Gå til innhold

Platesamling..

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 112
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• laguna1365380434

34

• Lillemus

10

• Dorthe

10

• Zelig

9

Mest aktive i denne tråden

laguna1365380434

Det hadde vært kjempehygglig så velkommen skal du være, Og er det fint vær har jeg en stor veranda med ettermiddagssol.

Tusen takk! Det høres veldig hyggelig ut..Flott å sitte på veranda i vårværet..Jeg stikker definitivt innom en av dagene, så kan vi skravle litt mer..Blir bra!:o)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/102659-platesamling/page/3/#findComment-589844
Del på andre sider

Obligatorisk er for meg Bowie, Beatles, Neil Young, Simon&Garfunkel, oi.. kom på at jeg kanskje er noe utdatert? Jeg eier forresten også plater av f.eks Pink og Destiny's Child og jeg LIKER dem :)

Å eie noe med Stones er vel også obligatorisk. Og Alanis Morrissette er vel blitt nærmest obligatorisk.. Og er ikke Madonna også bittelitt obligatorisk? Synes forresten at Prince og Michael Jackson er obligatorisk for oss som vokste opp på 80-tallet, ihvertfall for de av oss som drev med noen form for dans på denne tiden. Men altså, aller mest Bowie. Får meg til å le og gråte ennå, som en annen tenåring.

Men så eier jeg også enkelte saker jeg helst setter bakerst i CD-hyllene så ingen ser dem: Carola, Dollie de Luxe, hmm.. kommer jeg på noe mer.. Ja, hehe Aqua! :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/102659-platesamling/page/3/#findComment-589859
Del på andre sider

"Det er galt å ikke eie en plate av......"

En slik uttalelse avslører en vesentlig feil i holdningen, min kjære laguna. Jeg kan i høyden gå med på:" Det er galt å eie......", men platen du eier kan være gitt til deg av noen, og du kan ikke ha hatt hjerte til å kaste den.

Ett spørsmål til alle her: " Har noen av dere forhold til musikk av John Cage, Ursula Dudziak, Julie Tippett, Uncle Walts Band, The Frumious Bandersnatch, Subaqua, Arvo Part, Bjørn Fongaard, Ligeti, 13 Floor Elevators, Terje Rypdal, Gerardo Nunez, The Trees, The Residents, Captain Beefheart, Brian Eno, Jeff Beck.....En av dere liker Zappa , men har dere forhold til annen kvalitetsmusikk?

Terje Rypdal er bra, Zappa er bra, men det er jo ikke kun det du synes er kvalitetsmusikk som _er_ kvalitetsmusikk, da :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/102659-platesamling/page/3/#findComment-589862
Del på andre sider

*Hehe* Vær glad du ikke har sett platesamlinga mi du. Den består av 80% Bee Gees (og ting de har vært med på), 15% norske artister (da snakekr vi Lillebjørn Nilsen, Øysten Sunde o.l.) og 5% dittogdatt.

Lillebjørn Nilsen veier opp for det andre mølet -du er herved tilgitt hangen til Bee Gees :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/102659-platesamling/page/3/#findComment-589863
Del på andre sider

Et hjem uten Beatles, Neil Young, Bob Marley, Bob Dylan, Ry Cooder, Miles Davis, Chet Baker, Bill Evans og endel annen essensiell jazz er ikke verdt å tre inn i. I det hele tatt... gode låtskrivere / gitarmenn og groovy jazz...

Dessuten har David Bowie laget gode pop/rock-plater. Har også veldig sans for nyere og skranglete gitarband. På spinnesiden velger jeg å trekke fram Patti Smith og Chrissie Hynde. Hehe... forresten, jeg synes Eminem svinger. Og så kommer det mye utrolig heftig musikk fra Afrika, kommer ikke på noe spesielt band akkurat nå.

I den andre enden av skalaen er det mye møl, så mye at jeg ikke orker å snakke om det. Kanskje bare nevne endimensjonal syntesizerdunk laget av gudvethvem og 'iscenesatt' av nestennakne fjortiser samt salsa og generelt festlig og sprudlende familierock: *pjuk*

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/102659-platesamling/page/3/#findComment-589867
Del på andre sider

Annonse

1 er i orden, det kan skyldes forbigående psykose..En utbredt en også, mange jeg kjenner& stoler klippefast på har gjort seg skyldig i å sveve i den vilfarelse at "Bat out of hell" er litt kul..;o)

Anstendig samling av rock du har der, selv mangler jeg mye 80 talls, da jeg kom i fare for å selge unna alt som smakte av heavy da grungen kom..Det var jo teit, men jeg har fått kjøpt tilbake noen klassikere.

Ikke vinyl, men ordinære Cder, aldri vært vinylfreak, er klar over at det blir regnet som en av de syv dødssyndene i enkelte miljøer, men sånn er det nå..

Er ganske fornøyd, har et godt utvalg av rock og synth i hvertfall..Har massevis av bra goth-aktige saker også..Bauhaus er jo f.eks konge..

Har også varmet opp til country aktige saker den siste tid..steve Earle og Townes van Zandt låter det b.la bra av..

Har mye forskjellig, men det svinger og er nøye plukket ut..

Er litt snobb på det der, tolerer ikke de store plate tabbene nei..Mener seriøst at jeg ikke ville vurdert å gå ut med en fyr med Phil Collins plater, f.eks :o)

Dette Goth greine har jeg hørt lite på, men jeg har noen låter her nå av et band som kaller seg for Forest Of Shadows, og det er virkelig gode greier!

Ellers består CD samlingen min av mye av den samme musikken som platesamlinga, dog noe mer variert i forhold til at all rocken ikke er like hard som den jeg hørte på tidligere.

Alt fra Dylan, Doors, Pink Floyd og Muse, til Sepultura og Satyricon.

Den Meatloaf plata er en Best Of plate, og det er en del brukbare rockelåter der, selv om jeg personlig synes fyren er for homofil og følelsesmenneske til at jeg klarer å høre mye på han. Tekstene han er tross alt så følelsesladede at det grenser til det patetiske.

Jeg liker litt mer "brutale" tekster, som f.eks. Nick Cave og den slags.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/102659-platesamling/page/3/#findComment-589874
Del på andre sider

Et hjem uten Beatles, Neil Young, Bob Marley, Bob Dylan, Ry Cooder, Miles Davis, Chet Baker, Bill Evans og endel annen essensiell jazz er ikke verdt å tre inn i. I det hele tatt... gode låtskrivere / gitarmenn og groovy jazz...

Dessuten har David Bowie laget gode pop/rock-plater. Har også veldig sans for nyere og skranglete gitarband. På spinnesiden velger jeg å trekke fram Patti Smith og Chrissie Hynde. Hehe... forresten, jeg synes Eminem svinger. Og så kommer det mye utrolig heftig musikk fra Afrika, kommer ikke på noe spesielt band akkurat nå.

I den andre enden av skalaen er det mye møl, så mye at jeg ikke orker å snakke om det. Kanskje bare nevne endimensjonal syntesizerdunk laget av gudvethvem og 'iscenesatt' av nestennakne fjortiser samt salsa og generelt festlig og sprudlende familierock: *pjuk*

Ja! Glemte Eminem og Bob Marley! Men hjemmet vårt er nærmest jazzfritt, så da kan vi altså glemme at du trer over dørstokken vår..? :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/102659-platesamling/page/3/#findComment-589878
Del på andre sider

laguna1365380434

Obligatorisk er for meg Bowie, Beatles, Neil Young, Simon&Garfunkel, oi.. kom på at jeg kanskje er noe utdatert? Jeg eier forresten også plater av f.eks Pink og Destiny's Child og jeg LIKER dem :)

Å eie noe med Stones er vel også obligatorisk. Og Alanis Morrissette er vel blitt nærmest obligatorisk.. Og er ikke Madonna også bittelitt obligatorisk? Synes forresten at Prince og Michael Jackson er obligatorisk for oss som vokste opp på 80-tallet, ihvertfall for de av oss som drev med noen form for dans på denne tiden. Men altså, aller mest Bowie. Får meg til å le og gråte ennå, som en annen tenåring.

Men så eier jeg også enkelte saker jeg helst setter bakerst i CD-hyllene så ingen ser dem: Carola, Dollie de Luxe, hmm.. kommer jeg på noe mer.. Ja, hehe Aqua! :)

:o)!! Det var saker.. Selvfølgelig er Madonna med! Prince er også bra, men ikke obligatorisk..Destinys child svinger,men har bare singel. Med Pink er jeg ikke helt overbevist..

Og Bowie er jo selvskreven!

Masse pop som er bra, men det er litt i bakgrunnen (desverre) i min samling..New order er foresten pop favoritten, ved siden av Madonna..Og Depeche mode, så klart..

Har mest rock, synth/goth/industrial saker, litt pønk og masse som bare ruler i alminnelighet..

Blir litt teit( og vanskelig) å genredefinere alt :o)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/102659-platesamling/page/3/#findComment-589880
Del på andre sider

laguna1365380434

Det var dame med sansen! Du nevnte obligatoriske ting i fleng..:o) På jazzfronten er jeg grønn, men typen driver opplæring..

Skranglete gitarband må man ha, ingenting er bedre for stemningen enn litt ordentelig tregrepsrock..

Eminem er også bra, jeg skjønner meg ikke på den helt ubegrunna fordommen enkelte har mot ham..Selvom jeg synes "cleaning out my closet" blir litt suppete..

:o)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/102659-platesamling/page/3/#findComment-589896
Del på andre sider

:o)!! Det var saker.. Selvfølgelig er Madonna med! Prince er også bra, men ikke obligatorisk..Destinys child svinger,men har bare singel. Med Pink er jeg ikke helt overbevist..

Og Bowie er jo selvskreven!

Masse pop som er bra, men det er litt i bakgrunnen (desverre) i min samling..New order er foresten pop favoritten, ved siden av Madonna..Og Depeche mode, så klart..

Har mest rock, synth/goth/industrial saker, litt pønk og masse som bare ruler i alminnelighet..

Blir litt teit( og vanskelig) å genredefinere alt :o)

INXS er forresten litt obligatorisk. Husker en eks av meg som utelukkende eide DDE og enkelte Absolute Music-plater. Ja, også noe svenskt, Magnus Uggla o.l. Det forholdet kunne jo ikke vare! Slemt å si det, men jeg var faktisk dritflau over det. Vi hadde separate CD-stativer.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/102659-platesamling/page/3/#findComment-589900
Del på andre sider

laguna1365380434

Dette Goth greine har jeg hørt lite på, men jeg har noen låter her nå av et band som kaller seg for Forest Of Shadows, og det er virkelig gode greier!

Ellers består CD samlingen min av mye av den samme musikken som platesamlinga, dog noe mer variert i forhold til at all rocken ikke er like hard som den jeg hørte på tidligere.

Alt fra Dylan, Doors, Pink Floyd og Muse, til Sepultura og Satyricon.

Den Meatloaf plata er en Best Of plate, og det er en del brukbare rockelåter der, selv om jeg personlig synes fyren er for homofil og følelsesmenneske til at jeg klarer å høre mye på han. Tekstene han er tross alt så følelsesladede at det grenser til det patetiske.

Jeg liker litt mer "brutale" tekster, som f.eks. Nick Cave og den slags.

Nick Cave er en av mine favoritter! (Selvom den forrige og Boatmans call var møkka kjedelige)

Har du hørt Birthday party(tidlig Cave)? de er bra..

Mye bra goth og enda mer er skit dårlig, men Sisters of mercy, f.eks er jo helter!(Men jeg er ikke sikker på om det blir regna som goth)

Swans er også et godt, mørkt band..Men mange av goth/synth tingene mine grenser opp til "ungdomsynder", noen duger bra fortsatt..:o)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/102659-platesamling/page/3/#findComment-589912
Del på andre sider

laguna1365380434

INXS er forresten litt obligatorisk. Husker en eks av meg som utelukkende eide DDE og enkelte Absolute Music-plater. Ja, også noe svenskt, Magnus Uggla o.l. Det forholdet kunne jo ikke vare! Slemt å si det, men jeg var faktisk dritflau over det. Vi hadde separate CD-stativer.

Man blir jo flau for sånt..! Selvfølgelig! Mulig det er grunt, men jeg hadde heller ikke kunnet være med en mann med helt annen musikksmak enn meg..

Sånt er jo faktisk viktig, kunne heller ikke vært med noen mann som lo av helt andre ting enn meg heller..

Har en bekjent som forteller hårreisende dårlige vitser når det passer og ikke passer, jeg blir litt flau for det også. Jeg er sikkert et overfladisk menneske..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/102659-platesamling/page/3/#findComment-589922
Del på andre sider

Annonse

Nick Cave er en av mine favoritter! (Selvom den forrige og Boatmans call var møkka kjedelige)

Har du hørt Birthday party(tidlig Cave)? de er bra..

Mye bra goth og enda mer er skit dårlig, men Sisters of mercy, f.eks er jo helter!(Men jeg er ikke sikker på om det blir regna som goth)

Swans er også et godt, mørkt band..Men mange av goth/synth tingene mine grenser opp til "ungdomsynder", noen duger bra fortsatt..:o)

Den siste til Nick Cave har jeg lite sansen for, men Boatmans Call har noen meget gode låter.

Dog kan selvsagt ikke plate sammenlignes med hans eldre materiale.

Og ja, hans tidligere band er helt ok de også :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/102659-platesamling/page/3/#findComment-589927
Del på andre sider

Man blir jo flau for sånt..! Selvfølgelig! Mulig det er grunt, men jeg hadde heller ikke kunnet være med en mann med helt annen musikksmak enn meg..

Sånt er jo faktisk viktig, kunne heller ikke vært med noen mann som lo av helt andre ting enn meg heller..

Har en bekjent som forteller hårreisende dårlige vitser når det passer og ikke passer, jeg blir litt flau for det også. Jeg er sikkert et overfladisk menneske..

Nå er jeg forresten gift med en som ikke liker musikk. Men det takler jeg MYE bedre enn å høre på DDE! :)

Fordelen er at han her kan læres opp til å like det jeg liker. Med det forrige tilfellet var jo toget allerede gått.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/102659-platesamling/page/3/#findComment-589933
Del på andre sider

Ikke Norges største fan, langt i fra faktisk! :o) Hvorfor? Nei, si det... At de faktisk er blant tidenes beste låtskrivere kanskje? Utrolig mange av bandene som er populære i dag har blitt inspirert av dem, det kommer jo stadig band som synger deres gamle låter som coverlåter. Man skal ikke lenger enn til Tyskland før man møter en helt annen holdning når man sier man er Bee Gees-fan, her i Norge er det på mange måter et u-land i den forbindelse. :o)

Noen ungdomssynd er det ikke, var faktisk 23 da jeg ble fan... Tror ikke det er noe håp for meg. :o)

Har du den med Bee Gees og Barbra Streisand sammen? Den synes jeg er fin! Tror det er hvitt cover. Er "woman in love" på den, tro? Tror jeg hørte mye på den som barn. Den kunne jeg tenkt meg å kjøpe. Er litt nostalgisk sånn :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/102659-platesamling/page/3/#findComment-589940
Del på andre sider

laguna1365380434

Nå er jeg forresten gift med en som ikke liker musikk. Men det takler jeg MYE bedre enn å høre på DDE! :)

Fordelen er at han her kan læres opp til å like det jeg liker. Med det forrige tilfellet var jo toget allerede gått.

Helt klar fordel! Lykke til med den nye, han utvikler nok feinschmeckersmak skal du se..:)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/102659-platesamling/page/3/#findComment-589948
Del på andre sider

Jeg skjønner hva du mener, men jeg synes det er litt teit å tenke sånn likevel.

Jeg kjøpte min første vinylplate for 100 år siden og min første cd gudene vet hvor lenge siden. Jeg elsker musikk, og gjennom hele livet mitt har jeg lyttet til musikk, kjøpt musikk og elsket musikk. Jeg har gått gjennom epoker. Min første store kjærlighet var Pink Floyd - og av den grunn har jeg de fleste cd'ene av dem.

Jeg har Mud, Sweet og Slade, og selv om jeg ikke hører det i dag, så står de i hyllen, jeg kikker på dem. Når jeg lytter til dem så ser jeg glimt av tidlig ungdom.

Jeg har 11 vinylplater av Queen - ikke av noen annen grunn enn at jeg likte Bohamian Rapsody, jeg var på fest og tok litt av - kjøpte hele samlinga til fyren.

Jeg har Al Jarreau - ikke fordi jeg digger han, men fordi han synger "my song" så utrolig mye vakrere enn Elton John noensinne har gjort.

Jeg har Nina Hagen, en cd jeg knapt nok har hørt siden jeg opponerte mot alt og alle, spesielt mine strenge foreldre. Og jeg har Zoo og Unit Five Jeg kan jo ikke kaste dem - de minner meg jo om teltturene, om forelskelsene, turer på moped og kilovis av hårspray.

Jeg har The Bangels, The Pretenders, Simpley Red - alle fra en epoke i livet mitt som skulle bli et vendepunkt.

Hanne Boel kom plutselig inn i livet mitt, men forsvant like fort. Louis Armstrong og Frank Sinatra henter jeg fortsatt frem.

Fra senere tid har jeg kjøpt mye Portishead, Massive Attack, Goldie (takk neuni), Sneaker Pimps - men jeg påvirkes også av mine døtre og spiller Pink, Christina Aquilera, Shakira.

"jøss, zirine *hihi* trodde ikke du hadde SÅNN musikk jeg ...."

Joda :) Hvorfor? For meg er det dyrebare minner. Et levd liv - impulse handlinger, tårer og latter. Det skjemmes jeg ikke over.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/102659-platesamling/page/3/#findComment-589957
Del på andre sider

Vel, jeg synes ikke coverlåter av Bee Gees er det spøtt bedre enn de orginale..Gjerne langt ifra..Uten at jeg kommer på noen spesiell i farten..:)

Men vi har vel alle noen lidenskaper som ikke så lett måtes med forståelse..

Dessuten kommer ikke pasjonert Bee Gees samling på ikke-listen min..Det blir for kuriøst. Det blir plusspoeng for orginalitet..Slappe samlinger fått istand grunnet salg på platekompaniet, uten særpreg er verre..

Puh - Nå synes jeg at jeg var flink! Å forsøksvis komplimentere en Bee Gees samling er ikke blandt det letteste jeg har gjort;o)

Bee Gees er rått, laguna. Du har bare ikke sett lyset enda :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/102659-platesamling/page/3/#findComment-589963
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...