Gå til innhold

Diagnose?

Gjest ikke undertegnet

Anbefalte innlegg

Gjest ikke undertegnet

Jeg går hos psykolog for å bearbeide det jeg tror har vært utbrentheti et arbeidsforhold. Jeg ønsker også å få innsikt i hvorfor jeg er som jeg er... Jeg bruker antidepressiva og sliter ellers med en del muskelspenninger.

Depresjon er også noe som plager meg.

Depresjonen gjør at jeg noen ganger føler meg VELDIG glad og fornøyd, mens jeg andre ganger og veldig ofte er deppa. Noen ganger kan det komme av setninger som er blitt sagt (er veldig sårbar) og dette "brenner seg inn" hos meg. Jeg blir gående å gruble, sover dårlig osv.

Min psykolog har ikke villet gi meg noen diagnose, dvs. gikk tidligere til en psykiater som sa at jeg slet med en tvangslidelse (går litt på at jeg har nevnt at jeg kan sjekke saker (om døra er låst) men har ingen andre spesielle "ritualer".

Jeg har kjøpt"lykketyvene" en bok om depresjon av Torkil Berge og Arne Repål.

Jeg leser en del om "fenomenet" depresjon. Jeg finner en del likhetstegn vedrørende det å være manisk depressiv og slik jeg er; høyt opp/veldig lavt nede.... voldsomt mange idéer på en gang, bruker kreditkortet da jeg ofte forsøker å kjøpe meg noe nytt for å få det litt mer ok i tilværelsen (men det er som å pisse i buksa, det varmer en stund) skifter hele tiden meninger, klarer ikke gå for det jeg har valgt, setter meg i dumme situasjoner.

Hjemme kan jeg være rimelig forbannet og sur. Må skjerpe meg for å klare og "følge med" i det som blir fortalt. Jeg ler ofte ikke naturlig og jeg tenker at det ser så fint ut at folk ler på en "naturlig måte"... da jeg ofte ler uten å føle for det...

Jeg føler og tror vel at det finnes forskjellig nivåer på en depressiv lidelse? hvordan kan dette "måles"

Er det vanskelig for en psykolog å gi en diagnose?

Kan det være at jeg er manisk?

Noen ganger har jeg tenkt at det beste hadde vært å ikke "vært til" men utover dette har ikke noen tanker om selvmord.

Har egentlig lyst til å slutte meg medisinene (har bruk t disse i snart 4 år) da dette forringer det sexuelle for meg.

Er det andre medsiner som kunne vært aktuelle moe depresjon og humørsvingninger?

Ofte tyr jeg til "tankeflukt" med alkohol, eler kan stå å se på himmelen og ta meg en røyk og drømmen meg "unna" min tilværelse...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/102302-diagnose/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det fins en mildere form for bipolar lidelse. Cyklotymi.

Det er en stemningslidelse.

Hvis det går veldig opp og ned så er det noe som heter Rapid Cycling.

Hvis du skifter veldig brått og har veldig sterke følelser kan det være at Emosjonell Ustabil personlighetsforstyrrelse, er en riktigere diagnose.

Medisiner for bipolar lidelse er: Litium, Lamictal, Tegretol og Orfiril.

Mange bruker andre medikamenter i tillegg til stemningsstabilisatoren.

Søk på disse uttrykkene på det røde feltet oppe til høyre.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/102302-diagnose/#findComment-585386
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...