Gå til innhold

Psykiatriske pasienter og tobakk


natolars

Anbefalte innlegg

Hei!

Hva er grunnen til at så mange psykiatriske pasienter røyker tobakk?

Har nikotin en beroligende effekt? Kan man isåfall se på røykingen som en slags selvmedisinering?

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selvmedisinering: neppe! Tobakk er uansett en gift man tilfører kroppen. Men at det kan være beroligende å holde i røyken og røyke, det kan det nok. Det er å tilfredsstille et suttebehov.

Men det ville sannsynligvis være like effektivt å bruke noe annet, som ikke ga like store skader på kroppen forøvrig. Det finnes noen sånne dippedutter (husker ikke hva de heter) som du setter utenpå røyken, som hindrer deg i å innånde giften, men der du fremdeles får tilfredsstilt dette suttebehovet. Tror ikke nikotin i seg selv virker beroligende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke undertegnet

Hei Natolars!

Ja, jeg mener å ha lest at nikotinen har en virkning på hjernens stoffer, serotoninet. Antidepressiva virker også på dette stoffet og antirøykepillen er jo et anti- depressiva. Jeg synes at forskningen skulle konsentrere seg mer om dette ifm røykeslutt.

Jeg tror du er inne på det rette, vi driver nok å selvmedisinerer oss. Men forstår Høybråten det???

Sonja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Natolars!

Ja, jeg mener å ha lest at nikotinen har en virkning på hjernens stoffer, serotoninet. Antidepressiva virker også på dette stoffet og antirøykepillen er jo et anti- depressiva. Jeg synes at forskningen skulle konsentrere seg mer om dette ifm røykeslutt.

Jeg tror du er inne på det rette, vi driver nok å selvmedisinerer oss. Men forstår Høybråten det???

Sonja

Er det ikke nettopp det man har gjort med Zyban da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke undertegnet

Noen selvmedisinerer/trøster seg med tobakk. Andre med alkohol og atter andre med mat.

Har en nervetrøbbel har en mye behov for trøst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest papirtiger

Hei Natolars!

Ja, jeg mener å ha lest at nikotinen har en virkning på hjernens stoffer, serotoninet. Antidepressiva virker også på dette stoffet og antirøykepillen er jo et anti- depressiva. Jeg synes at forskningen skulle konsentrere seg mer om dette ifm røykeslutt.

Jeg tror du er inne på det rette, vi driver nok å selvmedisinerer oss. Men forstår Høybråten det???

Sonja

Jeg er litt nysgjerrig på hvor du har lest at nikotin virker på serotinene i hjerne. Har du en kilde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nikotin påvirker dopaminregistrene slik at det utløses mer dopamin noe som fører til at man kjenner seg mer avslappet, noe som ligner på svak valiumeffekt. Derfor røyker man mest i stressperioder, angstsituasjoner o.l. Røyk er som en gave for det psykiske, men det ødelegger kroppen.

Det er påvist at det er mest røykere i den gruppen som er plaget av psykisk press.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Med ondt skal ondt fordrives

Hei Natolars!

Ja, jeg mener å ha lest at nikotinen har en virkning på hjernens stoffer, serotoninet. Antidepressiva virker også på dette stoffet og antirøykepillen er jo et anti- depressiva. Jeg synes at forskningen skulle konsentrere seg mer om dette ifm røykeslutt.

Jeg tror du er inne på det rette, vi driver nok å selvmedisinerer oss. Men forstår Høybråten det???

Sonja

Vel, en ikke røykende pasient som hadde fått 20 mg nikotin istedenfor 20 mg AD, ville blitt svært dårlig.

Nikotin virker først og fremst på et signalstoff som heter acetylcholin. Når noen får i seg nikotin, trekker pupillene seg sammen og vedkommende føler seg utilpass, svimmel eller kvalm.

Ved aktiv røyking, altså overlagt inhalering av en passe mengde nikotin, blir ofte virkningen motsatt. Den fæle giftvirkningen provoserer liksom hjernen til å frigjøre feel good stoffer som dopamin og serotonin.

Tror Zyban hjelper mot den delen av nikotinavhengigheten som har med dopamin og serotonin, men ikke dårlige nerver pga nikotinabstinenser.

Nikotintyggegummi hjelper kanskje mot nikotinabstinenser men ikke mot serotoninmangel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker beroligende, det gir noe å gjøre og det er vanskeligere å slutte når man er psykiatrisk pasient. Jeg røkte lenge før jeg ble psykiatrisk pasient. For halvannet år siden prøvde jeg å slutte. Jeg endte på sykehus med overdose etter seks dager. Etterpå prøvde jeg igjen og ble dårlig psykisk igjen. Etter det turte jeg ikke prøve mer. Nå hadde jeg kanskje tålt det, men for øyeblikket er jeg ikke motivert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...