Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Datter på 16, utsatt for systematisk mobbing gjennom barneskolen, ADD diagnose i fjor. Snill og pen. Har fått aksept blant venner på u-skolen, men det viser seg at hun trenger mer. Fikk i dag vite at hun og venninna kalles public horer i byen. Hun har ingen fast kjæreste, men har både kondomer og piller. Jeg har selvflg. snakket med henne om sex, prevensjon osv, og har fått til svar at hun venter med sex til hun har fast partner, og bruker p-piller pga menssmerter, noe jeg aldri har fått høre at hun er plaget med. Nå viser det seg altså at hun er definert som fritt vilt i byen. Jeg er ikke psykolog, men dette må vel bunne i et behov for å føle seg "verdifull". Hvordan takler jeg dette?

Hilsen fortvilet mor,

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/102162-fortvilet-mor/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kizza1365380506

Så trist. Jeg vet ikke hva jeg hadde gjort om det var min datter.

Men finnes det ikke en sosiallærer eller helsesøster på skolen som du kan søke hjelp hos? En helsestasjon for ungdom.

Uteseksjonen er jo også til god hjelp i slike situasjoner. De har nok god greie på hvem som kan hjelpe deg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/102162-fortvilet-mor/#findComment-584338
Del på andre sider

Det første du bør gjøre er å forandre på overskriften din, for din datter er slett ingen hore, og hun må ALDRI få inntrykk av at du har brukt eller kunne finne på å bruke et slikt ord på henne.. (det vet du selvfølgelig selv)

Rykter spres fort i den alderen, og det trenger ikke bety at hun har sex med gud og hvermann. Det trenger ikke en gang bety at hun har hatt sex med noen. Har du en åpen dialog med henne ang. dette?

Hvem har du hørt disse ryktene fra? Er det en pålitelig kilde?

Om du skal ta dette opp med din datter, så ikke legg det frem på en slik måte du gjør her.. (at hun er regnet som byens hore). Åpne heller en samtale om emnet og la henne få fortelle det hun føler hun vil.

At 16-åringer som er utstyrt med p-piller og kondomer har sex, er ingen hemmelighet. Og det er tross alt bedre at de bruker prevensjon. Det at du vet at hun bruker pillen er en positiv ting. Om hun tok den i smug ville du hatt mer å bekymre deg for, tror jeg.

Snakk med henne, men vær varsom med valg av ord.

Lykke til :o)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/102162-fortvilet-mor/#findComment-584340
Del på andre sider

Det første du bør gjøre er å forandre på overskriften din, for din datter er slett ingen hore, og hun må ALDRI få inntrykk av at du har brukt eller kunne finne på å bruke et slikt ord på henne.. (det vet du selvfølgelig selv)

Rykter spres fort i den alderen, og det trenger ikke bety at hun har sex med gud og hvermann. Det trenger ikke en gang bety at hun har hatt sex med noen. Har du en åpen dialog med henne ang. dette?

Om du skal ta dette opp med din datter, så ikke legg det frem på en slik måte du gjør her.. (at hun er regnet som byens hore). Åpne heller en samtale om emnet og la henne få fortelle det hun føler hun vil.

At 16-åringer som er utstyrt med p-piller og kondomer har sex, er ingen hemmelighet. Og det er tross alt bedre at de bruker prevensjon. Det at du vet at hun bruker pillen er en positiv ting. Om hun tok den i smug ville du hatt mer å bekymre deg for, tror jeg.

Takk!

Nå slapp jeg skrive hva jeg mente! :)

Reagerte også på overskrifta!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/102162-fortvilet-mor/#findComment-584343
Del på andre sider

Du må snakke med henne og få henne til å fortelle deg hva hun og venninnen driver på med. Ikke vær sint men Hun har vel kontakt med BUP hvis hun har diagnose ADD. Hvis hun ikke har kontakt der, tar du kontakt med en gang og legger fram problemet. Hvis det er tilfelle at hun gjør de tingene du frykter hadde jeg kontaktet uteseksjonen også og spurt om de vil hjelpe deg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/102162-fortvilet-mor/#findComment-584354
Del på andre sider

Flott innlegg Carma, hadde også tenkt å si det med overskriften.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/102162-fortvilet-mor/#findComment-584356
Del på andre sider

Annonse

Utrolig godt og fornuftig skrevet!

Respekt til deg!

*klem*

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/102162-fortvilet-mor/#findComment-584432
Del på andre sider

Så trist. Jeg vet ikke hva jeg hadde gjort om det var min datter.

Men finnes det ikke en sosiallærer eller helsesøster på skolen som du kan søke hjelp hos? En helsestasjon for ungdom.

Uteseksjonen er jo også til god hjelp i slike situasjoner. De har nok god greie på hvem som kan hjelpe deg.

Takk for svar. Selvfølgelig vil jeg ikke bruke dette uttrykket når jeg snakker med min datter. Jeg burde nok forandre tittelen, men vet ikke hvordan jeg gjør det. Ordet hore er jo det som brukes om henne på byen nå, og det å få høre slikt (fra sikre kilder) er bare grusomt. Hore er man jo når man selger kroppen sin, og ryktene sier at hun og noen til bruker sex med mye eldre gutter for å få tilgang til gratis røyk og alkohol. Jeg har alltid vært åpen om sex og prevensjon ovenfor henne, men dette er jammen ikke lett å forholde seg til. Jeg kommer til å ta kontakt med Helsestasjonen i dag, den hadde jeg ikke tenkt på før jeg fikk råd her. Takk

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/102162-fortvilet-mor/#findComment-584547
Del på andre sider

Gjest wookgryte

Huff så trist sak, det må være grusomt for en mor og få høre slike rykter om sin egen datter.

Det er så altfor lett for en jente og få dårlig rykte i den alderen, mange jenter får det også uten grunn.Noen ondsinnede jenter kan bl.a sette ut slike falske rykter mot andre jenter som hevn,eller på pur faenskap.Jeg leste om ei jente som ble beskyldt for og komme med slibrige sextilbud pr telefon til en eldre gutt, mens det i realiteten var noen "venninder" som utga seg for og være henne.De presenterte seg som jenta og kom med slibrige sextilbud som blandt.a at hun var k*t og ba om og få gjøre det ene og det andre med den oppringte gutten.Dette ble det rykter av, og hun ble stemplet som ei jente som gjorde slike ting,enda hun pr.dd aldri har hatt med gutter og gjøre på den måten.Hun fikk aldri dementert ryktene forde hun var for beskjeden til og si ifra,så noen går nok enda og tror dette er sant!Jeg har inntrykk av at det er mest jenter selv som stempler og ødelegger for hverandre på denne måten.Kansje de har frynsete rykte selv, og ønsker og få noe på de som ikke har det?i dette tilfellet greide de jo det!Jenter må alltid tenke på rykte sitt,men de kan altså få dårlig rykte selv om de aldri har gjort noe galt.Denne saken jeg her beskriver var før dette skjedde en av den rammede jentas beste venninder.Jenta driver forsatt og finner på faenskap mot andre..

Skjønner at du har et problem ettersom du har funnet "brukerutstyr" hos datteren din, men ingen har lov og kalle henne for en hore. Hun er i lovens forstand bare et barn,og i tillegg har hun en diagnose som gjør at hun kan gjøre lite gjennomtenkte ting.Jeg synes det er flott at du engasjerer deg i saken og rydder opp i problemet så det blir slutt på at guttene utnytter jenta di.Godta ALDRI at noen utnytter henne mer!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/102162-fortvilet-mor/#findComment-585082
Del på andre sider

Gjest Høres ut om meg omtrent.

Trist å høre at dattera di har fått et stygt rykte på seg,men det er jo ofte sånn at ungdommer sprer rykter ut om folk som såkalt skiller seg ut enten via oppførsel osv... Enten så er ryktene sanne eller så er dem usanne.

Selv så er jeg ei jente som snart blir 23år, og jeg har dessverre et dårlig rykte fra ungdomsskolen og videregående som blant annet jenter har suttet ut om meg i nærmiljøet som omhandlet om at jeg var en rusmisbruker som drev med alt slags mulige ting av forskjellige rusmidler av salg,omsetting og å dope meg selv ned med dem, noe som ikke er sant i det hele tatt.

Selv så har jeg aldri direkte fått diagnosen ADD eller ADHD,men jeg tok en nevropsykologisk test en gang hvor det stod at jeg oppfylte kriteriene for ADD,men det ble likevel lagt på is i noen år, og dukket opp igjen nå i vår hvor jeg og behandleren min skulle finne ut mer av det.

Med å fortelle deg dette, så synes jeg at det er viktig at du hjelper datteren din og støtter henne.Få henne til å snakke ut om sine ting og problemer.Det kan jo være et tegn på at hun har det vondt og ikke har det bra med seg selv.Vil også nevne at å spre rykter ut om et menneske er også en slags form for mobbing.

Det at hun antageligvis har fått dette dårlige ryktet på seg, kan jo være på grunn av hennes måte å være på eller at hun skiller seg ut fra andre folk ved å ha en oppførsel som ikke er vanlig for hennes alder.Slike folk er spesielt utsatt for å bli mobbet på skolen på grunn av at dem er annerledes og skiller seg ut enn det andre elevene gjør.

Da er det jo alltid lett for folk,spesielt i hennes alder å overdrive litt når dem skal fortelle ting om ho videre i og med at hun kanskje har gjort en del ting som ikke er så vanlig uten å ha tenkt seg. riktig godt om.For all del så kan hun kanskje bare ha hatt sex ofte i løpet av to uker, og så overdriver folk litt og kaller ho hore ut i fra det.

Ønsker deg lykke til med å finne ut av det, og gå forsiktig fram med den saken slik at alt ikke bare skjærer seg helt.

Det at hun gikk med mange kondomer og p.piller i lomme kan jo tyde på at hun er seksuelt aktiv, og at hun muligens bytter partnere ofte,men det kan jo også være korte kjærlighetsforhold det dreier seg om.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/102162-fortvilet-mor/#findComment-586130
Del på andre sider

Gjest Moderator

Takk for svar. Selvfølgelig vil jeg ikke bruke dette uttrykket når jeg snakker med min datter. Jeg burde nok forandre tittelen, men vet ikke hvordan jeg gjør det. Ordet hore er jo det som brukes om henne på byen nå, og det å få høre slikt (fra sikre kilder) er bare grusomt. Hore er man jo når man selger kroppen sin, og ryktene sier at hun og noen til bruker sex med mye eldre gutter for å få tilgang til gratis røyk og alkohol. Jeg har alltid vært åpen om sex og prevensjon ovenfor henne, men dette er jammen ikke lett å forholde seg til. Jeg kommer til å ta kontakt med Helsestasjonen i dag, den hadde jeg ikke tenkt på før jeg fikk råd her. Takk

Hvis du ønsker tittelen endret, så kan vi gjøre det for deg. Hva vil du i såfall at den skal endres til?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/102162-fortvilet-mor/#findComment-586169
Del på andre sider

Trist å høre at dattera di har fått et stygt rykte på seg,men det er jo ofte sånn at ungdommer sprer rykter ut om folk som såkalt skiller seg ut enten via oppførsel osv... Enten så er ryktene sanne eller så er dem usanne.

Selv så er jeg ei jente som snart blir 23år, og jeg har dessverre et dårlig rykte fra ungdomsskolen og videregående som blant annet jenter har suttet ut om meg i nærmiljøet som omhandlet om at jeg var en rusmisbruker som drev med alt slags mulige ting av forskjellige rusmidler av salg,omsetting og å dope meg selv ned med dem, noe som ikke er sant i det hele tatt.

Selv så har jeg aldri direkte fått diagnosen ADD eller ADHD,men jeg tok en nevropsykologisk test en gang hvor det stod at jeg oppfylte kriteriene for ADD,men det ble likevel lagt på is i noen år, og dukket opp igjen nå i vår hvor jeg og behandleren min skulle finne ut mer av det.

Med å fortelle deg dette, så synes jeg at det er viktig at du hjelper datteren din og støtter henne.Få henne til å snakke ut om sine ting og problemer.Det kan jo være et tegn på at hun har det vondt og ikke har det bra med seg selv.Vil også nevne at å spre rykter ut om et menneske er også en slags form for mobbing.

Det at hun antageligvis har fått dette dårlige ryktet på seg, kan jo være på grunn av hennes måte å være på eller at hun skiller seg ut fra andre folk ved å ha en oppførsel som ikke er vanlig for hennes alder.Slike folk er spesielt utsatt for å bli mobbet på skolen på grunn av at dem er annerledes og skiller seg ut enn det andre elevene gjør.

Da er det jo alltid lett for folk,spesielt i hennes alder å overdrive litt når dem skal fortelle ting om ho videre i og med at hun kanskje har gjort en del ting som ikke er så vanlig uten å ha tenkt seg. riktig godt om.For all del så kan hun kanskje bare ha hatt sex ofte i løpet av to uker, og så overdriver folk litt og kaller ho hore ut i fra det.

Ønsker deg lykke til med å finne ut av det, og gå forsiktig fram med den saken slik at alt ikke bare skjærer seg helt.

Det at hun gikk med mange kondomer og p.piller i lomme kan jo tyde på at hun er seksuelt aktiv, og at hun muligens bytter partnere ofte,men det kan jo også være korte kjærlighetsforhold det dreier seg om.

Hei "Høres ut som meg omtrent" Det var godt å lese ditt innlegg, der fant jeg mye som kan forklare.. Nå har jeg vært i kontakt med helsestasjonen for ungdom og min dtr har også vært til samtale der, og skal tilbake dit. Vi har en god dialog med hverandre, og redselen begynner å avta. Hun skjønner at jeg er fortvilet og reagerer, og hun har det tøft selv også, men har skjønt alvoret i motsetning til venninnen. Å ta kontakt med helseseksjonen var et godt råd, og de sa at de skulle ønske at flere foreldre tok kontakt med dem med sine bekymringer. Og det var ikke første gang slike rykter gikk i byen om ungdom.Jeg tror vi kommer ut av dette på en bra måte, men vi må nok jobbe begge to...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/102162-fortvilet-mor/#findComment-591488
Del på andre sider

Annonse

Gjest ikke sign

Hei. Jeg håper du får snakket med datteren din, og at hun slutter med one night stands om hun har det. Hun er så ung! Jeg hadde mange ONS da jeg var rundt de 20, og jeg var på jakt etter en gutt som brydde seg om meg og som ville være kjæresten min... Feil måte jeg lette på. Jeg angrer enormt på disse årene med drikking og sex med fremmede som ikke betydde noe. Ikke var sexen god heller; jeg var så full. Dagen etter var jeg flau og skamfull. Det jeg vil fram til, er at jeg nå angrer veldig!! Jeg er gift og har barn, og skulle ønske mannen min var min første.. Jeg unner ingen den følelsen jeg har. Man føler seg så "drit", for å si det slik. Prøv å hjelpe datteren din, selv om det kan være vanskelig! Har hun andre sunne interesser? La henne ha venninne på besøk i helgen, og lei film/lag pizza.. Snakk med henne! Si gjerne hvilken vond erfaring jeg har. Det er ikke noe godt å tenke på at man har hatt sex med noen man kanskje ikke husker navnet på engang. Hva når hun møter den rette? Mannen min er glad i meg, men skulle ønske jeg ikke hadde hatt ONS. Lykke til.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/102162-fortvilet-mor/#findComment-597440
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...