Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg har ei datter på 11 uker som "fulltidsammer". Vi reiser i dag på påsketur og har et par spørsmål ang. amming og alkohol + røyking!

1 Kommer det nikotin over i morsmelken når man røyker? Hvis ja, hvor lenge er den der, og skader dette barnet?

2 Hvor lenge sitter alkoholen i kroppen? (ved måtelig inntak av øl og vin)?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/101157-p%C3%A5sketur/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, nikotin går over i melka. Ammeeksperten Gro Nylander sier imidlertid at selv nikotin"infisert" brystmelk er bedre enn ingen brystmelk. Jeg mener å ha lest at det er "verst" umiddelbart etter røyking og et par timer fremover, men det skal du ta med en liten klype salt.. (Nylander sier i alle fall at dersom man ikke klarer å slutte å røyke er det en fordel om man klarer å legge røykinga til umiddelbart etter amming).

Hvor lenge alkoholen sitter i kroppen er litt avhengig av person og inntak, du vil ha samme alkoholpromille i melka som i ditt eget blod.

Hadde jeg vært deg (pekefinger) hadde jeg droppet røyken, evt. maks et par om kvelden, og tatt ett til to glass alkohol (les: vin eller øl).

Du kan jo evt. også pumpe deg før du drikker om kvelden, slik at du har "ren" melk å tilby henne til nattmåltidet?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/101157-p%C3%A5sketur/#findComment-575609
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...