Gå til innhold

jente 4,5 år sliter med å slutte med bleien

Anbefalte innlegg

Gjest Jill-Hege

Nå er det 7 mnd siden sist vi prøvde. Det samme skjer. 1. natta er hun helt tørr. Vi skryter av henne og hun er så stolt. Vi spørr henne hver kveld om hun vil ha truse eller bleie og hun vil ha truse, men det går galt. Når er vi på 5. natta (4 med uhell). Vi har redusert væskeinntaket når det nærmer seg leggetid (hun tøster ikke) og jeg ligger på divan på rommet hennes. Hun har også noen fine ting som venter henne når hun klarer dette, ment som "gulrot" for å klare dette.

Er det noe jeg overser eller noe som kan gjøres annerledes? JEg har ikke panikk, selv om de 4-åringer jeg kjenner har sluttet fir lengst, men jeg merker jo at når forteller at hun har klart 1 natt uten å tisse på seg, så ser de andre barna rart på henne - for dette har de klart lenge.

Hun er en trygg og utadvent jente med masse energi og glede.

Fortsetter under...

Med all respekt - jeg skjønner ikke peset. Min 4,5åring klarer heller ikke så mange netter uten bleie, men for ham er det heldigvsi helt uproblematisk å ha på bleie. Vi har aldri laget masse opplegg for slutting (premier etc som du forteller om), vi lager ikke noe oppstyr verken om våt eller tørr seng, det er helt uinteressant hjemme hos oss.

De er små ennå.

Kizza1365380506

Jeg har to barn som begge har vært sengevætere. Det jeg fant ut var mest viktig med mine var å støtte dem mest mulig og ikke gi dem skyldfølelse for at de hadde vært uheldig. Små barn har veldig lett for å føle skyld.

Med eldstemann prøvde vi alt, ros, ris, alarm men ingenting hjalp. Hun ble tørr i 10 års alderen. Med yngstemann tok vi det bare som det kom, han ble også tørr i 10 års alderen. Så våre anstrengelser med eldstemann føltes helt bortkastet.

Det er litt vel tidlig å si om ditt barn er sengevæter eller ei. Mitt råd er å ta det som det kommer. Bruk bleie og prøv med jevne mellomrom akkurat som du gjør nå. Gi støtte uansett istedetfor belønning.

For det første, om datteren din enda ikke er fult nok utviklet til å kunne holde seg tørr på natten, så hjelper det ingen verdens ting å "lokke" med gaver hun skal få om hun holder seg tørr. Den største gaven hun kan få, får hun ved at hun selv klarer å være tørr! Så lenge hun ikke klarer det bør hun fortsatt sove med nattbleie på seg. Hun er enda ikke gammel nok til en gang å betegnes som sengevæter.

For det andre reagerer jeg på at du sier at de andre barna på hennes alder ser rart på henne når du forteller at hun "bare" har klart å holde seg tørr en natt. Hva i all verden er poenget med å fortelle andre barn at datterene din fortsatt tisser på seg om natten?

Nei, fortsett med nattbleie på henne en stund til. Sammenlikning med alle andre barn du kjenner vil ikke hjelpe dere her. Datteren din er ikke spesielt sen med å slutte med nattbleie enda, så dere bør innse at slik er situasjonen og la det hele bero.

Gjest rister på hodet

For det første, om datteren din enda ikke er fult nok utviklet til å kunne holde seg tørr på natten, så hjelper det ingen verdens ting å "lokke" med gaver hun skal få om hun holder seg tørr. Den største gaven hun kan få, får hun ved at hun selv klarer å være tørr! Så lenge hun ikke klarer det bør hun fortsatt sove med nattbleie på seg. Hun er enda ikke gammel nok til en gang å betegnes som sengevæter.

For det andre reagerer jeg på at du sier at de andre barna på hennes alder ser rart på henne når du forteller at hun "bare" har klart å holde seg tørr en natt. Hva i all verden er poenget med å fortelle andre barn at datterene din fortsatt tisser på seg om natten?

Nei, fortsett med nattbleie på henne en stund til. Sammenlikning med alle andre barn du kjenner vil ikke hjelpe dere her. Datteren din er ikke spesielt sen med å slutte med nattbleie enda, så dere bør innse at slik er situasjonen og la det hele bero.

jasså du er tilbake? Bleier ligger deg hardt på hjertet?

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...