Gå til innhold

tannpuss og fluortabletter

Anbefalte innlegg

Veslejenta vår på 15 mnd har nå fått mange nye og fine tenner. Selvsagt vil vi jo ikke at det skal bli hull i tennene hennes og pusser tennene morgen og kveld. Det er ikke det morsomste hun vet og gir høylytt uttrykk for dette. Tannkremen vi bruker er tannkrem for små barn med fruktsmak - kjøpt på apoteket. Tannkremen inneholder fluor. Vi har kjøpt fluortabletter som vi lurte på om vi skulle begynne å gi henne. Men det store spørsmålet vil da bli om hun vil få for mye fluor i seg. Bør vi pusse tenne to ganger daglig og i tillegg gi henne fluortablett,eller bør vi pusse tennene en gang og gi fluorbablett, eller rett og slett drøye det med fluortablettene? Hva gjør dere andre med perleradene til deres barn???? Forøvrig så er alle her i huset sjeleglad for at dentinox er oppfunnet - eller "fnåks" som vesla sier!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/101972-tannpuss-og-fluortabletter/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Jeg har en gutt på 18 måneder og sist jeg var hos tannlegen for ca. 2 måneder siden spurte jeg henne, og hun anbefalte å gi flourtab. samt å pusse tennene med den tannpastaen som du kjøper på apoteket siden den inneholder mindre flour enn den i dagligvarehandelen. For øvrig så pusser vi tennene kun om kvelden.

Jeg bruker barnetannkrem til småen på tre år, altså med redusert fluorinnhold ifht "voksen-tannkrem". Det har jeg gjort hele tiden, siden han fikk tenner. Vi begynte å gi fluortabletter (med den styrken som alder og vekt på barnet tilsier, for tiden blå boks) rett etter 1års-alder.

Og glem dette folk sier om at drikkevannet kan inneholde fluor. Det er en myte. Det er kun en eneste kommune i Norge der drikkevannet naturlige inneholder så mye fluor at tilskudd som fluortabletter o.l. ikke behøves. Ellers i landet finner man fluor i svært små mengder i naturen, men det er så ørsmå mengder at det ikke kan regnes med.

Vi bruker barnetannkrem med fluor og pusser tennene godt morgen og kveld. Barna får lite snop/søtt/brus og har stort sett faste måltider. Vi har derfor ikke sett noen grunn til å bruke fluortabeltter selv om tannlegen (egentlig tannpleier) anbefaler det. Vi har vært to ganger til tannlegen og gutten på 5 har svært fine tenner uten hull, og han er lett å pusse tenner på.

Lillesøster er det litt vanskeligere å få pusset, så det er mulig vi må begynne å gi henne fluortabletter, får høre hva tannpleier sier etter første kontroll.

Han inntrykk av at de fleste blir anbefalt fluortabeltter i dag fordi det står så dårlig til med tennene til barna. Men det har jo også sammenheng med kostholdet også. Jeg føler det er unaturlig å gi tabl. så lenge barn pusser tenner/ spiser lite/ snop og lite mellom måltidene!!

Vår datter på 2 liker heller ikke tannpuss. Vi kjøpte derfor en "elektrisk" barnetannbørste (dvs går på batteri)da hun var 15-16 mnd. Siden har kveldspussen nesten vært en lek. Tennene blir bedre rengjort og tannpussen har blitt en (nesten) hyggestund hvor vi synger "Det blir ikke hull i en tann som er ren...."

Om morgenen får hun lov å pusse selv. Det startet med biting og suging (og bytte av tannbørste hver 14.dag), men nå går tannbørsten frem og tilbake, frem og tilbake.

Fluortablett tas hver kveld. Den heter forøvrig "måne".

Annonse

Vi pusser tennene èn gang og gir fluortablett - han er 14 mnd

Et tips vi fikk av 'vår' tannlege; Ved inntak av fluortabletter bør tannpastaen være m redusert/uten fluor.

Vårt barn er 3 år, og vi har planer om å starte med fluortabletter nå. Det har aldri vært noe problem med å få tennene børstet, - morgen som kveld.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...