Gå til innhold

Guatemala

Gjest spekulerer SÅNN

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Vi har adoptert en gutt fra Guatemala som vi hentet i april 2002.

Det har vært en tung og vanskelig vei å adoptere fra G. Vi fikk tildeling raskt. Kun 1 mnd. etter papirene var sendt til G. En nydelig gutt på 3,5 mnd. Så gikk det 16 mnd før vi endelig fikk reisebeskjed og kunne reise å hente ham!! Ungen vokste og vokste og vi kunne ingenting gjøre.........Jeg var fryktelig sliten i denne tida. Gikk hele tiden og håpte vi fikk reise, og visste aldri når det ville skje.

Guatemala er veldig nøye med alt de gjør. De har ingen egen adopsjonslov og er livredde for å gjøre noe galt. Det blir heller til at de ikke gjør noe i det hele tatt!!Vi fikk papirer i retur på grunn av at vi ikke hadde skrevet alle navnene helt ut i underskriften. Jeg gjør aldri det, og det var ikke i min tanke at det kunne komme i retur.

Da vi endelig kom til Guatemala var det et nydelig land og vi fikk en sunn og frisk unge.Vi hadde et flott opphold.

Vi er nå i gang med nr. to. Vi var innstilt på å adoptere fra G. en gang til, men AF anbefalte oss å bytte land. Det ser ikke ut til at det skal bli lettere framover. Det er familier som har ventet opptil 18 mnd etter tildeling og enda ikke fått reisebeskjed.

Det er ikke med et lett hjerte at vi nå bytter land, men jeg tenker mye på at gutten vi har fra før bør få seg søsken om ikke så lenge. Og ikke minst ser jeg nå i ettertid at den lange prossesen sleit mere på meg enn jeg trodde. Jeg var "gravid" i 16 mnd og det er slitsomt.

Håper du fikk litt svar på spekuleringa di.Om du ikke har snakka med AF så anbefaler jeg deg å gjøre det. De vet alt om hvordan prosessene er i det enkelte land, og om de vil anbefale det.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/102164-guatemala/#findComment-584441
Del på andre sider

Gjest Guamor på jobb

Hei!

Vi har nå ventet snart 18 mnd på reisebeskjed for å hente hjem vår datter. Vi fikk tildeling i oktober 2001, og da var vår datter 1,5 mnd gammel.

Guatemala ratefiserte Haag-konvensjonen om adopsjon i august i fjor.

Dette betyr at landet nå må forholde seg til dette, og at det forhåpentligvis vil måtte bety fortgang i ventetiden for adopsjon fra Guatemala.

Jeg anbefaler deg også å ta kontakt med Ketil Lehland i AF, han sitter inne med masse informasjon om Guatemala.

Skal skrive et lenger innlegg når jeg kommer hjem fra arbeid.

Lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/102164-guatemala/#findComment-584470
Del på andre sider

Gjest Guamor

Hei, igjen!

Som sagt så har alt tatt veldig lang tid med adopsjonene i Guatemala.

Men da vi endelig bestemte oss for adopsjon var jeg fast bestemt for Korea. Dette mest sannsynlig fordi jeg hadde en venninne som hadde hentet 2 barn derfra. Men dette var ikke et land som min mann hadde noe positivt forhold til.

Da beveget jeg meg over til Chile, mens min mann hadde lyst på et barn med indiansk blod i årene. Da vi kikket i oppslagsverket var det Guatemala som vi landet ned på, og som vi i tillegg fikk lov til å adoptere et barn fra 0-2 år fra.

Og som dere sikkert har fått med dere, så har ikke vår adopsjon vært som vi hadde håpet på, og når vi snart kommer oss ned til G, håper jeg at våre følelser for landet vil overskygge all den lange ventetiden.

For om et år(når vi skal til med neste) håper jeg at adopsjon fra G. skal være rein plankekjøring og at det vil komme mange flere barn derfra.

Det er næmelig mange G. barn som trenger nye foreldre.

Lykke til med deres valg av land.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/102164-guatemala/#findComment-586362
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...