Gå til innhold

Meteorologi, matematikk, hvor mye regn/sludd ?

Anbefalte innlegg

Ulv I Faarikaal

Hjelp meg nå:

Ei bøtte har stått ute i 3 døgn og har fått 32 cm høyt med vann. Bøtta er 30 cm i diameter, hvor mange mm regn har det kommet ? Er det enkelt kommet 320 mm, eller er det andre måter å regne på ?

I hvert fall har det plaska ned i dagevis.

Fortsetter under...

Ulv I Faarikaal

Meteorologer har spesielle målebeger satt opp etter spesielle regler for mer nøyaktighet, men sånn for "hjemmebruk" så er det 320 mm nedbør som har falt hos deg ja. ;-)

Kan vi bruke det som mål for den depresjonen jeg føler i øyeblikket ?

Annonse

Ulv I Faarikaal

Depresjon pga regnet? Du kan godt få komme hit. Forutsatt at du er mer glad i snø og kulde enn i regn, ellers vil det hjelpe lite. ;-)

Jeg føler mer velvære av å få sol enn svære blaute kalde skurefiller av noen snøflak i trynet.

Ulv I Faarikaal

Du kan jo sjekke litt her:

http://met.no/observasjoner/index.html

Syns 320 mm på 3 døgn var litt mye, mulig bøtta har fanget opp mer der i turbulensen fra vinden på hjørnet.

http://met.no/observasjoner/akershus/Gardermoen/index.html

Annonse

Som de andre sier her, hvis bøtta er helt sylindrisk (noe de færreste bøtter er), har det kommet 320 mm nedbør. MEN dette høres helt usannsynlig ut på 3 døgn!!!! Hadde du sagt 3 uker, kunne det til nød ha vært tilfelle, men meget spesielt.....

Gjennomsnittlig nedbør i Norge ligger vel mellom 1000mm og 3000 mm, avhengig av hvor i landet en bor (tror jeg da, - det er noen år siden jeg lærte dette).

Konklusjon: Jeg tror noen har fyllt bøtta med vann, i tillegg til noen cm regnvann!

Ulv I Faarikaal

Som de andre sier her, hvis bøtta er helt sylindrisk (noe de færreste bøtter er), har det kommet 320 mm nedbør. MEN dette høres helt usannsynlig ut på 3 døgn!!!! Hadde du sagt 3 uker, kunne det til nød ha vært tilfelle, men meget spesielt.....

Gjennomsnittlig nedbør i Norge ligger vel mellom 1000mm og 3000 mm, avhengig av hvor i landet en bor (tror jeg da, - det er noen år siden jeg lærte dette).

Konklusjon: Jeg tror noen har fyllt bøtta med vann, i tillegg til noen cm regnvann!

Jeg skal forske på saken, dette kan ikke stemme.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...