Gjest sarion Skrevet 29. april 2003 Del Skrevet 29. april 2003 >>Lateks og acryl er begge vannbaserte malinger dvs. du vasker ruller og koster i vann etterpå de er brukt. Den er også hurtigtørrende. Så hurtig at ruller og pensler ikke lar seg rengjøre skikkelig. >>Dessuten vil ting du henger opp på veggen klisse seg fast. Ikke riktig, da er malingen defekt, dvs den kan være utsatt for kulde. >>Den kan også skalle fort av hvis den blir brukt på et glattere underlag. Litt for enkelt, men den skal ikke brukes på plast, glass og alkydflater. >>Du kan for eks. bruke halvblank på kjøkkenet som gjør at vasken går enda lettere. Bruk kun alkyd på kjøkken, så slipper du å se at flekker blir sittende. Visse syrer og herdestoffer lar seg ikke fjerne fra acrylflater, f eks egg. >>Den brukes på miljøtapet og andre flater som feks. vinyltapet osv. Vinyltapet må ikke males på. Vinylen må rives av. >>Den er også mere slitesterk for slag mot veggen. Ingen maling tåler slag, men det spørs på underlaget. >>Alt av treverk bør behandles med oljemaling. Feil >>Styr unna f.eks coop obs kjeder og lignende. De ansatte er ikke opplært i malingkunnskapen på lik linje som fagbutikkene er. Det spørs på personen, jeg har møtt fagfolk på OBS og kløner i fagbutikker. Jeg har alltid fått både kost og rulle helt rene. Min lateksmaling var ikke utsatt for noe -malte på sommeren og bildene klisser både her og der når vi letter på dem. Søler du egg på veggen? I de aller fleste kjøkken i dag er det fliser over kjøkkenbenken. Dermed blir det ikke mye flekker, mest fett fra steking på komfyrene. Vinyltapet kan males. De fleste vinyltapeter i vår tid er litt strukturerte i overflaten. Derfor kan acrylmaling brukes på dem. Sist men ikke minst, jeg skrev alt av treverk BØR behandles med oljemaling,- skrev ikke ordet SKAL! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/102609-hjelp-vi-skal-male-inne/page/2/#findComment-591436 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.