Gå til innhold

Noen som har vært i syden med små barn?

Anbefalte innlegg

Vi sitter her og skal bestille ferietur til sommeren. Har to barn, 10 mnd og 2,5 år. Reisebyråene anbefaler Alcudia, men vi kunne egentlig tenkt oss noe annet. Noen tips?? Begge barna sitter i barnevogn så store nivåforskjeller og trapper til stranden blir nok litt vanskelig... Alle tips mottas med takk :o)

Fortsetter under...

Stort sett kan de fleste destinasjoner tilfredsstille krav om lite nivåforskjeller. Det er da imidlertid viktig å sjekke beliggenhet på leilighetene. Jeg vil jo som "alltid" anbefale et senter når man reiser med barn. Det er tilrettelagt mht. nivaforskjeller, supermarked, lekeplass, barnebasseng osv.

Kanariøyene har mange meget bra sentre, men det er kanskje litt langt å fly. Alcudia er selvsagt "bankers", men det finnes mange andre steder.

Kreta, ( ikke Analipsi, strendene er ok, men det meste skjer langs en sterkt trafikkert gate. Syntes hele stedet minner om et slags veikryss.)

Portugal (Algarvekysten)

Rhodos. Ikke vestkysten (ofte mye vind)

Spør om det er noe mer du lurer på !

Jeg tror jeg ville anbefalt Alanya og hotellet Blue Village Pascha Bay. Det ligger 7 km utenfor Alanya og ser bare så flott ut. Har ikke vært der selv men har snakket med barnefamilier som har bodd der og vært veldig fornøyd. Tyrkia er mer eksotisk enn Spania og Kanariøyene men jeg ville ikke anbefale å reise i juli og august hvis ungene dine reagerer på varmen

Jeg tror jeg ville anbefalt Alanya og hotellet Blue Village Pascha Bay. Det ligger 7 km utenfor Alanya og ser bare så flott ut. Har ikke vært der selv men har snakket med barnefamilier som har bodd der og vært veldig fornøyd. Tyrkia er mer eksotisk enn Spania og Kanariøyene men jeg ville ikke anbefale å reise i juli og august hvis ungene dine reagerer på varmen

For unger på 10 mnd og 2,5 år er vel ALT eksotisk ?? :-)

Stort sett kan de fleste destinasjoner tilfredsstille krav om lite nivåforskjeller. Det er da imidlertid viktig å sjekke beliggenhet på leilighetene. Jeg vil jo som "alltid" anbefale et senter når man reiser med barn. Det er tilrettelagt mht. nivaforskjeller, supermarked, lekeplass, barnebasseng osv.

Kanariøyene har mange meget bra sentre, men det er kanskje litt langt å fly. Alcudia er selvsagt "bankers", men det finnes mange andre steder.

Kreta, ( ikke Analipsi, strendene er ok, men det meste skjer langs en sterkt trafikkert gate. Syntes hele stedet minner om et slags veikryss.)

Portugal (Algarvekysten)

Rhodos. Ikke vestkysten (ofte mye vind)

Spør om det er noe mer du lurer på !

Maser litt på deg, for det virker som at du vet mye om dette. Er helt enig i at det nok er lurest å reise til et av disse sentrene, men det er ikke helt det jeg vil.... syns det er så koselig å kunne slenge barna i vognene når solen går ned, for så å trille rundt i byen... spise god mat...kikke i butikker og slikt... Oppleve litt av kulturen.. Forstår det slikt at de fleste stedene som ble anbefalt av de andre ligger utenfor sentrum... og det å reise kollektivt med to barnevogner er vel ikke bare lett i sommerferien.. så det må være et sentralt sted... med fin strand... helst langgrunn slik at hun på 2,5 kan bade litt... Syns egentlig kanariøynene høres bra ut, men etter som jeg forstår er det vanskelig å komme seg ned til stranden med barnevogn... eller forstår jeg katalogene feil? Har ikke vært der selv.. Kjempefint om du tar deg tid til å svare på denne en dag :o)

Annonse

For unger på 10 mnd og 2,5 år er vel ALT eksotisk ?? :-)

Jeg tenkte nå heller på de voksne, de skal jo ha ferie de også :o)

Forøvrig liker jeg ikke slike familiesenter hvor alt er tilrettelagt for barna. Alle stedene er jo like. Har alltid reist på hoteller i sentrum av byer men kan jo ikke anbefale det når folk spør etter tilrettelagte steder.

Maser litt på deg, for det virker som at du vet mye om dette. Er helt enig i at det nok er lurest å reise til et av disse sentrene, men det er ikke helt det jeg vil.... syns det er så koselig å kunne slenge barna i vognene når solen går ned, for så å trille rundt i byen... spise god mat...kikke i butikker og slikt... Oppleve litt av kulturen.. Forstår det slikt at de fleste stedene som ble anbefalt av de andre ligger utenfor sentrum... og det å reise kollektivt med to barnevogner er vel ikke bare lett i sommerferien.. så det må være et sentralt sted... med fin strand... helst langgrunn slik at hun på 2,5 kan bade litt... Syns egentlig kanariøynene høres bra ut, men etter som jeg forstår er det vanskelig å komme seg ned til stranden med barnevogn... eller forstår jeg katalogene feil? Har ikke vært der selv.. Kjempefint om du tar deg tid til å svare på denne en dag :o)

Det er veldig varierende hvordan beliggenheten er fra sentrum og til stranden er på de ulike stedene. Ving har jo feks. Sunwing sentre, og Ving sentre. Disse er litt ulike på den måten at Sunwing tilbyr et større konsept. Med underholdning på kveldene, barneklubber, supermarket osv. Dette har også Ving sentrene tilbud om,men ikke i like utstrakt grad.

Jeg ville nok ikke valgt et senter som ligger slik til at du må bruke transport for å komme til sentrum og stranden.

OG jeg er helt enig med at det er greit å kunen putte barna i vogner og trille på kvelden for å se litt på livet og sånt.

Det er ofte de eldste sentrene som har en slik beliggenhet( for de har tatt de beste plassene :-) Jeg syntes det er veldig vanskelig å anbefale noe spesielt ettersom man har ulik oppfatning av ting.Men les katalogene NØYE. Står det at det er trafikk støy, så er det VIRKELIG trafikkstøy. Står det at musikk fra nærliggende barer ol. kan virke forstyrrende så ER det i høyeste grad det.

Og ofte står det i katalogene at det er 2 km til sentrum,men det er da ikke det "virkelige" sentrum som menes, men en handlegate. Avstanden til sentrum kan da være feks. 12 km. Så det er også lurt å spørre om sånt når man bestiller.Et eks. på et leil hotel som ligger "på" stranden og "i" sentrum er Qrquidea Playa på Alcudia. Jeg kjenner IKKE til dette leil. hotellet bare for å ha sagt det.

Men bare spør, om jeg kan hjelpe er det bare fint. Jobber i reisebyrå og har jobbet som reiseleder så litt erfaring har jeg.

Algarvekysten er fin- varm, men ikke så klam og fuktig som inne i Middelhavet. Jeg holder en knapp på den.

Mallorca er velutbygd og barnevennlig, men dyr og dårlig fordi de er turisttrøtte...

Kreta har mye å by på for hele familien, men siden det er gresk så er hotellstandarden litt dårligere.

Uansett så kan det å bo på "barnesentre" til de forskjellige operatørene være smart.

Jeg tenkte nå heller på de voksne, de skal jo ha ferie de også :o)

Forøvrig liker jeg ikke slike familiesenter hvor alt er tilrettelagt for barna. Alle stedene er jo like. Har alltid reist på hoteller i sentrum av byer men kan jo ikke anbefale det når folk spør etter tilrettelagte steder.

Jeg reiser alltid på enkle sentrums hoteller når jeg eriser uten barn. Men med barn velger jeg sentre. Helst de da som ligger "i" sentrum. Det er som regel de eldste sentrene som har de beste plasseringene :-(

Rethymnon på Kreta er et kjempe sjarmerende sted. En super sjarmerende Gamlebydel, med litt tyrkisk stil også feks. på husene.(vel og merke litt kronglete ,pga. brostein osv) Men det går.. En koselig havn. Stranden begynner i sentrum og er vel ca. 5 -6 km lang. Den er litt grov kornet, Mer sånn som norske strender.

Mange barer og tavernaer langs strandpromenaden.

Ett av mine favoritt steder er det iallefall!

(ikke sånn kritthvit sand)

Rethymnon på Kreta er et kjempe sjarmerende sted. En super sjarmerende Gamlebydel, med litt tyrkisk stil også feks. på husene.(vel og merke litt kronglete ,pga. brostein osv) Men det går.. En koselig havn. Stranden begynner i sentrum og er vel ca. 5 -6 km lang. Den er litt grov kornet, Mer sånn som norske strender.

Mange barer og tavernaer langs strandpromenaden.

Ett av mine favoritt steder er det iallefall!

(ikke sånn kritthvit sand)

Høres perfekt ut. HAr lest litt i katalogene nå og dette er stedet :o) Stranden ligger visstnok fra sentrum og østover. Er det lurt å bo så nærme sentrum som mulig eller blir det gangavstand selv om vi bor på stranden? Det står kraftige undervannstrømmer... er dette noe du har merket til? Så ille at ikke et lite barn kan vasse litt??

Høres perfekt ut. HAr lest litt i katalogene nå og dette er stedet :o) Stranden ligger visstnok fra sentrum og østover. Er det lurt å bo så nærme sentrum som mulig eller blir det gangavstand selv om vi bor på stranden? Det står kraftige undervannstrømmer... er dette noe du har merket til? Så ille at ikke et lite barn kan vasse litt??

Jeg har vært der tidlig på våren/sommeren og da kan undervannsstrømmene være litt kraftige. Men det er værre med de større barna som går lengre uti, og som "krever" å gå alene. Det blir selvsagt satt opp flagg som viser når det er fritt for strømmer, når det er litt mer, og når det er forbudt å bade.

Men Retymnon er definitivt stedet om man ønsker strandliv og by-liv. Selv er jeg veldig opptatt av at sentrum er koselig. Stranden i Rethymnon er nok ikke den aller beste. Menge steder er det steiner og grus. Men man trenger jo ikke å ligge akkurat der :-)

Det som er litt synd at de beste hotellene som er egnet for barn ligger litt utenfor sentrum. Vær obs når du leser brosjyrene at det flere setder står avstand til sentrum feks. 100 - 300 meter. Det er da ofte ikke Rethymnon sentrum, men en et lite forsted som heter Platanes, herfra er det ca. 6 km til Rethymnon sentrum.

De fleste tuoperatører har stort sett hoteller på den siden av sentrum som er mot flyplassen.( som ligger i Heraklion (hovedstaden), ca. 80 km unna).

For å si det litt enkelt så ligger både sentrum, gamlebyen og havnen "samlet". I allefall i høyeste grad sånn at man går fra det ene stedet til det andre.

Bare spør om jeg ikke uttrykker meg klart!

Annonse

Vet ikke hvilken katalog du sitter med, og jeg har jo på langt nær ikke vært overalt. Men bare spør om det er noen konkrete ting du lurer på vedr. leiligheter osv.

Vet ikke hvilken katalog du sitter med, og jeg har jo på langt nær ikke vært overalt. Men bare spør om det er noen konkrete ting du lurer på vedr. leiligheter osv.

Takk for svar igjen:O) Sitte rher med katalogene til Ving, Star Tour, Saga og Apollo. Det som går igjen er at de har 1 hotell 200 - 300 m unna sentum, mens de andre ligger 1 - 1,5 km unna sentrum/havn. Det jeg vel egentlig lurer på er om 1 km til sentrum betyr at jeg må gå 1 km hver gang vi vil ha noe å spise eller om det ligger restauranter på vei inn på sentrum også... eh... om du forstår hva jeg mener.. er jo helt greit å trille 1 km på kvelden etter at solen er gått ned, men litt kjipt om man må så langt for å få kjøpt frokost og lunch...

Takk for svar igjen:O) Sitte rher med katalogene til Ving, Star Tour, Saga og Apollo. Det som går igjen er at de har 1 hotell 200 - 300 m unna sentum, mens de andre ligger 1 - 1,5 km unna sentrum/havn. Det jeg vel egentlig lurer på er om 1 km til sentrum betyr at jeg må gå 1 km hver gang vi vil ha noe å spise eller om det ligger restauranter på vei inn på sentrum også... eh... om du forstår hva jeg mener.. er jo helt greit å trille 1 km på kvelden etter at solen er gått ned, men litt kjipt om man må så langt for å få kjøpt frokost og lunch...

Uff... det var vanskelig. men de fleste steder har jo et lite supermarket i næheten. 1 km er jo IKKE langt. Tenk om det hadde stått 1000 meter. Det virker ikke så langt. Jeg mener at det er langt bedre med en beliggenhet som er litt unna sentrum. ca. 1- 2 km.

Det er også veldig variasjon på om de ligger "for seg selv" eller om du har masse "på veien" til sentrum eller strand. Det er også sånn at du må krysse hovedgaten for å komme til stranden på noen steder. Jeg ville ringt til turoperatøren eller reisebyrået og spurt, om hvilket leil. anlegg de hadde som passer best til dine behov, ikke trapper, gjerne bass + barne bass. 1 -2 km til sentrum, ca. 0 - 600 m. til stranden. Relativt "stille og rolig " for natteliv og ikke for mye trafikkstøy.

Blander meg inn for å fortelle at jeg har bodd i leilighet på Sagas Ibiscos Garden. Derfra var det kort vei både til et stort supermarked hvor man fikk alt som trengs til selvhusholdning eller til barnevennlige restauranter (mener ikke hamburgerbarer, men steder hvor det er greit å ha med barn). Det var et enkelt spisested inne på anlegget også, såvidt jeg husker.

Vi var der i påsken, så det var stille og rolig. Hotellet åpnet den dagen vi kom. Vet ikke om det er mer støy fra gata der om sommeren. Men det ligger et stykke unna det "verste" nattelivet.

Fint sted det laban skriver om, men tror kanskje det blir litt mer støy fra hovedgaten hva trafikk angår i høysesongen. Dette tror jeg vil være forstryrrende for de som får leil. ut mot gaten.

Du må også krysse to trafikkerte gater for å komme til stranden. Trapper i området.

Detter er et anlegg som er flott for barn, og lagt opp til at "man blir der". Og så tar turer inn til byen. Bor man nærmere sentrum på et ikke så fint hotell, blir hotellet mer som en "base".

Blander meg inn for å fortelle at jeg har bodd i leilighet på Sagas Ibiscos Garden. Derfra var det kort vei både til et stort supermarked hvor man fikk alt som trengs til selvhusholdning eller til barnevennlige restauranter (mener ikke hamburgerbarer, men steder hvor det er greit å ha med barn). Det var et enkelt spisested inne på anlegget også, såvidt jeg husker.

Vi var der i påsken, så det var stille og rolig. Hotellet åpnet den dagen vi kom. Vet ikke om det er mer støy fra gata der om sommeren. Men det ligger et stykke unna det "verste" nattelivet.

Husker du hvor lang tid det tok å spasere rolig inn til sentrum derfra?

Husker du hvor lang tid det tok å spasere rolig inn til sentrum derfra?

Nei, men jeg vet at vi gjorde det sammen med en 7-åring uten at det ble for slitsomt. Man kan gå delvis langs strandpromenaden og delvis i gatene såvidt jeg husker.

Det er "byområde" hele veien, hotellet ligger ikke sånn utpå landet med gjerde rundt. Tvert imot, det er i et såpass "trangt" område at vi hadde problemer med å finne det - vi kom med egen leiebil, ikke fellesbuss.

Siden vi hadde leiebil, ble vi slett ikke på hotellet hele tiden - Kreta er stor. Vi hadde jo heller ikke så små barn med som dere har, minsten var ikke født ennå.

Det stemmer at man må over en trafikkert gate for å komme til stranda, men i tillegg er det et OK bassengområde inne på hotellanlegget. Jeg _tror_ at Orkidéleilighetene har en gunstig plassering mht. støy, men det må du evt. spørre Saga om.

Det var i hvert fall veldig rent og ordentlig både inne og ute. Jeg er imidlertid ingen dreven sydenfarer, da vi alltid har reist i lavsesongen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...