv på DOL i de siste ukene, kikker bare innom i ny og ne. Hverdagen med en tenåring og en meget aktiv 1 1/2 åring i hus, krever sitt. Hilsen en lykkelig, men kjempesliten 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/100332-snuppa-v%C3%A5r-liker-ikke-br%C3%B8d/#findComment-569404 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.