Gå til innhold

Å sette grenser for barn (foredrag)

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har. Det var litt forskjellig syn på hva grenser egentlig omfatter og hva det betyr for barna, det var tydelig.

Her har du min 'metode':

Foreldre (eller andre voksne) bestemmer hovedlinjer, setter rammer og så kan barn bestemme litt innenfor det.

Eks.: Jeg bestemmer at 'Nå er det kveldsmat, kom og spis. Hva vil du ha på brødskiva?'

Ikke spør barn om de vil ditt og datt, _presenter_ og konstater middag, gå ut, kle på osv.osv. som et faktum. Små barn fikser ikke å velge og velge... de kan bestemme om de skal ha den røde eller den blå lua og blir kjempefornøyd av det.

Jeg er heller ikke redd for å være rimelig autoritær hvis det trengs. Etter min mening er det misforstått snillhet og pedagogikk på bærtur å overlate små barn til deres eget forvirrede kaos. Den voksne _skal_ være klippen, den barnet kan stole på uansett hva som skjer. Og kan du stole på noen som aldri er tydelig?

For øvrig fikk jeg mange anerkjennelser på nevnte foreldremøte fra de ansatte da jeg tilkjennega min ringe metode på spørsmålet om barn og grensesetting.

Til slutt: For å unngå evt. misforståelser her... jeg er veldig glad i å vise og fortelle barna mine gjennom ord og handlinger at jeg elsker dem. Hver dag. De får også ansvar for ditt og datt. Og vi ler og tuller mye sammen!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...