Gå til innhold

Kan noen enkelt forklare....

Anbefalte innlegg

Gjest nettalia

...en liten ting for meg?

Jeg har selv ingen erfaring med adopsjon. En i familien skal nå adoptere - dessverre er det mange i familien som er veldig negative til dette, og det er derfor vanskelig å få korrekt informasjon. De det gjelder er i min svigerfamilie, og jeg føler det litt vanskelig å ta direkte kontakt med dem akkurat nå.

Det jeg lurer på er følgende: Svigermor forteller at de skal adoptere, og at de skal få et barn i desember, og at de i okt/nov får vite hvilket kjønn, alder osv. De skal adoptere fra Korea. Hva betyr dette? At de er godkjente som adoptanter - i såfall av hvem? Hva er tildeling? HVis de nå vet at de får adoptere, hvorfor tar det flere måneder før de får vite noe mer og får barnet?

BAre enkel og grei forklaring, hvis mulig? :-) Har lyst til å ta litt kontakt med dem og sånn, og syns det er enklere hvis jeg vet hvor i prosessen de står og hva det innebærer. Bare vise at ikke alle synes det er vannvittige som velger å adoptere.

På forhånd takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/101041-kan-noen-enkelt-forklare/
Del på andre sider

Fortsetter under...

hei,

så fint at i hvert fall du er positiv til den forestående adopsjonen.

Mitt inntrykk er at det er en del familie som kan være negative til adopsjon, fordi de ikke har satt seg grundig nok inn i hva adopsjon er.....Og heldigvis; i de aller fleste tilfeller snus det negative til noe positivt når barnet omsider kommer og blir en del av familien.

Ellers vi jeg si at jeg tror de fleste som adopterer og som har informert sin familie om det, vil sette pris på at noen viser interesse for den prosessen de er i.

Adopsjonsprosessen består av flere trinn; Først må man ha en utredning i den kommunen man er bosatt i og kommunen skal gi en vurdering av om søkerne er egnet til å adoptere et barn fra utlandet.

Fra kommunen går søknaden videre til BUFA (barne-, ungdoms- og familieforvaltningen), hvor den offisielle godkjenningen fra norske myndigheter finner sted.

Etter godkjenning i BUFA går søknaden til Korea. De aller, aller fleste som godkjennes av norske myndigheter godkjennes også av de koreanske myndigheter.

Pr. tiden er det 11-12 mnd. ventetid fra søknaden kommer til Korea til søkerne kan få tildelt et barn. Det betyr ikke at de bruket ett år på å behandle søknaden, men at det er mange andre søkere foran deg i 'køen'.

Tildeling betyr at det landet man søker adopsjon fra har funnet et barn som de mener er aktuelt for det konkrete søkerparet. Søkerne får da bilde av barnet, vite når det er født, kjønn, helsestatus, m.m.

Når søkerne får tildelt et barn må de bekrefte overfor Korea at de samtykker i å adoptere det barnet de har fått tildelt.

Når søkerne har sagt ja til å adoptere barnet, begynner prosessen i Korea med å frigi barnet for utenlandsadopsjon. Det betyr at det går noen uker eller mnd. fra tildeling til man kan reise til Korea for å hente barnet sitt. Adopsjonen skal jo foregå i lovlige former, slik at det er mange formaliteter som må ordnes før barnet kan overlates til sine nye foreldre. Pr. tiden tror jeg at ventetiden fra tildeling til henting i Korea er på ca. 3 mnd.

Du skriver at de forventer tildeling i okt/nov - og ut fra det er det sannsynlig at de vil kunne reise å hente barnet sitt (eller evt. få det med eskorte til Gardermoen) i jan/feb.

Håper at dette gav deg noen svar i alle fall!

klem fra

Gjest krabben

Hei!

Eg trur det er veldig viktig at fleire i familien prøver å setja seg litt inn i kva ein adopsjon er, slik at kanskje nokre av dei negative haldningane kan bleikna.

På www.adopsjon.com finn du ein god del informasjon om adopsjonsprosessen, med lenker til alle tre adopsjonsformidlarane. Slektningane dine brukar truleg Verdens Barn, sidan dei skal adoptera frå Korea.

Ein annan god idé kan vera å lesa på nokre heimesider til folk som har adoptert, og som har lagt ut historiar frå hentereisene, og ikkje minst frå tida før. Om lengtinga etter eit barn, den spennande ventetida på godkjenning og tildeling, og ikkje minst det å koma heim og endeleg vera ein familie.

Slike heimesider er det mange her som har laga, eg har dessverre ingen lenker, men om du søker eller leitar litt her, så finn du dei sikkert.

Evt ta ein kik på nicklisten.com.

Lukke til!

Venleg helsing

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...