frø Skrevet 28. april 2003 Del Skrevet 28. april 2003 Det frarådes internasjonalt å reise til og fra Kina, men det er ennå ikke forbudt. Derfor synes jeg det er rimelig at AF gir voksne blivende foreldre et valg om de ønsker å hente sine tildelte barn med en gang eller vente. Jeg ser ingen grunn til ikke å hente barn fra Kina som er friske. Selvfølgelig ville jeg vært veldig forsiktig på reisen og foretatt en skikkelig legekontroll når vi kom hjem. Friske barn som venter på å bli hentet kan jo risikere å bli syke i vente tiden... -og det er vel heller ikke til det beste. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/102557-hentereise-til-kina/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest anonym akkurat nå. Skrevet 28. april 2003 Del Skrevet 28. april 2003 Med de tiltak som nå er foretatt i Kina tror jeg sansynligheten for at barna skal bli smittet er mindre om de holder seg der de er nå enn hvis de tas med til steder (for eksempel flyplasser eller fly) der smitten kanskje florerer. På en lang flyreise kan folk bli syke underveis uten å ha vist symptomer før, og man kan prøve å forestille seg hvordan smitten kan spre seg i et lukket område som er fly tross alt er. Det er forkastelig at AF overlater dette ansvaret til foreldrene, det er en fraskrivelse av ansvar fra AF sin side. Nybakte foreldre er ikke i stand til å tenke rasjonelt. På den annen side, nå har kinesiske myndigheter lukket kontorene sine, og er det ikke stor bedring angående SARS til 12. mai er sansynligheten lik null for at barn blir hentet. Syns det virker som om AF prøver å henge dette over på andre sånn at de selv går klare. Det er dårlig politikk av en adopsjonsformidler. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/102557-hentereise-til-kina/#findComment-588694 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skuffet over AF Skrevet 28. april 2003 Del Skrevet 28. april 2003 Med de tiltak som nå er foretatt i Kina tror jeg sansynligheten for at barna skal bli smittet er mindre om de holder seg der de er nå enn hvis de tas med til steder (for eksempel flyplasser eller fly) der smitten kanskje florerer. På en lang flyreise kan folk bli syke underveis uten å ha vist symptomer før, og man kan prøve å forestille seg hvordan smitten kan spre seg i et lukket område som er fly tross alt er. Det er forkastelig at AF overlater dette ansvaret til foreldrene, det er en fraskrivelse av ansvar fra AF sin side. Nybakte foreldre er ikke i stand til å tenke rasjonelt. På den annen side, nå har kinesiske myndigheter lukket kontorene sine, og er det ikke stor bedring angående SARS til 12. mai er sansynligheten lik null for at barn blir hentet. Syns det virker som om AF prøver å henge dette over på andre sånn at de selv går klare. Det er dårlig politikk av en adopsjonsformidler. Etter en lang adopsjonsprosess har vi endelig fått tildelt vårt etterlengtede barn fra Kina. Selvsagt har vi lyst til å reise for å hente det snarest mulig - sars eller ikke sars. Vi ble litt engstelige da vi hørte om alle restriksjonene. Jeg ringte derfor AF i forrige uke for å få noen flere opplysninger om hentereisen.Jeg opplevde saksbehandleren jeg snakket med som svært ubehagelig. Hun sa vi bare kunne lavære å hente datteren vår hvis vi ikke ville, det var helt opptil oss selv, men hun visste ikke når vi ville få noe nytt tilbud om å hente barn. Dette synes jeg er arroganse og ansvarsfraskrivelse. Jeg ble helt knekt etter samtalen. Burde ikke de som arbeider i AF opptre med litt innlevelse og medfølelse, ikke bare tråkke på andre på den måten?? De vet vi er avhengige av dem for å få våre etterlengtede barn, og mener tydeligvis de kan opptre akkurat som de vil. Er det rart mange ønsker å være anonyme her, når det skrives om følsomme ting?? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/102557-hentereise-til-kina/#findComment-588749 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest også anonym nå Skrevet 28. april 2003 Del Skrevet 28. april 2003 Det er ikke forbudt nei, men hvordan skal det foregå når kontorer og det meste der borte er stengt. Hva gjør man om noen blir syk på reisen? Sykehus, leger og helseinstitusjoner er jo overbelastet. Mange av barna som blir hentet har forskjellige infeksjoner og trenger legebehandling. De som henter kan også lett bli syke når man reiser i uvant klima og med uvant mat. Hva gjør man da? Folk med feber blir stoppet på flyplassene og får ikke reise ut av landet, men blir isolert i mange dager - var det 12 de sa tro? Tenk så lett små barn får feber da. Morsomt å bli sittende i isolasjon på et eller annet hotell der borte. Og tenk om det verst mulige skjer, at noen i gruppa tar med seg sars til Norge.Nei AF - tenk dere om, og vær deres ansvar bevisst!!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/102557-hentereise-til-kina/#findComment-588790 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest også anonym nå Skrevet 28. april 2003 Del Skrevet 28. april 2003 Det er ikke forbudt nei, men hvordan skal det foregå når kontorer og det meste der borte er stengt. Hva gjør man om noen blir syk på reisen? Sykehus, leger og helseinstitusjoner er jo overbelastet. Mange av barna som blir hentet har forskjellige infeksjoner og trenger legebehandling. De som henter kan også lett bli syke når man reiser i uvant klima og med uvant mat. Hva gjør man da? Folk med feber blir stoppet på flyplassene og får ikke reise ut av landet, men blir isolert i mange dager - var det 12 de sa tro? Tenk så lett små barn får feber da. Morsomt å bli sittende i isolasjon på et eller annet hotell der borte. Og tenk om det verst mulige skjer, at noen i gruppa tar med seg sars til Norge.Nei AF - tenk dere om, og vær deres ansvar bevisst!!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/102557-hentereise-til-kina/#findComment-588791 Del på andre sider Flere delingsvalg…
gnek Skrevet 28. april 2003 Del Skrevet 28. april 2003 Her er det tydligvis mange følelser i sving. Det snakkes om at SARS florerer. Glem ikke at Beijing er en by på 13 millioner innbyggere. Det snakkes om 3000 smittede. Ellers vil jeg bare si at oppfølgingen vi får fra Adopsjonsforum er flott. De gjør alt de kan for å prøve å støtte og hjelpe. Naturligvis må det være opp til de enkelte foreldre å bestemme om de vil reise eller ikke.For oss er det viktigste å få barnet hjem.Sjangsen for å kollidere på vei til flyplassen er mange ganger større enn å bli sars smittet. Vi må ikke bli hysteriske! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/102557-hentereise-til-kina/#findComment-588798 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest anonym akkurat nå. Skrevet 28. april 2003 Del Skrevet 28. april 2003 Her er det tydligvis mange følelser i sving. Det snakkes om at SARS florerer. Glem ikke at Beijing er en by på 13 millioner innbyggere. Det snakkes om 3000 smittede. Ellers vil jeg bare si at oppfølgingen vi får fra Adopsjonsforum er flott. De gjør alt de kan for å prøve å støtte og hjelpe. Naturligvis må det være opp til de enkelte foreldre å bestemme om de vil reise eller ikke.For oss er det viktigste å få barnet hjem.Sjangsen for å kollidere på vei til flyplassen er mange ganger større enn å bli sars smittet. Vi må ikke bli hysteriske! "For oss er det viktigste å få barnet hjem." Denne lille setningen sier temmelig mye! Det er ikke en rasjonell, fornuftig tanke slik tilstanden er i Kina akkurat nå. Jeg forstår tanken så inderlig godt, det er nettopp derfor jeg mener AF burde være sitt ansvar bevisst slik de kinesiske myndighetene faktisk har vært det nå. Og slik de to andre adopsjonsformidlerne er det. Det er en himmelvid forskjell på å krasje i Beijing-trafikken og å bli smittet med SARS. SARS er noe du i så fall tar med deg hjem, noe du i flyet ... på Gardermoen .. innad i familien kan spre utover, og som kan få konsekvenser for langt fler enn din lille familie. Det er et lite barn du vil ha hjem. Og svært mange av barna fra Kina har i følge Verdens Barns hjemmeside luftveisplager. Noen av dem er også understimulerte, underernærte og trenger en best mulig start hos sin nye familie for å ta igjen det forsømte. Å ta unødvendige sjanser inngår etter mine meninger ikke i en god start. At du frivillig vil utsette barnet ditt for dette er for meg en gåte - og alt annet en rasjonelt. Man kan gjerne ta sjanser på egne vegne, det er en rettighet vi alle har som voksne, selvstendige mennersker. Men å gjøre det på andres vegne er etter min mening ikke like mye i orden. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/102557-hentereise-til-kina/#findComment-588818 Del på andre sider Flere delingsvalg…
gnek Skrevet 28. april 2003 Del Skrevet 28. april 2003 "For oss er det viktigste å få barnet hjem." Denne lille setningen sier temmelig mye! Det er ikke en rasjonell, fornuftig tanke slik tilstanden er i Kina akkurat nå. Jeg forstår tanken så inderlig godt, det er nettopp derfor jeg mener AF burde være sitt ansvar bevisst slik de kinesiske myndighetene faktisk har vært det nå. Og slik de to andre adopsjonsformidlerne er det. Det er en himmelvid forskjell på å krasje i Beijing-trafikken og å bli smittet med SARS. SARS er noe du i så fall tar med deg hjem, noe du i flyet ... på Gardermoen .. innad i familien kan spre utover, og som kan få konsekvenser for langt fler enn din lille familie. Det er et lite barn du vil ha hjem. Og svært mange av barna fra Kina har i følge Verdens Barns hjemmeside luftveisplager. Noen av dem er også understimulerte, underernærte og trenger en best mulig start hos sin nye familie for å ta igjen det forsømte. Å ta unødvendige sjanser inngår etter mine meninger ikke i en god start. At du frivillig vil utsette barnet ditt for dette er for meg en gåte - og alt annet en rasjonelt. Man kan gjerne ta sjanser på egne vegne, det er en rettighet vi alle har som voksne, selvstendige mennersker. Men å gjøre det på andres vegne er etter min mening ikke like mye i orden. Panikken har tydligvis bredd seg blant enkelte, desverre. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/102557-hentereise-til-kina/#findComment-588840 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frø Skrevet 28. april 2003 Forfatter Del Skrevet 28. april 2003 Med de tiltak som nå er foretatt i Kina tror jeg sansynligheten for at barna skal bli smittet er mindre om de holder seg der de er nå enn hvis de tas med til steder (for eksempel flyplasser eller fly) der smitten kanskje florerer. På en lang flyreise kan folk bli syke underveis uten å ha vist symptomer før, og man kan prøve å forestille seg hvordan smitten kan spre seg i et lukket område som er fly tross alt er. Det er forkastelig at AF overlater dette ansvaret til foreldrene, det er en fraskrivelse av ansvar fra AF sin side. Nybakte foreldre er ikke i stand til å tenke rasjonelt. På den annen side, nå har kinesiske myndigheter lukket kontorene sine, og er det ikke stor bedring angående SARS til 12. mai er sansynligheten lik null for at barn blir hentet. Syns det virker som om AF prøver å henge dette over på andre sånn at de selv går klare. Det er dårlig politikk av en adopsjonsformidler. Det er forkastelig at AF overlater dette ansvaret til foreldrene, det er en fraskrivelse av ansvar fra AF sin side. Nybakte foreldre er ikke i stand til å tenke rasjonelt. (Se eget innlegg) Det var svært til påstander! Adopsjons Forum følger internasjonale regler og lar voksne mennesker selv velge om de vil dra eller ikke. Er man i tvil og ikke ønsker å ta ansvaret selv, vel så kan man bli hjemme. En adopsjonsforening kan råde deg til å ikke dra, men å stoppe alle hentereiser er undervurdering av voksne menneskers vurderingsevne. Jeg synes det er en drøy påstand å si at nybakte foreldre ikke er i stand til å tenke rasjonelt. Det er nok ganske individuellt hvor rasjonell man er, til enhver tid. Det er ingen som har fasit svar her, selv om det kan virke slik på noen innlegg. Men det er fint å ha et forum med plass til flere synsvinkler, synes jeg. Personlig liker jeg Adopsjons Forums holdning i denne saken, fordi de åpent gir deg muligheten til å velge å vente eller å reise med en gang, og ikke velger for deg. CCAA har opplyst at det er deres vurdering at utbredelsen av SARS foreløpig ikke er større enn at nybakte adoptivforeldre bør reise. Man vil imidlertid ha forståelse dersom enkelte søkere skulle be om mer tid til å områ seg på etter tildeling. Ikke anonym i dag (eller i morgen), men med forståelse for de som har slike behov. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/102557-hentereise-til-kina/#findComment-588856 Del på andre sider Flere delingsvalg…
gnek Skrevet 28. april 2003 Del Skrevet 28. april 2003 Det er forkastelig at AF overlater dette ansvaret til foreldrene, det er en fraskrivelse av ansvar fra AF sin side. Nybakte foreldre er ikke i stand til å tenke rasjonelt. (Se eget innlegg) Det var svært til påstander! Adopsjons Forum følger internasjonale regler og lar voksne mennesker selv velge om de vil dra eller ikke. Er man i tvil og ikke ønsker å ta ansvaret selv, vel så kan man bli hjemme. En adopsjonsforening kan råde deg til å ikke dra, men å stoppe alle hentereiser er undervurdering av voksne menneskers vurderingsevne. Jeg synes det er en drøy påstand å si at nybakte foreldre ikke er i stand til å tenke rasjonelt. Det er nok ganske individuellt hvor rasjonell man er, til enhver tid. Det er ingen som har fasit svar her, selv om det kan virke slik på noen innlegg. Men det er fint å ha et forum med plass til flere synsvinkler, synes jeg. Personlig liker jeg Adopsjons Forums holdning i denne saken, fordi de åpent gir deg muligheten til å velge å vente eller å reise med en gang, og ikke velger for deg. CCAA har opplyst at det er deres vurdering at utbredelsen av SARS foreløpig ikke er større enn at nybakte adoptivforeldre bør reise. Man vil imidlertid ha forståelse dersom enkelte søkere skulle be om mer tid til å områ seg på etter tildeling. Ikke anonym i dag (eller i morgen), men med forståelse for de som har slike behov. Takk for et godt innlegg! Mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/102557-hentereise-til-kina/#findComment-588863 Del på andre sider Flere delingsvalg…
hix Skrevet 28. april 2003 Del Skrevet 28. april 2003 Panikken har tydligvis bredd seg blant enkelte, desverre. Jeg tror neppe du fatter rekkevidden av det problemet som sars kan komme til å utgjøre i løpet av veldig kort tid. Sars har så langt hatt en doblingstid på 14 dager uavhengig av de tiltakene som så langt er gjort. Pr. i dag har Kina og Hong Kong anslagsvis 4500 rapporterte smittede. Omtrent halvparten av disse er friske igjen, men antallet smittede som fremdeles ikke er blitt registrert som syke er nok i samme størrelsesorden. Dette viser at Kina må ta tak i situasjonen NÅ!! 4.500 smittede kan håndteres men ikke hvis man ikke straks tar i bruk drastiske tiltak. En enkel beregning viser hva jeg mener; 6% dødlighet og 14 dager doblingstid vil pr. 26. september ha gjort de til nå 4500 smittede og 170 døde i Kina/Hong Kong til 9,5 millioner smittede og 570.000 døde. Vi snakker om noe som ligger drøyt 150 dager frem i tid. Dette er IKKE spekulasjoner!! Dette er IKKE svartmaling. Dette blir realitet hvis ikke drastiske tiltak settes i verk umiddelbart. Kinesiske myndigheter ser endelig ut til å ha fattet alvoret og skal ha all ære for at de nå prøver å ta seg inn etter en dårlig start. Når WHO ved Gro H. Brundtland sier at det fremdeles er mulig å stoppe sars, så velger jeg å tro at hun vet hva hun snakker om. Men skal sars stoppes må vi åpne øynene og samarbeide med kina alle sammen. Nå må vi ikke sove og la oss dulle inn i uttalelser som "det er jo bare snakk om et hundretall døde" og "Sjangsen for å kolidere på vei til flyplassen er større". Vi har i akkurat disse dager en gylden mulighet til å fri verden for både en panedemi og en varig fremtidig plage på linje med aids og malaria. Skulle det gå galt så er ikke dette noe katastrofalt vendepunkt for menneskeheten. På ingen måte, men det kan bli ganske utrivelig i noen år før ting får stabilisert seg. Sett i dette lyset blir en hentereise ganske uviktig, men ikke desto mindre må det være det fullkomne mareritt for den som blir sittende hjemme å kikke på et bilde. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/102557-hentereise-til-kina/#findComment-588945 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest adoptivmamma Skrevet 28. april 2003 Del Skrevet 28. april 2003 Panikken har tydligvis bredd seg blant enkelte, desverre. Vi har et fellesansvar for ikke å spre dødelige, smittsomme sykdommer mer enn nødvendig. Det har ikke med panikk eller hysteri å gjøre. Ta fornuften fangen!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/102557-hentereise-til-kina/#findComment-589085 Del på andre sider Flere delingsvalg…
gnek Skrevet 28. april 2003 Del Skrevet 28. april 2003 Jeg tror neppe du fatter rekkevidden av det problemet som sars kan komme til å utgjøre i løpet av veldig kort tid. Sars har så langt hatt en doblingstid på 14 dager uavhengig av de tiltakene som så langt er gjort. Pr. i dag har Kina og Hong Kong anslagsvis 4500 rapporterte smittede. Omtrent halvparten av disse er friske igjen, men antallet smittede som fremdeles ikke er blitt registrert som syke er nok i samme størrelsesorden. Dette viser at Kina må ta tak i situasjonen NÅ!! 4.500 smittede kan håndteres men ikke hvis man ikke straks tar i bruk drastiske tiltak. En enkel beregning viser hva jeg mener; 6% dødlighet og 14 dager doblingstid vil pr. 26. september ha gjort de til nå 4500 smittede og 170 døde i Kina/Hong Kong til 9,5 millioner smittede og 570.000 døde. Vi snakker om noe som ligger drøyt 150 dager frem i tid. Dette er IKKE spekulasjoner!! Dette er IKKE svartmaling. Dette blir realitet hvis ikke drastiske tiltak settes i verk umiddelbart. Kinesiske myndigheter ser endelig ut til å ha fattet alvoret og skal ha all ære for at de nå prøver å ta seg inn etter en dårlig start. Når WHO ved Gro H. Brundtland sier at det fremdeles er mulig å stoppe sars, så velger jeg å tro at hun vet hva hun snakker om. Men skal sars stoppes må vi åpne øynene og samarbeide med kina alle sammen. Nå må vi ikke sove og la oss dulle inn i uttalelser som "det er jo bare snakk om et hundretall døde" og "Sjangsen for å kolidere på vei til flyplassen er større". Vi har i akkurat disse dager en gylden mulighet til å fri verden for både en panedemi og en varig fremtidig plage på linje med aids og malaria. Skulle det gå galt så er ikke dette noe katastrofalt vendepunkt for menneskeheten. På ingen måte, men det kan bli ganske utrivelig i noen år før ting får stabilisert seg. Sett i dette lyset blir en hentereise ganske uviktig, men ikke desto mindre må det være det fullkomne mareritt for den som blir sittende hjemme å kikke på et bilde. Det er ingen som er uenige i at sars kan utvikle seg til noe riktig alvorlig dersom man ikke gjør de riktige grep.Faktum er at det ikke er forbud mot å reise til området, men man anbefales ikke å reise dersom det ikke er strengt nødvendig. Personlig anser jeg at barnet er mer utsatt for sykdommen på sikt ved å ikke hentes nå, enn faren for å bli smittet på vei hjem. En "kontrollert" hentereise er også i følge myndighetene uproblematisk. Vær også oppmerksom på at personer fra disse områdene fortsatt fritt kan reise til Norge og de fleste andre europeiske land. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/102557-hentereise-til-kina/#findComment-589098 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest tegnetunder Skrevet 28. april 2003 Del Skrevet 28. april 2003 Synes ikke du det er ett problem om du henter ditt friske barn, men blir syk selv? f.eks.? Smitter naboer familie og venner, av en sykdom du med åpne øyne reiste og oppsøkte. 6% dødlighet er ikke mye, for deg kanskje, men for den det gjelder er det ille. Jeg oppfordrer alle til og gjøre sitt yterste til ikke og få denne vonde sykdommen til norge. Ellers er jeg veldig enig i alt hix skrev. Jeg må tilføye at jeg synes det er ille hvordan AF oppførte seg mot "Skuffet over AF". Da sier di ikke bare at man må ta ansvar selv, men også at du risikerer og ikke få barn om du ikke reiser. Hårreisende. Jeg må også tilføye til Gnek at jeg ikke finnes hysterisk, men synes at man må prøve og begrense omfanget, til man får alt under kontroll. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/102557-hentereise-til-kina/#findComment-589158 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest anonym akkurat nå. Skrevet 28. april 2003 Del Skrevet 28. april 2003 Panikken har tydligvis bredd seg blant enkelte, desverre. Det må være måte på arrogant holdning! Tror ikke du innser rekkevidden av tankegangen din selv etter å ha lest hix' innlegg. Det er godt de kinesiske myndighetene i alle fall viser ansvar. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/102557-hentereise-til-kina/#findComment-589186 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest misliker arroganse Skrevet 28. april 2003 Del Skrevet 28. april 2003 Det er ingen som er uenige i at sars kan utvikle seg til noe riktig alvorlig dersom man ikke gjør de riktige grep.Faktum er at det ikke er forbud mot å reise til området, men man anbefales ikke å reise dersom det ikke er strengt nødvendig. Personlig anser jeg at barnet er mer utsatt for sykdommen på sikt ved å ikke hentes nå, enn faren for å bli smittet på vei hjem. En "kontrollert" hentereise er også i følge myndighetene uproblematisk. Vær også oppmerksom på at personer fra disse områdene fortsatt fritt kan reise til Norge og de fleste andre europeiske land. Faktum er at de kinesiske myndighetene har stengt kontorene sine, _foreløpig_ til 12. mai. Fortsetter SARS den utviklingen vi ser i Kina nå er det neppe sansynlig kontorene blir åpnet igjen etter den tid heller. Du har med andre ord ikke noe i Kina å gjøre - heldigvis. Hilsen en som 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/102557-hentereise-til-kina/#findComment-589193 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest anonym akkurat nå. Skrevet 28. april 2003 Del Skrevet 28. april 2003 Det er forkastelig at AF overlater dette ansvaret til foreldrene, det er en fraskrivelse av ansvar fra AF sin side. Nybakte foreldre er ikke i stand til å tenke rasjonelt. (Se eget innlegg) Det var svært til påstander! Adopsjons Forum følger internasjonale regler og lar voksne mennesker selv velge om de vil dra eller ikke. Er man i tvil og ikke ønsker å ta ansvaret selv, vel så kan man bli hjemme. En adopsjonsforening kan råde deg til å ikke dra, men å stoppe alle hentereiser er undervurdering av voksne menneskers vurderingsevne. Jeg synes det er en drøy påstand å si at nybakte foreldre ikke er i stand til å tenke rasjonelt. Det er nok ganske individuellt hvor rasjonell man er, til enhver tid. Det er ingen som har fasit svar her, selv om det kan virke slik på noen innlegg. Men det er fint å ha et forum med plass til flere synsvinkler, synes jeg. Personlig liker jeg Adopsjons Forums holdning i denne saken, fordi de åpent gir deg muligheten til å velge å vente eller å reise med en gang, og ikke velger for deg. CCAA har opplyst at det er deres vurdering at utbredelsen av SARS foreløpig ikke er større enn at nybakte adoptivforeldre bør reise. Man vil imidlertid ha forståelse dersom enkelte søkere skulle be om mer tid til å områ seg på etter tildeling. Ikke anonym i dag (eller i morgen), men med forståelse for de som har slike behov. CCAA har stengt kontorene sine. Der er ingen virksomhet. De viser et ansvar AF ikke er villig til å vise. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/102557-hentereise-til-kina/#findComment-589273 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ialledager Skrevet 28. april 2003 Del Skrevet 28. april 2003 Etter en lang adopsjonsprosess har vi endelig fått tildelt vårt etterlengtede barn fra Kina. Selvsagt har vi lyst til å reise for å hente det snarest mulig - sars eller ikke sars. Vi ble litt engstelige da vi hørte om alle restriksjonene. Jeg ringte derfor AF i forrige uke for å få noen flere opplysninger om hentereisen.Jeg opplevde saksbehandleren jeg snakket med som svært ubehagelig. Hun sa vi bare kunne lavære å hente datteren vår hvis vi ikke ville, det var helt opptil oss selv, men hun visste ikke når vi ville få noe nytt tilbud om å hente barn. Dette synes jeg er arroganse og ansvarsfraskrivelse. Jeg ble helt knekt etter samtalen. Burde ikke de som arbeider i AF opptre med litt innlevelse og medfølelse, ikke bare tråkke på andre på den måten?? De vet vi er avhengige av dem for å få våre etterlengtede barn, og mener tydeligvis de kan opptre akkurat som de vil. Er det rart mange ønsker å være anonyme her, når det skrives om følsomme ting?? Føler veldig med deg etter den behandlingen du har fått av AF. Hadde en lignende opplevelse i møte med en av AFs medarbeidere før hentereisen. Trodde at vedkommende hadde hatt en dårlig dag, men det kan synes som arroganse og spydigheter forekommer hyppigere hos AF enn det strengt tatt burde gjøre. Af burde vise en mer menneskelig side her, når en nettopp har fått tildeling er en ekstra sårbar og i en slik situasjon lirer en ikke utav seg et slikt svar til vordende foreldre (forresten ikke uansett). Skulle tro at når dere har takket ja til å adoptere barnet, så ville det gå greit å reise senere enn hovedgruppa. Har vært borti et slikt tilfelle hvor noen måtte reise senere av ulike årsaker. Det går ikke an å trekke tilbake et allerede tildelt barn vel? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/102557-hentereise-til-kina/#findComment-589450 Del på andre sider Flere delingsvalg…
snø Skrevet 28. april 2003 Del Skrevet 28. april 2003 Etter en lang adopsjonsprosess har vi endelig fått tildelt vårt etterlengtede barn fra Kina. Selvsagt har vi lyst til å reise for å hente det snarest mulig - sars eller ikke sars. Vi ble litt engstelige da vi hørte om alle restriksjonene. Jeg ringte derfor AF i forrige uke for å få noen flere opplysninger om hentereisen.Jeg opplevde saksbehandleren jeg snakket med som svært ubehagelig. Hun sa vi bare kunne lavære å hente datteren vår hvis vi ikke ville, det var helt opptil oss selv, men hun visste ikke når vi ville få noe nytt tilbud om å hente barn. Dette synes jeg er arroganse og ansvarsfraskrivelse. Jeg ble helt knekt etter samtalen. Burde ikke de som arbeider i AF opptre med litt innlevelse og medfølelse, ikke bare tråkke på andre på den måten?? De vet vi er avhengige av dem for å få våre etterlengtede barn, og mener tydeligvis de kan opptre akkurat som de vil. Er det rart mange ønsker å være anonyme her, når det skrives om følsomme ting?? Det er selvfølgelig ikke ok at AF ikke svarer skikkelig, men mht dette med å hente barn eller ei, og hvor vidt man får beholde barnet - ev får nytt barn, så er ikke dette noe som AF bestemmer eller kan påvirke! Dette er sakset fra Adopsjonscentrum sin hjemmeside: http://www.a-c.dk/index.html Spørgsmål fra AC AC har i starten af april spurgt kineserne om deres holdning til problemstillingerne: Kan ansøgere, der endnu ikke har fået børn i forslag, stille deres sag i bero hos CCAA (de centrale adoptionsmyndigheder i Beijing) Er der praktiske muligheder for at udsætte rejsen for ansøgere, der har fået barn i forslag Invitationsbrevet fra CCAA gælder i tre måneder, men hvordan forholder CCAA sig, hvis der går længere tid end de tre måneder Hvordan kan AC løse den kæmpe opgave, det er, hvis forældrene ønsker at rejse ud enkeltvis, når de finder tidspunktet passende Svar fra Kina Vi har modtaget følgende svar fra vores kontaktperson i Kina efter en samtale med CCAA: "CCAA har ikke før været i en lignende situation, men de tager udgangspunkt i den kinesiske regerings holdning til, at sygdommen på nuværende tidspunkt ikke udgør en større risiko end f.eks. andre typer influenzaer. CCAA’s svar er derfor, at hvis det drejer sig om en enkelt eller to familier, der ønsker at udsætte rejsen, kan det nok lade sig gøre. Hvis vi taler om hele grupper, skal de søge om udsættelse, og hvis tiden løber ud over de tre måneder, som invitationsbrevet gælder, ønsker CCAA ikke at garantere, at et nyt brev vil blive udstedt". Vi har endnu ikke fået svar på, hvorvidt ansøgere, der ikke har fået børn i forslag, kan stille deres sag midlertidigt i bero uden at skulle starte forfra, når man ønsker at genoptage sagen. Vigtigt: "Det er for tiden svært at opdrive ansigtsmasker i Kina, og det anbefales derfor, at man tager disse med fra Danmark". Ellers håper jeg at det ordner seg til alles beste for dere som venter på å hente, eller som venter på tildeling! Hjertet mitt blør for dere... Beste hilsen fra 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/102557-hentereise-til-kina/#findComment-589510 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest uff, den sarsen Skrevet 28. april 2003 Del Skrevet 28. april 2003 Det er selvfølgelig ikke ok at AF ikke svarer skikkelig, men mht dette med å hente barn eller ei, og hvor vidt man får beholde barnet - ev får nytt barn, så er ikke dette noe som AF bestemmer eller kan påvirke! Dette er sakset fra Adopsjonscentrum sin hjemmeside: http://www.a-c.dk/index.html Spørgsmål fra AC AC har i starten af april spurgt kineserne om deres holdning til problemstillingerne: Kan ansøgere, der endnu ikke har fået børn i forslag, stille deres sag i bero hos CCAA (de centrale adoptionsmyndigheder i Beijing) Er der praktiske muligheder for at udsætte rejsen for ansøgere, der har fået barn i forslag Invitationsbrevet fra CCAA gælder i tre måneder, men hvordan forholder CCAA sig, hvis der går længere tid end de tre måneder Hvordan kan AC løse den kæmpe opgave, det er, hvis forældrene ønsker at rejse ud enkeltvis, når de finder tidspunktet passende Svar fra Kina Vi har modtaget følgende svar fra vores kontaktperson i Kina efter en samtale med CCAA: "CCAA har ikke før været i en lignende situation, men de tager udgangspunkt i den kinesiske regerings holdning til, at sygdommen på nuværende tidspunkt ikke udgør en større risiko end f.eks. andre typer influenzaer. CCAA’s svar er derfor, at hvis det drejer sig om en enkelt eller to familier, der ønsker at udsætte rejsen, kan det nok lade sig gøre. Hvis vi taler om hele grupper, skal de søge om udsættelse, og hvis tiden løber ud over de tre måneder, som invitationsbrevet gælder, ønsker CCAA ikke at garantere, at et nyt brev vil blive udstedt". Vi har endnu ikke fået svar på, hvorvidt ansøgere, der ikke har fået børn i forslag, kan stille deres sag midlertidigt i bero uden at skulle starte forfra, når man ønsker at genoptage sagen. Vigtigt: "Det er for tiden svært at opdrive ansigtsmasker i Kina, og det anbefales derfor, at man tager disse med fra Danmark". Ellers håper jeg at det ordner seg til alles beste for dere som venter på å hente, eller som venter på tildeling! Hjertet mitt blør for dere... Beste hilsen fra Det er forskjell på starten av April og nå Håper alt ordner seg for alle 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/102557-hentereise-til-kina/#findComment-589511 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.