Gå til innhold

Isjas - hvordan bør jeg trene ?


mortulle

Anbefalte innlegg

Jeg har gått med en vond ankel/legg i tre måneder, men i sist uke ble smertene så intense at jeg kom meg til lege. Legen mener jeg har fått isjas og jeg er sykemeldt med beskjed om å ta det med ro. jeg har en kontorjobb, men er ikke i stand til å kjøre på jobb. Jeg har ikke tid til å sette meg ned og ta det med ro da jeg er alene med to små barn og har hus og hage som må stelles.Dessuten har jeg 30 kilo overvekt som jeg skulle ha kvittetmeg med. Ungene gjør at jeg ikke kommer meg så mye utenfor huset. Dette var kort om situasjonen. Mitt spørsmål er Hvordan kan jeg trene for å bli kvitt /forebygge isjas samtidig som jeg kanskje kan gjøre noe mot overvekten? Jeg har en Orbitrek - kan jeg bruke denne (jeg foretrekker den foran ergometersykkel)? Kan jeg gå turer (på vei/ i skog )? Kan jeg ta mageøvelser - hvordan ?

Håper noen kan sende meg noen gode råd... Nå orker jeg ikke å sitte lenger for denne gang- må legge meg nedpå igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sverre Mæhlum, Lege

kjære mortulle

Jeg skjønner du er fortvilet, men det er faktisk mye du kan gjøre. Du trenger kondisjonstrening og kan gjøre det ved å gå tur eller sykle (det siste kan være litt vanskelig dersom du ikke kan sykle). Men gå turer.Heller flere korte enn en lang.Det er i tillegg viktig at du trener mage og ryggmuskulatur. Ta kontakt mmed en fysioterapeut så vil de fortelle deg hvilke øvelser som er best. Men husk--det verste du kan gjøre er å sitte/ligge stille.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjære mortulle

Jeg skjønner du er fortvilet, men det er faktisk mye du kan gjøre. Du trenger kondisjonstrening og kan gjøre det ved å gå tur eller sykle (det siste kan være litt vanskelig dersom du ikke kan sykle). Men gå turer.Heller flere korte enn en lang.Det er i tillegg viktig at du trener mage og ryggmuskulatur. Ta kontakt mmed en fysioterapeut så vil de fortelle deg hvilke øvelser som er best. Men husk--det verste du kan gjøre er å sitte/ligge stille.

Vennlig hilsen

Så godt at du sier jeg ikke skal legge meg til - det vil jeg nemlig ikke. Jeg ble litt oppgitt da legen sa jeg ikke måtte løfte, bære eller bevege meg for mye og alle andre sier jeg må ta det rolig. Joda jeg skal prøve å ta det rolig, men det å få bekreftet at jeg kan gå turer og sykle var meget positivt. Får prøve å få en time hos fysioterapeut for å lære å styrke mage og rygg.

Iallefall tusen takk for svaret.

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...