Gå til innhold

Psykiske lidelser / lavt stoffskifte

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har et spørsmål som jeg ikke får noe enkelt eller entydig svar på fra mine behandlere. Det virker som om de er uenige, det gjør meg forvirret. Så nå vil jeg gjerne få spørre om en "third opinion".

Jeg har en psykosediagnose, sliter også med lettere humørsvingninger. Problemet mitt er at jeg alltid er trøtt, uopplagt, blir lett nedfor og mister tiltakslysten. Sover dårlig, og lenge, uten å bli uthvilt av det. Har til en viss grad kognitive problemer, som dårlig korttidshukommelse (husker f.eks. aldri hva jeg spiste til middag i går, hva jeg gjorde i forgårs osv.) og dårlig konsentrasjonsevne i visse situasjoner. Jeg har sjelden psykotiske symptomer (tar Seroquel 300+500mg) og

prøver nå å hjelpe humøret med økende Lamictaldose.

Rent fysisk har omtrent halvparten av håret mitt blitt borte, det har også mistet sin opprinnelige farge og krøllene jeg endelig likte :). Neglene mine brekker bare jeg ser stygt på dem, selv om jeg bruker styrkende neglelakk. Apetitten min er dårlig, det gjør det vanskelig å spise de fire måltidene jeg synes jeg skal ha. Men har en utrolig søthunger. Jeg lever sammen med en utrolig flott mann, og elsker ham av hele mitt hjerte. Men jeg har simpelthen ikke lyst på sex lenger, selv om vi tidligere har hatt et vidunderlig frigjørende sexliv. Jeg er jo redd for at dette forvirrer mannen min, ettersom alt har fungert så bra før.

Blodprøveresultater viser at jeg har bittelitt lavt stoffskifte. Det er lavt stoffskifte i familien (min mor tar tyroksin). Jeg har noe lavt blodtrykk, samt cøliaki.

Spørsmålet mitt er om det vil være skadelig for min psykiske tilstand å prøve en lav dose tyroksin. Det har vært nevnt at det kan gi meg økt angst. Det ønsker jeg jo ikke.

Er det noen som har tips/ råd?

Takknemlig for svar,

Skrevet

Vet ikke noe om det du spør om, men reagerte spontant på den høye dosen seroquel du står på. Ikke rart at du er trett osv.

Kizza1365380506
Skrevet

Skulle thyroxin gi deg mer angst. Det var interessant.

Har selv lavt stoffskifte, ikke så veldig lavt men nok til at legen gav meg thyroxin. Nå er jeg sykemeldt for depresjoner/angst, men legen har aldri sagt at medisinen forsterker det. Slik jeg har forstått det så er det en del av sykdomsbilde, altså lavt stoffskifte. De andre plagene du nevner gir jo også indikasjoner på at du kunne hatt godt av å ta thyroxin.

Gjest pi@-m@rtine
Skrevet

Hei Bonni!

Det er vel bare legen som kan avgjøre om du kan begynne med (forsøke) Tyroxin eller ikke. Men jeg kan jo fortelle deg at jeg hadde blodprøver som så vidt lå innenfor "normalen". Jeg slet med mye av det samme som deg, sykelig tretthet, smerter i musklene, vektøkning, konsentrasjonsproblemer ol. Jeg har nå gått på medisin i 5 år, og har det mye bedre. Fikk mindre angst med tyroxin.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det er korrekt at en kan få angst om tyroxin overdoseres slik at en får for høyt stoffskifte/hypertyreose.

Derimot er det ingen holdepunkter for at en får mer angst ved å gi tyroxin slik at en for lav verdi korrigeres til korrekt verdi.

Med din sykehistorie ville jeg ikke vært redd for å prøve tyroxin. Intet galt kan skje om en følges nøye med kontroller og observerer hvordan du faktisk har det. Det er faktisk en god mulighet for at du kan få det bedre.

PS se bort fra kommentaren til den som mente du fikk for stor dose Seroquel. 800 mg er faktisk den mest brukte dosen (standarddose). DS

Gjest Aina E
Skrevet

Lurte bare på om du kunne si meg noe om hva verdiene på prøvene dine viste?

Siden du sa "bitelitt lavt"...

Jeg har tatt prøver og fått vite at de ligger i grenseland - hva nå enn det betyr.

På forhånd takk, mvh.

Skrevet

Lurte bare på om du kunne si meg noe om hva verdiene på prøvene dine viste?

Siden du sa "bitelitt lavt"...

Jeg har tatt prøver og fått vite at de ligger i grenseland - hva nå enn det betyr.

På forhånd takk, mvh.

Jeg vet dessverre ikke akkurat verdien, fikk bare beskjeden om at det var "bittelitt" lavt. Så jeg vet ikke tallet, beklager.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...