delfi Skrevet 11. april 2003 Del Skrevet 11. april 2003 Leste i Nettavisen idag at tromsøværingen fra Ghana, som spiller i filmen "Svidd neger", heller vil kalles neger enn svart. Han er jo brun, ikke svart... Dette viser igjen, at vi ikke kan ta alle under én kam, og tro at alle mener, liker eller tror det samme som alle andre. Vi må se på hvert eneste menneske som vi møter i livet, som et enkelt individ, og oppføre oss deretter. Påskehilsen fra Stavanger :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/100544-heller-neger-enn-svart/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Retz Skrevet 11. april 2003 Del Skrevet 11. april 2003 Hestenavn er meget nyttige i sånne sammenhenger: Helt neger: Svarten Halvt neger: Brunen Nesten ikke neger: Blakken Hvit: Kviten 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/100544-heller-neger-enn-svart/#findComment-570236 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PREETI Skrevet 13. april 2003 Del Skrevet 13. april 2003 Hestenavn er meget nyttige i sånne sammenhenger: Helt neger: Svarten Halvt neger: Brunen Nesten ikke neger: Blakken Hvit: Kviten neger er jo det samme som en svarting, så begrepene spiller egentlig ikke noen rolle. Jeg ville ikke likt å bli kalt noen av delene. *tankefull* 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/100544-heller-neger-enn-svart/#findComment-572441 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulv I Faarikaal Skrevet 13. april 2003 Del Skrevet 13. april 2003 De tre fra Tyrkia som drev et diskotek her borte, fortalte meg at de tenkte å kalle stedet "De tre svartinger". Jeg forslo "Tyrker'n" eller "Jalla". 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/100544-heller-neger-enn-svart/#findComment-572453 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Asksmommy Skrevet 13. april 2003 Del Skrevet 13. april 2003 Men det greieste hadde vel vært at man ikke behøvde å bli kalt noe som kun henspiller på utseende? Siden vi har gått bort fra guling, og rødhud, så kunne vi jo nøye oss med afrikaner??? Eller "av afrikansk opprinnelse". Dersom vi på død og liv trenger å beskrive folks utseende hele tida. Et behov som som oftes melder seg for minioriteter. Med mindre vi er vitne til lovovertredelser og skal beskrive gjerningspersonen, så er jo personlighet og menneskelige kvaliteter mer interessante å snakke om Og hvite mennesker er jo helst rosa, da...... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/100544-heller-neger-enn-svart/#findComment-572484 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamta Skrevet 14. april 2003 Del Skrevet 14. april 2003 neger er jo det samme som en svarting, så begrepene spiller egentlig ikke noen rolle. Jeg ville ikke likt å bli kalt noen av delene. *tankefull* Kjære Preeti. Ja, hvorfor skulle noen kalle deg "svarting" eller "neger"? Hvis da ikke hensikten er å såre eller nedvurdere, eller markere skillet mellom majoritet og minoritet (som Asksmommy var inne på)? Og skal man først såre noen, så sier det seg selv at det stikker mer hvis en roper "skitne svarting, neger, guling" etc. til en med "litt" mørk hudfarge enn hvis det blir ropt "teiting, tulling"osv. Joda, dette er selvsagt, men når det gjelder kampen mot hverdagsrasismen, så må nok endel flere selvsagtheter poengteres omigjen og omigjen for at det skal nå inn. Har nettopp vært på sida di og lest den meget tankevekkende teksten din "Stygg eller pen, skitten eller ren". Det gjør meg inderlig vondt å høre hvordan du og flere med deg opplever det å få slengt rasistiske bemerkninger etter dere. At dette gjør noe med selvfølelsen til den som rammes, er det vel ikke tvil om. Jeg vil oppfordre deg, Preeti, til å "snakke" om hverdagsrasismen, hvordan den oppleves på kropp & sjel, i alle tenkelige og utenkelige fora. Du har masse å bidra med! Og har du enda ikke sendt inn teksten(e) din(e) til adopsjonsforeningenes medlemsblader, så syns jeg du bør gjøre det NÅ! Og til delfi: Av to mindre gode uttrykk valgte muligens Ghaneseren i troms det som føltes minst sårende for egen del, hva vet jeg? Men at vi "må se på hvert eneste menneske som vi møter i livet, som et enkelt individ," er jeg helt enig med deg i. Hilsen fra 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/100544-heller-neger-enn-svart/#findComment-573709 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PREETI Skrevet 14. april 2003 Del Skrevet 14. april 2003 Kjære Preeti. Ja, hvorfor skulle noen kalle deg "svarting" eller "neger"? Hvis da ikke hensikten er å såre eller nedvurdere, eller markere skillet mellom majoritet og minoritet (som Asksmommy var inne på)? Og skal man først såre noen, så sier det seg selv at det stikker mer hvis en roper "skitne svarting, neger, guling" etc. til en med "litt" mørk hudfarge enn hvis det blir ropt "teiting, tulling"osv. Joda, dette er selvsagt, men når det gjelder kampen mot hverdagsrasismen, så må nok endel flere selvsagtheter poengteres omigjen og omigjen for at det skal nå inn. Har nettopp vært på sida di og lest den meget tankevekkende teksten din "Stygg eller pen, skitten eller ren". Det gjør meg inderlig vondt å høre hvordan du og flere med deg opplever det å få slengt rasistiske bemerkninger etter dere. At dette gjør noe med selvfølelsen til den som rammes, er det vel ikke tvil om. Jeg vil oppfordre deg, Preeti, til å "snakke" om hverdagsrasismen, hvordan den oppleves på kropp & sjel, i alle tenkelige og utenkelige fora. Du har masse å bidra med! Og har du enda ikke sendt inn teksten(e) din(e) til adopsjonsforeningenes medlemsblader, så syns jeg du bør gjøre det NÅ! Og til delfi: Av to mindre gode uttrykk valgte muligens Ghaneseren i troms det som føltes minst sårende for egen del, hva vet jeg? Men at vi "må se på hvert eneste menneske som vi møter i livet, som et enkelt individ," er jeg helt enig med deg i. Hilsen fra Mamta den opplevelsen som jeg skildret først,den om han som fikk kommentar tilslengt fordi han gjorde en feil på bana har gjort strekt inntrykk på meg. Sammen med andre har jeg prøvd å ta temaet opp i klassen, med folk som slenger lignende kommentarer og lignende. Noen tar det til seg,men de fleste "glemmer" det igjen etter en stund. Jeg tror slike fordommer ligger langt inne,og at de er vanskelige å bli kvitt. Å få tatt opp temaer som dette er viktig,men da må vi også få flere til å engasjere seg. At jeg, mine foreldre og noen av mine nærmeste venners foreldre tramper opp på skolen og ber om å få tatt opp dette uten noe som helst support fra andre,ja,hva kan vi gjøre,da? Denne teksten har jeg hatt meget lyst til å kopiere opp og gi til en drøss av lærere som ikke gidder å engasjere seg. Jeg tror rett og slett ikke at de forstår hvor sårende dette er. Problemet i dag er,som jeg prøvde å trekke en parallell til i teksten min at hverdagsrasisme er blitt såpass"vanlig". Når ikke en lærer reagerer når han hører en elev blir kalt "stygge neger",da sier vel dette litt om hvor grensen til hva som blir akseptert og hva som ikke blir akseptert går hen. De fleste adoptivforeldre tar ungene sine alvorlig når de forteller om rasistisk\e epiosder de har opplevd,men de flestes problem er å bli tatt "seriøst nok" av folk utenfor. Som f.eks lærere. Personlig tror jeg ikke dette problemet ikke vil ende før vi får folk "utenfra" til å innse den sanne realitet om hvor sårt dette kan være. For meg virker det som dette kan gå en del hus forbi. Når det gjelder å sende inn tekstene mine til et av adopsjonsforeningenes medlemsblad er ikke dette noe jeg har gjort enda,men det er ingen dum idee:) Hyggelig å høre at du sjekker ut sida vår:-) Prøve å ta dette opp er noe jeg helt sikkert vil fortsette å gjøre, men med større engasjement fra lærere, medelever e.l ville dette blitt mye enklere. Det er dette engasjementet jeg savner:( Klemmer fra, 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/100544-heller-neger-enn-svart/#findComment-573732 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamta Skrevet 14. april 2003 Del Skrevet 14. april 2003 Mamta den opplevelsen som jeg skildret først,den om han som fikk kommentar tilslengt fordi han gjorde en feil på bana har gjort strekt inntrykk på meg. Sammen med andre har jeg prøvd å ta temaet opp i klassen, med folk som slenger lignende kommentarer og lignende. Noen tar det til seg,men de fleste "glemmer" det igjen etter en stund. Jeg tror slike fordommer ligger langt inne,og at de er vanskelige å bli kvitt. Å få tatt opp temaer som dette er viktig,men da må vi også få flere til å engasjere seg. At jeg, mine foreldre og noen av mine nærmeste venners foreldre tramper opp på skolen og ber om å få tatt opp dette uten noe som helst support fra andre,ja,hva kan vi gjøre,da? Denne teksten har jeg hatt meget lyst til å kopiere opp og gi til en drøss av lærere som ikke gidder å engasjere seg. Jeg tror rett og slett ikke at de forstår hvor sårende dette er. Problemet i dag er,som jeg prøvde å trekke en parallell til i teksten min at hverdagsrasisme er blitt såpass"vanlig". Når ikke en lærer reagerer når han hører en elev blir kalt "stygge neger",da sier vel dette litt om hvor grensen til hva som blir akseptert og hva som ikke blir akseptert går hen. De fleste adoptivforeldre tar ungene sine alvorlig når de forteller om rasistisk\e epiosder de har opplevd,men de flestes problem er å bli tatt "seriøst nok" av folk utenfor. Som f.eks lærere. Personlig tror jeg ikke dette problemet ikke vil ende før vi får folk "utenfra" til å innse den sanne realitet om hvor sårt dette kan være. For meg virker det som dette kan gå en del hus forbi. Når det gjelder å sende inn tekstene mine til et av adopsjonsforeningenes medlemsblad er ikke dette noe jeg har gjort enda,men det er ingen dum idee:) Hyggelig å høre at du sjekker ut sida vår:-) Prøve å ta dette opp er noe jeg helt sikkert vil fortsette å gjøre, men med større engasjement fra lærere, medelever e.l ville dette blitt mye enklere. Det er dette engasjementet jeg savner:( Klemmer fra, Hei igjen, Preeti. Jeg skjønner godt at det ikke er så enkelt når ikke engang lærerne engasjerer seg. Du er nok inne på noe når du sier at folk "utenfra" må på banen for at temaet skal bli alvorlig nok til at det blir tatt på alvor. Det er mulig jeg tar helt feil, men jeg tror nettopp den typen tekster som du der har skrevet - som sier noe om følelsene til den som opplever rasisme og selvfølelsen hos ham/ henne som tråkkes på over tid - er virkemidler som kan få opp folks øyne. Jeg håper du (og flere med deg) tar og sender bidrag til bl.a. alle tre medlemsbladene "våre". Klem, 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/100544-heller-neger-enn-svart/#findComment-573746 Del på andre sider Flere delingsvalg…
dewey Skrevet 14. april 2003 Del Skrevet 14. april 2003 Men det greieste hadde vel vært at man ikke behøvde å bli kalt noe som kun henspiller på utseende? Siden vi har gått bort fra guling, og rødhud, så kunne vi jo nøye oss med afrikaner??? Eller "av afrikansk opprinnelse". Dersom vi på død og liv trenger å beskrive folks utseende hele tida. Et behov som som oftes melder seg for minioriteter. Med mindre vi er vitne til lovovertredelser og skal beskrive gjerningspersonen, så er jo personlighet og menneskelige kvaliteter mer interessante å snakke om Og hvite mennesker er jo helst rosa, da...... 100% enig. Helt feil utgangspunkt at man skal kalle folk noe som helst som har med utseendet å gjøre som en "gruppe". 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/100544-heller-neger-enn-svart/#findComment-573752 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PREETI Skrevet 14. april 2003 Del Skrevet 14. april 2003 Hei igjen, Preeti. Jeg skjønner godt at det ikke er så enkelt når ikke engang lærerne engasjerer seg. Du er nok inne på noe når du sier at folk "utenfra" må på banen for at temaet skal bli alvorlig nok til at det blir tatt på alvor. Det er mulig jeg tar helt feil, men jeg tror nettopp den typen tekster som du der har skrevet - som sier noe om følelsene til den som opplever rasisme og selvfølelsen hos ham/ henne som tråkkes på over tid - er virkemidler som kan få opp folks øyne. Jeg håper du (og flere med deg) tar og sender bidrag til bl.a. alle tre medlemsbladene "våre". Klem, Skjønner hva du mener med å "åpne øynene" til folk Å sende inn tekster som dette til ukeblad e.l hadde nok gjort i allefall noen litt mer oppmerksomme (det er jeg enig med deg i ) Gode idee du kom opp med der:) Prøve den ut vil slett ikke være dumt. Får håpe det er noen aviser eller ukeblader som er interessert i denne "type" tekster:) Takk for mange gode tilbakemeldinger og svar Mamta:) En ekstra stor klem fra, 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/100544-heller-neger-enn-svart/#findComment-573761 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.