Gå til innhold

Såre brystvorter -kjempeproblemer!

Anbefalte innlegg

Nesten 6 måneder etter fødselen er jeg fortsatt fortvilet over såre brystvorter. Da jeg fikk mitt første barn for 3 år siden ammet jeg uten problemer i 15 måneder, så dette er både rart og veldig, veldig vondt. Problemene har vært der siden fødselen, med såre, ømme, kløende og til tider blødende brystvorter. Har prøvd "alt": albuskjell, sitron, Lansinoh, brystskjold...

Etter 3-4 uker hadde jeg en tøff brystbetennelse (gule stafylokokker) som jeg fikk antibiotika mot. Jeg har flere ganger senere hatt tette melkeganger, som jeg har klart å løse opp med hyppig pumping. I februar trodde helsesøster at jeg hadde sopp (ingen har noengang sett tegn på sopp hos babyen) og ba meg bruke Daktacort på brystvortene i 2 uker. Jeg ble da ganske bra, men sårheten og kløen kom raskt tilbake. Jeg gikk til fastlege og ble anbefalt ny runde med Daktacort, med samme resultat. Så kontaktet jeg ammepoliklinikken, som satte meg og lillegutt på Mycostatin. Etter en uke med Mycostatin var det helt forferdelig sårt, så vi droppet kuren, og konkluderte med at jeg ikke hadde sopp, men sannsynligvis eksem. Jeg blir bedre av å smøre på Hydrocortison, men liker dette dårlig av hensyn til babyen min. Nå prøver jeg homeopati, men har foreløpig ikke blitt bedre. Nå er jeg så sår at jeg har måttet ta noen dagers ammepause (pumper), men dette er vanskelig, jeg har igjen fått tette melkeganger og hadde feber i hele går. Jeg har atopisk eksem, og det ser ut til at lillegutt har fått det også.

Jeg ønsker å fortsette med ammingen lenge, men dette er på grensen av hva jeg klarer. Jeg ønsker råd fra fagperson, og tar ellers imot alt av gode råd!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/101534-s%C3%A5re-brystvorter-kjempeproblemer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Huffameg, jeg har akkurat vært gjennom tredje runde med trøske, og det er dødskjipt! Jeg har ammet nesten fem år i strekk, så jeg kan ikke skjønne hvorfor jeg skulle få det _nå_!

Jeg har smurt brystvortene med Canesten, babyen har fått Daktacort på stumpen sin, og jeg har smurt gommene hennes med farris og Corsodyl munnskyllevann. Det stod ikke noe i innlegget ditt om hvorvidt du har brukt dette på lillegutt.

Du sier du ble enda mer sår av Mycostatin. Kanskje du reagerer negativt på det? Kanskje det beste hadde vært Daktacort el Canesten til deg og Myco til gutten? I tillegg må alt av leker, klær, ammeinnlegg og smokker kokes eller vaskes på minst 60 grader. Et forbannet mas! Jeg ødela babygymlekene til nurket ved å koke dem sammen med smokkene...festlig!

Og behandlingen bør fortsettes en stund etter dere er bra igjen (de to første gangene vi hadde trøske avsluttet jeg behandlingen for tidlig, så nå skal jeg fortsette i minst en uke).

Er brystvortene nærmest bringebærrøde med sprekker rundt? Hvis brystvorten din av og til blekner og blir nesten helt hvit, så kan det være Raynaud's syndrom. Jeg vet det er mødre med Raynaud's som har blitt feildiagnostisert med sopp. Ta en titt på disse linkene:

http://www.google.com/search?q=raynaud+breastfeeding&sourceid=opera&num=0&ie=utf-8&oe=utf-8

Håper det løser seg for dere!

Huffameg, jeg har akkurat vært gjennom tredje runde med trøske, og det er dødskjipt! Jeg har ammet nesten fem år i strekk, så jeg kan ikke skjønne hvorfor jeg skulle få det _nå_!

Jeg har smurt brystvortene med Canesten, babyen har fått Daktacort på stumpen sin, og jeg har smurt gommene hennes med farris og Corsodyl munnskyllevann. Det stod ikke noe i innlegget ditt om hvorvidt du har brukt dette på lillegutt.

Du sier du ble enda mer sår av Mycostatin. Kanskje du reagerer negativt på det? Kanskje det beste hadde vært Daktacort el Canesten til deg og Myco til gutten? I tillegg må alt av leker, klær, ammeinnlegg og smokker kokes eller vaskes på minst 60 grader. Et forbannet mas! Jeg ødela babygymlekene til nurket ved å koke dem sammen med smokkene...festlig!

Og behandlingen bør fortsettes en stund etter dere er bra igjen (de to første gangene vi hadde trøske avsluttet jeg behandlingen for tidlig, så nå skal jeg fortsette i minst en uke).

Er brystvortene nærmest bringebærrøde med sprekker rundt? Hvis brystvorten din av og til blekner og blir nesten helt hvit, så kan det være Raynaud's syndrom. Jeg vet det er mødre med Raynaud's som har blitt feildiagnostisert med sopp. Ta en titt på disse linkene:

http://www.google.com/search?q=raynaud+breastfeeding&sourceid=opera&num=0&ie=utf-8&oe=utf-8

Håper det løser seg for dere!

Takk for svar! Vi har kommet frem til at det ikke kan være sopp jeg har, men en slags eksem, sannsynligvis fordi jeg har atopisk eksem. Det virker som jeg ikke tåler at babyen suger på brystvortene, da får jeg et rødt, kløende utslett på areola og litt utenfor, og så blir jeg veldig sår. Men det virker jo rart å skulle reagere på babyen eller spyttet hans. Lurer på om det kan være smokken, han bruker latex-smokker, kanskje vi skal bytte til silikon...

Ragnhild Alquist, Helsesøster

Kjære nillemor. Du skriver at du har atopisk eksem, det kan du også få på brystknoppene. Du har hatt effekt av Daktakort men får tilbakefall ved avsluttet behandling. Daktakort inneholder både hydrokortison og soppmiddel. Det er vanskelig å finne ut hva som er hva, eksem kan se ut som sopp og vise versa. Noen reagerer på Mykostatin slik du forteller. Som du sikker vet er det lett å få en infeksjon i eksemhud med åpne sår. Hva med å prøve å smøre med Mildison fettkrem som inneholder 1% hydrokortison? Fåes på apeoteket uten resept. Smør tynnt lag 2-3 ganger daglig etter amming, etter de andre gangene du har ammet kan du smøre deg med en fettkrem. Hvis du kjenner lindring etter noen dager, skulle det være en god pekepin for at det ikke er sopp. Er det noe barnet ditt inntar av annen mat eller drikke du kan reagere på? Å amme før du gir annen type mat til barnet kan forebygge kontaktallergier mellom barnets slimhinner og mors hud. Alternativ til Mildison er Krystallviolett 1% oppløsning i vann,som er et middel som er brukt gjennom tider både til atopisk eksem på barn og voksne og mot soppinfeksjonener. Dette er en sterk lilla væske som smøres med en Q-tips på hudområdet som er sårt. Når barnet ammes vil munnen bli blå dette forsvinner etter hvert. Ved soppbehandling smøres både mors brystknopper og areola og barnets munn 1 gang pr dag i 3 dager. Middelelet fåes på apoteket uten resept. Kanskje en ide å også ta en ny melkeprøve og prøve fra sårene på brystknoppen dersom ikke smertene og sårene blir bedre. Lykke til!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...