Gå til innhold

Hjelp, vi skal male (inne)

Anbefalte innlegg

Gjest sarion

>>Lateks og acryl er begge vannbaserte malinger dvs. du vasker ruller og koster i vann etterpå de er brukt. Den er også hurtigtørrende.

Så hurtig at ruller og pensler ikke lar seg rengjøre skikkelig.

>>Dessuten vil ting du henger opp på veggen klisse seg fast.

Ikke riktig, da er malingen defekt, dvs den kan være utsatt for kulde.

>>Den kan også skalle fort av hvis den blir brukt på et glattere underlag.

Litt for enkelt, men den skal ikke brukes på plast, glass og alkydflater.

>>Du kan for eks. bruke halvblank på kjøkkenet som gjør at vasken går enda lettere.

Bruk kun alkyd på kjøkken, så slipper du å se at flekker blir sittende. Visse syrer og herdestoffer lar seg ikke fjerne fra acrylflater, f eks egg.

>>Den brukes på miljøtapet og andre flater som feks. vinyltapet osv.

Vinyltapet må ikke males på. Vinylen må rives av.

>>Den er også mere slitesterk for slag mot veggen.

Ingen maling tåler slag, men det spørs på underlaget.

>>Alt av treverk bør behandles med oljemaling.

Feil

>>Styr unna f.eks coop obs kjeder og lignende. De ansatte er ikke opplært i malingkunnskapen på lik linje som fagbutikkene er.

Det spørs på personen, jeg har møtt fagfolk på OBS og kløner i fagbutikker.

Jeg har alltid fått både kost og rulle helt rene.

Min lateksmaling var ikke utsatt for noe -malte på sommeren og bildene klisser både her og der når vi letter på dem.

Søler du egg på veggen? I de aller fleste kjøkken i dag er det fliser over kjøkkenbenken. Dermed blir det ikke mye flekker, mest fett fra steking på komfyrene.

Vinyltapet kan males. De fleste vinyltapeter i vår tid er litt strukturerte i overflaten. Derfor kan acrylmaling brukes på dem.

Sist men ikke minst, jeg skrev alt av treverk BØR behandles med oljemaling,- skrev ikke ordet SKAL!

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...