Gå til innhold

icbf eller private barnehjem

Anbefalte innlegg

Gjest gniern

Jeg ser at flere av dere er veldig innstilt på adopsjon fra private barnehjem i Colombia. Hvorfor er det så viktig at barnet kommer gjennom private barnehjem og ikke ICBF? (jeg forstår det lettere for dere som har barn fra private hjem fra før, og ønsker å hente søsken fra samme sted)

I utgangspunktet er det mye dyrere å adoptere fra private barnhjem enn fra ICBF. Er det rimelig at vi andre skal være med å finansiere ekstrakostnaden fordi noen foretrekker de private barnehjemmene?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/100403-icbf-eller-private-barnehjem/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hallo :o). Nå er ikke jeg Colombia adoptant, men jeg prøver meg på et svar likevel......

Alle har vi forskjellige håp for en adopsjon. Noen ønsker seg kanskje veldig en baby, andre har behov for en slags forutsigbarhet i HVOR barnet er, og hvordan det har det. Dette kan i allefall være grunner til å ønske privat barnehjem kontra ICBF. Uten at jeg på noen som helst måte insinuerert at det ene er bedre enn det andre. Jeg privat synes i allefall at det er et personlig valg man må få lov til å ta så lenge muligheten er der.

Så kan man jo selvsagt i ettertid diskutere HVEM som skal dekke de evnt. meromkostningene privat barnehjem utgjør.

Vennlig hilsen

I Norge er det slik at alle som skal adopterere betaler ett likt beløp uansett hvor barnet deres kommer fra.Denne løsningen synes jeg er flott, da det ikke bør gå på økonomien til adoptantene i fohold til hvilket land de velger, men at en kan velge land ut fra hjertet:-).

I Sverige derimot betaler man ett fast beløp for saksbehandlingen i Sverige, men ulikt beløp alt etter hvilket land en adopterer fra.

Noen eksempler på dette er at når man adopterer fra Kina er kostnadene 95 000,-. Fra Korea er de 158 000,-. Colombia ICBF 64 000,-, og private 125 000,-. Dette er de reelle kostnadene adoptanter betaler i Sverige for å adoptere fra de aktuelle landene. Så for å gå videre på det du tok opp, så burde man jo slutte å adoptere fra Korea, i tillegg er jo faktisk kostnadene i Kina også høyere enn ICBF, så hvorfor ikke kutte ut de også!!.

Dette var å sette det litt på spissen, men alikevel synes jeg det får frem at det er IKKE private barnehjem i Colombia som alene trekker opp kostnadene for adopsjon slik det har kommet frem i det siste. Kostnadene som de svenske adoptantene betaler har jeg funnet på

www.adoptionscentrum.se

hvis noen er intreserte.

Hilsen Melissa

Gjest ikke gnien

I Norge er det slik at alle som skal adopterere betaler ett likt beløp uansett hvor barnet deres kommer fra.Denne løsningen synes jeg er flott, da det ikke bør gå på økonomien til adoptantene i fohold til hvilket land de velger, men at en kan velge land ut fra hjertet:-).

I Sverige derimot betaler man ett fast beløp for saksbehandlingen i Sverige, men ulikt beløp alt etter hvilket land en adopterer fra.

Noen eksempler på dette er at når man adopterer fra Kina er kostnadene 95 000,-. Fra Korea er de 158 000,-. Colombia ICBF 64 000,-, og private 125 000,-. Dette er de reelle kostnadene adoptanter betaler i Sverige for å adoptere fra de aktuelle landene. Så for å gå videre på det du tok opp, så burde man jo slutte å adoptere fra Korea, i tillegg er jo faktisk kostnadene i Kina også høyere enn ICBF, så hvorfor ikke kutte ut de også!!.

Dette var å sette det litt på spissen, men alikevel synes jeg det får frem at det er IKKE private barnehjem i Colombia som alene trekker opp kostnadene for adopsjon slik det har kommet frem i det siste. Kostnadene som de svenske adoptantene betaler har jeg funnet på

www.adoptionscentrum.se

hvis noen er intreserte.

Hilsen Melissa

Hei!

Må bare få lov til og si at jeg egentlig er helt enig med deg, men svenske kostnader er ikke nødvendigvis like de norske kostnadene.

Ta f.eks. korea. I sverige adopterer man ikke gjennom holt slik norge gjør per i dag. I Sverige er det ventetid på ca 2mnd. og i norge ca 12mnd. Om sverige har valgt en "dyrere" måte, eller om det er likt, vet jeg intet om, men og sammenligne Korea i sverige og korea i norge, blir feil. Dette gjleder sikkert mange av de andre landene du trakk frem også.

Jeg ville vært litt forsiktig med og sette de forskjellige landene i bås, da i norge den reelle utgiften ikke er kjent, da det er "en for alle, alle for en".

Jeg er enig med deg, men faktaopplysningene dine var vel ikke helt korekt;-)

Da vi begynte vår første adopsjonsprosess, hadde vi som veldig mange andre lyst på et så lite barn som mulig. Både for at vi ville ta del i erfaringen med en baby som de med egenfødte barn har, samt at vi mente barnet ville ha en mindre balast med seg. Heng meg de som vil for vår holdning, men det var våre tanker den gang.

Nå er vi i gang med en ny adopsjonsprosess og da ønsker vi å adoptere fra det samme barnehjemmet igjen. _Ikke_ for at vi ønsker en baby og _ikke_ for at vi er redd for bakgrunnen, men for at vi vet hvor bra barnehjemmet. Barnehjemmet er et av verdens beste, topp utstyr, kvalifiserte ansatte, leger, sykepleiere, psykologer og annet pleiepersonel. Våre barn blir selvsagt _ikke_ biologiske søsken, men om de kommer fra det samme barnehjemmet, så har de i alle fall det til felles fra sitt fødeland.

Når det gjelder ekstra kostnader for å adoptere fra de private barnehjemmene, så er det ikke så enkelt som du sier at deres kostnader øker for at vi ønsker å adoptere fra et privat barnehjem. Hvis Adopsjonsforum hadde kuttet adopsjoner fra de private barnehjemmene, så hadde det medført færre adopsjoner pr år. ICBF eller andre land hadde ikke kunnet "produsere" ekstra barn for å kompansere for de som tidligere kom fra de private barnehjemmene.Den største kostnaden til Adopsjonsforum er administrering. Disse kostnadene blir ikke redusert selv om de private barnehjemmene blir kuttet ut. Dermed så må disse kostnadene i stede fordeles på færre søkere og denne økningen er betraktelig større enn donasjonsbeløpet er i dag.

Håper at dette hjalp deg å se saken fra en annen vinkel.

De aller fleste som sverger til private barnehjem gjør det nok fordi de ønsker seg et barn som er så lite som mulig.

Om det er rimelig at vi alle skal dele på utgiftene til donasjoner til de private barnehjemmene er jeg litt usikker på. Jeg har veldig sansen for den solidaritetstanken som ligger bak at alle skal betale det samme, uansett land eller institusjon, selvsagt innenfor rimelighetens grenser. Det ligger jo også veldig mye trygghet i dette.

Ett sted må vi legge lista for solidariteten. Vi kan velge å la ulike land koste ulikt for adoptantene. Eller vi kan velge å differensiere prismessig mellom de ulike institusjonene innenfor et enkelt land (f.eks offentlig / privat i Colombia). I den ytterste konsekvens kan vi velge å la den enkelte sak være avgjørende for kostnadene. Da vil noen slippe veldig billig unna mens andre risikerer å bli ruinert.

Jeg synes ikke AF eller myndighetene skal rokke ved den praksisen de har ført til nå. Så er det jo heller ikke donasjonene i seg selv myndighetene ikke aksepterer men at barnehjemmene ikke gjør rede for hva disse pengene brukes til! For det vi vet kan de gå helt eller delvis rett i lomma til personer med tilknytning til barnehjemmene, og da beveger vi oss i grenselandet til både korrupsjon og salg av barn. Redegjørelse for bruk av donasjoner til barnehjemmene er ikke noe urimelig krav synes jeg.

Også er det fint å ikke behøve å svare "Fordi Adopsjonsforum hadde vårsalg på barn fra ICBF" når barnet ditt spør hvorfor du valgte å adoptere nettopp derfra :-)

Annonse

Hei!

Må bare få lov til og si at jeg egentlig er helt enig med deg, men svenske kostnader er ikke nødvendigvis like de norske kostnadene.

Ta f.eks. korea. I sverige adopterer man ikke gjennom holt slik norge gjør per i dag. I Sverige er det ventetid på ca 2mnd. og i norge ca 12mnd. Om sverige har valgt en "dyrere" måte, eller om det er likt, vet jeg intet om, men og sammenligne Korea i sverige og korea i norge, blir feil. Dette gjleder sikkert mange av de andre landene du trakk frem også.

Jeg ville vært litt forsiktig med og sette de forskjellige landene i bås, da i norge den reelle utgiften ikke er kjent, da det er "en for alle, alle for en".

Jeg er enig med deg, men faktaopplysningene dine var vel ikke helt korekt;-)

Hei igjen:-)

Ville bare si at da er vi helt enige. Når jeg trakk frem de svenske kostnadene var det for å vise prinsippene i det jeg mente. Det at vi ikke kan sammenligne kostnadene helt er jeg fult klar over! Ville bare komme frem til at også forskjellige land har store kostnadsforskjeller, ikke kun ICBF-Private i Colombia.

Mvh Melissa

Zeta har sagt det som er å si mht hvorvidt adopsjon fra private barnehjem i Colombia er med å å fordyre adopsjon for andre eller ei. Så jeg skal ikke si mer om det :-))

Når det gjelder hvorfor vi valgte privat barnehjem, så synes jeg det er litt trist å føle at jeg må forsvare det valget.

I utgangspunktet da vi valgte FANA første gangen, var det basert på det vi hadde hørt andre fortelle om adopsjon fra private barnehjem (ikke adopsjon fra Colombia,d et hadde vi allerede bestemt oss for). Og jeg skjemmes ikke av å innrømme at muligheten for å få en baby spilte en vesentlig rolle i valget. Det, samt at jeg på den tiden fikk veldig god kontakt med ei som hadde adoptert fra Los Pisingos. Hennes historier og erfaringer påvirket valget vårt veldig.

Så fikk vi Prinsessen vår fra FANA. Hadde en helt fantastisk tur til Colombia. Hele oppholdet - alt vi opplevde - helt utrolig! En kjempeopplevelse! Og vi fikk Bella :-))

Jeg har sagt det i tidligere innlegg - vi er fullstendig klar over at vi skal adoptere et barn, ikke et barnehjem. For oss er det ikke sånn at enten så blir det FANA eller ingenting. Vi anser _ikke_ ICBF som et dårlig 2. valg. Denne gangen er ikke det å få en baby viktig for oss heller. Det var stor stas da Bella var baby - men jeg har vel de fleste med meg når jeg sier - det blir jo bare kjekkere og kjekkere når de vokser til :-) Om vi får et barn mellom 1 og 2 år neste gang, så er det faktisk mer enn ok for oss!

Så hvorfor har vi da ikke skiftet over på ICBF?

For det første fordi FANA - basert på forrige adopsjon - ligger vårt hjerte svært nær. Vi har siden vi dro fra Colombia gledet oss til neste tur til Colombia, og til å treffe igjen de vennene vi fikk.

Vi ønsker også at barna våre skal ha likest mulig bakgrunn.

Da vi valgte å stille saken i bero i februar, så visste vi at vi ville ligge helt på vippen til å få sende ved en eventuell forlengelse av godkjenningen. Dessverre vippet det i feil retning for vår del. Vi hadde faktisk bestemt oss for å hoppe over på ICBF, men endret mening av noen få, for oss enkel årsaker.

- da vi satte i gang denne adopsjonsprosessen, var det fordi vi ønsket FANA. Egentlig hadde vi tenkt å vente lengre. Vi har det nemlig ikke så travelt med å få nummer to.

- Ironisk nok så er det også slik at vi nå ligger ann til å være første mann som får sende ved en ytterligere utvidelse, og skjer det, så vil vi faktisk kunne få tildeling i begynnelesen av 2004 - som vil være kjappere enn om vi går for ICBF! En tildeling fra FANA kan faktisk komme innen 1 år etter BUFA-godkjenningen. Vi tror på en ytterligere forlengelse, og vi måtte innrømme for oss selv at det ville vært surt om vi stod uten barn fra ICBF og så at de som stod på vent bak oss fra FANA fikk tildeling før oss. Så klart kunne ICBF gått fortere, og da hadde vi selvfølgelig gitt en blank f*** i hva som kom fra FANA ;o))

Flor - bestyreren på FANA så til oss da vi spurte hvordan de valgte ut barn til oss - det er det Gud som gjør. Jeg er ikke religiøs, men jeg liker likevel godt den forklaringen.

Hvis Gud vil, så får vi et barn til fra FANA. Det er basert på at det neste høst blir en ytterligere utvidelse av formidlignstillatelsen. HVis så ikke skje, så sender vi papirene våre med lett hjerte til ICBF - og lar Gud finne et barn til oss den veien.

ICBF er ikke er dårlig alternativ for oss. Og vi hadde definitivt ikke stått på vent om dette var vår første adopsjon.

Jeg hadde egentlig bestemt meg for at jeg ikke hadde noe å forsvare, men så endte jeg opp med å gjøre det likevel ;-)

Ja, vi vil svært gjerne at neste barn skal komme fra FANA, men nei, vi venter ikke ekstra lenge for å få det til. Sender vi papirene til ICBF i høst, så får vi barn sommeren/høsten 2004, og det var det vi opprinnelige hadde planlagt. Før hele greia med BUFA startet. Vi utsetter ikke adopsjonen for å unngå å få fra ICBF - vi fremskynder den snarere for å kunne få fra FANA ;-)

Beste hislen fra

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...