Gå til innhold

Vi flytter...hvor mye skal EGENTLIG vaskes ut?

Anbefalte innlegg

Gjest Yunalesca 23

Vi har nettopp flyttet ut av en 80 kvm2 leilighet og har vasket vegger,vinduer,tak,lister,dører,møbler osv...men skal vi også vaske vinduene UTVENDIG?

Er litt usikker på akkurat det.

En annen ting er at inne på et lite rom som vi ikke har brukt så har vinduet sprukket øverst.

Kan huseieren ta penger fra depositumet til å fikse det når ikke vi har brukt rommet eller har noe som helst med at vinduet har sprukket?

Grunnen til at jeg spør er at vi har en meget STRENG huseier som ikke gjør ting helt på den måten det skal gjøre og siden vi har 15.000 i depositum så er vi litt nervøse...

(der finnes nemlig mange "skader" som ikke vi har påført)

Fortsetter under...

vinduene skal vaskes både innvendig og utvendig. Jeg har jobbet i renholdsfirma og vi gjorde det uansett vær og temperatur.(vaska ofte vinduer i 20-,og det var ikke enkelt). Det med vinduet er jeg usikker på,er han vanskelig så prøver han seg sikkert.

Alt skal vaskes. Vinduer - også utvendig. Om rommet har vært i bruk eller ikke, er totalt uvesentlig.

Huseier kan ikke forsyne seg av depositumet alene. Jeg forutsetter at dere har depositumet i bank, på en depositumskonto. Derimot kan h*n fremme et krav overfor dere.

Om dere har betalt depositumet til hans konto, er dette å anse som forskudd på husleie. Maks forskudd skal være én mnd.

ALT skal vaskes. Når det gjelder vinduet. Så har iallefall vi ved hvert utleie tilfelle laget en kontrakt med leietakerene våre, hvor vi sammen har gått gjennom evt. feil osv. og som begge har godkjent. Det er i forhold til om det har skjedd en skade på inventaret at dep. skal brukes, ikke ved naturlig slitasje. For å kunne benytte kontoen må begge parter samtykke.

Gjest Yunalesca 23

Alt skal vaskes. Vinduer - også utvendig. Om rommet har vært i bruk eller ikke, er totalt uvesentlig.

Huseier kan ikke forsyne seg av depositumet alene. Jeg forutsetter at dere har depositumet i bank, på en depositumskonto. Derimot kan h*n fremme et krav overfor dere.

Om dere har betalt depositumet til hans konto, er dette å anse som forskudd på husleie. Maks forskudd skal være én mnd.

Da vi flyttet inn var det første gang vi flyttet og vi hadde ikke snøring.

Depositumet er på HANS konto og 15.000 er for 2 mnd!

Vet jo NÅ at det ikke skal være sånn...men ikke på det tidspunktet han sa det :(

Gjest Yunalesca 23

ALT skal vaskes. Når det gjelder vinduet. Så har iallefall vi ved hvert utleie tilfelle laget en kontrakt med leietakerene våre, hvor vi sammen har gått gjennom evt. feil osv. og som begge har godkjent. Det er i forhold til om det har skjedd en skade på inventaret at dep. skal brukes, ikke ved naturlig slitasje. For å kunne benytte kontoen må begge parter samtykke.

En sånn "kontrakt" har vi ikke laget... grønne som vi var :(

Og skader som har skjedd som ikke vi har påført eller funnet ut av FØR NÅ, kan jo ikke vi betale for vel???

Hvis det skulle skje at han tar penger våre som står på HANS konto, er det noen instanser vi kan henvende oss til hvis vi vil bestride det?

Annonse

petter smart

Alt skal vaskes, også vinduene utvendig. Men det tar jo ikke lange tiden uansett, kjøp noen kluter med såpe laget for dette så går det fort.

Dersom dere ikke ga beskjed om skader da dere flyttet inn kan han kreve dere penger for disse. Skader som er skjedd etter at dere er flyttet inn er deres ansvar og dere må betale for dem.

Har dere depositumkonto kan han ikke forsyne seg som han vil, men han kan nekte å frigi kontoen før dere går med på å betale. Trenger dere pengene raskt kan dere få problemer. Mange huseiere har spekulert i dette og krevd penger for alt mulig rart.

Vet jo NÅ at det ikke skal være sånn...men ikke på det tidspunktet han sa det :(

mm.. ganske normalt det.

Er du sikker på at pengene fortsatt står på kontoen hans?

Husk at du har krav på rentene!

Gjest Yunalesca 23

mm.. ganske normalt det.

Er du sikker på at pengene fortsatt står på kontoen hans?

Husk at du har krav på rentene!

Pengene står nok ikke der, tror han må ruske det sammen nå når vi flytter - for jeg husker at da vi flyttet inn så måtte han få depositumet raskt fordi han måtte betale det til de som BODDE DER FØR, slik at de fikk sitt dep tilbake...med andre ord...han betalte de med VÅRE PENGER!

hakkende gale.... kvir meg til å møte han idag...ender vel opp med å IKKE få depositumet da!

Hva vet jeg...det er jo ikke positivt alt dette..

At vinduene vaskes også utvendig er vel vanlig prosedyre når man først vasker vinduer?

Bare si at skadene var der da dere flyttet inn. Dessuten skal dere ikke betale for "normal slitasje" av boligen. Et sprukket vindu høres ut som det, dere har jo ikke knust det.

Og skader som har skjedd som ikke vi har påført eller funnet ut av FØR NÅ, kan jo ikke vi betale for vel???

Hvis det skulle skje at han tar penger våre som står på HANS konto, er det noen instanser vi kan henvende oss til hvis vi vil bestride det?

Spørs jo litt på hvilke skader det dreier seg om. Men det blir jo ord mot ord. Jeg vet ikke hvilke instanser dere kan kontakte. Vi har aldri kommet i noen slike situasjoner (så greie utleiere som vi er, har ingen klaget, hehe.

Dep. som står på hans konto tror jeg han ikke kan fritt benytte seg av uansett. Og rentene skal dere ha!

Pengene står nok ikke der, tror han må ruske det sammen nå når vi flytter - for jeg husker at da vi flyttet inn så måtte han få depositumet raskt fordi han måtte betale det til de som BODDE DER FØR, slik at de fikk sitt dep tilbake...med andre ord...han betalte de med VÅRE PENGER!

hakkende gale.... kvir meg til å møte han idag...ender vel opp med å IKKE få depositumet da!

Skjønner.

La meg sjekke litt...

Skulle du komme i en tvist er http://www.husleietvistutvalget.no rett instans om du bor i Oslo/Akershus. Om ikke, så sjekk likevel under linken "Andre ordninger"

Dere har nok vært en smule naive. Depositum er _ikke_ penger som utleier skal disponere. Depositum skal stå på en egen konto som kun kan røres med samtykke fra begge parter i leieforholdet. Husk det neste gang dere skal leie.

Annonse

Har dere ikke satt depositumet inn på en depositum-konto da? Da må begge parter skrive under før pengene kan tas ut såvidt jeg vet.

Da dette tilsvarer to husleier, ville jeg sagt til han at nøklene til leiligheten byttes mot pengene :)

(Det er lov å prøve seg ;-) )

Du må vaske slik at neste leieboer kan flytte rett inn uten å klage over hvor skittent det er!

Jeg leiet ut en liten kjellerleilighet i ca 20 år. De fleste (gjerne enslige unge gutter) vasket elendig etter seg. Jeg mener de burde leiet en professjonell renholder. Ikke hadde jeg tatt depositum heller; det var ikke vanlig på landet (har aldri betalt depositum de årene jeg var leiboer diverse steder).

laguna1365380434

Jeg har intrykk av at endel huseiere gjør som de vil..

Jeg har betalt for skader jeg ikke har lagd. Jeg hadde ingen bilder/dok. på skader, men vi gikk over muntlig, hvilket huseier praktisk&grisk som han var lot som han hadde glemt..

Nå har jeg heldigvis bilder..

Jeg mener det er slik at "normal slitasje" på ting&tang, må påregnes av huseier..Men hva som er normalt blir jo ett definisjonsspørsmål..

Ang. vasking er det lurt å være supernøye, hvis ikke kan du risikere at "det blir trukket for leie av renholdshjelp" Hvilket det selvfølgelig ikke blir, men det er mange sleipe verter..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...