Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 61
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• punkyB

18

• Zelig

13

• Alpt

7

• musikeren

5

Mest aktive i denne tråden

Egentlig ikke :)

Har levd fint på kun studielån og jeg, klager ikke. Spørs vel hva man mener med god råd, JEG synes vi får god råd. Det er snakk om et par tusen ekstra.

Jeg skal love deg at du får like dårlig råd uansett - litt større leilighet , litt dyrere mat , litt større bil , litt dyrere bukse osv.

Jeg tror at når man er student så er man innstilt på at man ikke kan leve noe luksusliv - og er fornøyd med det. Begynner man å tjene penger så endrer kravene seg litt , og man vil alltid hige mot noe tror jeg.

Alt i alt så er det vel ikke ille noe .....

Du bruker dine egne behov som "saklige argumenter" for å stemme SV. Det betyr jo at du setter dine behov først?

Argumentasjonen din henger ikke på greip, luring.

Hvor har jeg brukt egne behov som argument for å stemme SV? Såvidt jeg vet har da ikke SV stått for utformingen av studielånsordningen.

Jeg skal love deg at du får like dårlig råd uansett - litt større leilighet , litt dyrere mat , litt større bil , litt dyrere bukse osv.

Jeg tror at når man er student så er man innstilt på at man ikke kan leve noe luksusliv - og er fornøyd med det. Begynner man å tjene penger så endrer kravene seg litt , og man vil alltid hige mot noe tror jeg.

Alt i alt så er det vel ikke ille noe .....

Som sagt, det kommer jo an på hva man ønsker ut av livet. Bil og større bolig står ikke på listen vår :)

Annonse

Argumentasjonen din henger ikke på greip, luring.

Hvor har jeg brukt egne behov som argument for å stemme SV? Såvidt jeg vet har da ikke SV stått for utformingen av studielånsordningen.

Jeg hengte meg nok opp i dette med barnehage ja..

Barnehagepriser har ingenting med rettferdig fordeling å gjøre. Det har heller ikke skattepolitikken, ei heller 6-timers arbeidsdag og samfunnslønn.

1500 for en barnehageplass er latterlig billig.

jeg tror ikke du ville stemt på et parti som ville gitt deg dyrere barnehage?

Det var bare eksempler - jeg våger å stå på at man umerkelig øker forbruket i takt med inntekten.

Joda, det stemmer nok. Da jeg tjente penger brukte jeg også mer penger. Men jeg hadde også mer å gi bort. Men det er klart jeg brukte mer på meg selv -det ligger utgifter i det å ha en jobb også, klær/frisør osv., slike ting man kan skippe litt på som student.

Sier ikke at jeg for all fremtid kommer til å mene det samme, men jeg tror det skal mye til for at jeg skifter politisk ståsted. En frontal-lobotomi hadde kanskje gjort det :)

Jeg hengte meg nok opp i dette med barnehage ja..

Barnehagepriser har ingenting med rettferdig fordeling å gjøre. Det har heller ikke skattepolitikken, ei heller 6-timers arbeidsdag og samfunnslønn.

1500 for en barnehageplass er latterlig billig.

jeg tror ikke du ville stemt på et parti som ville gitt deg dyrere barnehage?

Barnehageprisene er ikke akkurat noen kamp-sak for meg, så der tar du nok feil :)

Joda, det stemmer nok. Da jeg tjente penger brukte jeg også mer penger. Men jeg hadde også mer å gi bort. Men det er klart jeg brukte mer på meg selv -det ligger utgifter i det å ha en jobb også, klær/frisør osv., slike ting man kan skippe litt på som student.

Sier ikke at jeg for all fremtid kommer til å mene det samme, men jeg tror det skal mye til for at jeg skifter politisk ståsted. En frontal-lobotomi hadde kanskje gjort det :)

At noen er så mye mer mer givervillig etter hvilket parti de stemmer tror jeg ikke helt på da. Ikke den vanlige 'gjennomsnittsborger' hvertfall.

Dessuten er jo ikke forskjellen så veldig stor mellom de fleste partiene. Høyre og Arbeiderpartiet har feks. nærmet seg på mange områder. Dessuten kan jeg vel finne ting jeg er både enig med og uenig med hos de fleste.

At noen er så mye mer mer givervillig etter hvilket parti de stemmer tror jeg ikke helt på da. Ikke den vanlige 'gjennomsnittsborger' hvertfall.

Dessuten er jo ikke forskjellen så veldig stor mellom de fleste partiene. Høyre og Arbeiderpartiet har feks. nærmet seg på mange områder. Dessuten kan jeg vel finne ting jeg er både enig med og uenig med hos de fleste.

Mente ikke at jeg gir bort masse fordi jeg er sosialist, altså. Har en venninne som ser sånn på det -hun sier hun ikke har samvittighet til å røyke hvis hun ikke samtidig har råd til å gi til Frelsesarmeen, Verdens Barn, osv. Også hun lever av studielån (+liten ekstrajobb), men hun har ikke noe å gjøre med SV altså. Synes bare tankegangen hennes er litt søt. Jeg vet at hun gir bort mange hundre kroner hver måned. Det gjør ikke jeg.

Og faktisk tror jeg det er en liten forskjell mellom 68-generasjonen og folk på min alder når det gjelder materialisme. Men jeg kan selvsagt ikke spå hva vi gjør i fremtiden når vi også har mer penger.

Nei, forskjellene mellom partiene er ikke stor. Det med AP er jo en skam og ene og alene årsaken til partiets undergang.

Men nå er jeg ekstremt trøtt og går og legger meg -natta!

Annonse

"Følger man SV er snart alle de som jobber ansatt i det offentlige - resten er på div. trygd. Oljepengene smuldrer hen."

Jaha? Dette har jeg jo hørt mange ganger før, men er det sant? Dont think so. La meg minne om at det jobber like godt kvalifiserte økonomer i SV som i Høyre og Ap, og jeg trur ikke de presenterer noe de veit vil kjøre landet i grøfta. Det har de selvfølgelig ingen interesse av. Hva som vil skje hvis/dersomatte er jo ikke godt å si, men på den annen side, å forutsi virkningene av Aps eller Høyres politikk for de neste fire åra, er også en umulig oppgave. For ikke å snakke om Frps... Det blir synsinger og betraktninger uten et sikkert svar uansett.

Det negative med høyre er at de har for seg at så lenge alt lønner seg økonomisk så er det såre vel. Og de mener også at alt skal kunne måles og bedømmes ut fra konkrete resultater. Hva med alt som finnes bakenfor resultatene?

Sv derimot mener at lønnsomhet går utover hva som kun kan måles i kroner og øre, og som kan konkret vurderes og bedømmes. Ting kan faktisk være lønnsomt sjøl om det økonomisk sett er et underskuddsprosjekt. Forebyggende arbeid for eksempel. Kort sagt: SV står for holdninger og verdier, mens Høyre mener at alt er bra så lenge det er økonomisk lønnsomt.

"Følger man SV er snart alle de som jobber ansatt i det offentlige - resten er på div. trygd. Oljepengene smuldrer hen."

Jaha? Dette har jeg jo hørt mange ganger før, men er det sant? Dont think so. La meg minne om at det jobber like godt kvalifiserte økonomer i SV som i Høyre og Ap, og jeg trur ikke de presenterer noe de veit vil kjøre landet i grøfta. Det har de selvfølgelig ingen interesse av. Hva som vil skje hvis/dersomatte er jo ikke godt å si, men på den annen side, å forutsi virkningene av Aps eller Høyres politikk for de neste fire åra, er også en umulig oppgave. For ikke å snakke om Frps... Det blir synsinger og betraktninger uten et sikkert svar uansett.

Det negative med høyre er at de har for seg at så lenge alt lønner seg økonomisk så er det såre vel. Og de mener også at alt skal kunne måles og bedømmes ut fra konkrete resultater. Hva med alt som finnes bakenfor resultatene?

Sv derimot mener at lønnsomhet går utover hva som kun kan måles i kroner og øre, og som kan konkret vurderes og bedømmes. Ting kan faktisk være lønnsomt sjøl om det økonomisk sett er et underskuddsprosjekt. Forebyggende arbeid for eksempel. Kort sagt: SV står for holdninger og verdier, mens Høyre mener at alt er bra så lenge det er økonomisk lønnsomt.

Ja dette var en god oppsummering som jeg er enig med deg i musikeren - SV bryr seg ikke om tiltakene er lønnsomme - bare de når massene og er populære , mens høyre tenker på om man faktisk har råd til å gjennomføre tiltakene først.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...