Gå til innhold

Hjelp, problemer med magen..er jeg syk?

Anbefalte innlegg

Gjest bekymret 22åring, dame.

Jeg håper noen kan roe nervene mine litt. Hver dag i en måneds tid nå, så har jeg våknet med vondt i magen om morgenen, og kjent stikninger utover dagen. Jeg føler at jeg samler opp avføring altfor lenge, og har ingenting på flere dager. Så, etter 3-4 dager uten avføring, så er jeg helt forstoppet, og alt må ut samtidig. Det er ofte vondt. Jeg får av og til stikninger midt i daglige gjøremål, som er så vonde at jeg skriker av smerte, og så går de raskt over. Noen som vet hva det kan være? Tenker kreft og hva verre er, allerede. Spiser sunt, forresten. Vel, vanlig, vil jeg tro. Ikke bare helsekost og sånn, men brød og annen fiber får jeg nok av, tror jeg. Takk for svar!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/102998-hjelp-problemer-med-magener-jeg-syk/
Del på andre sider

Fortsetter under...

happy1365380345

Hei :)

Det er jo ikke rart at du har vondt hvis det går 3-4 dager mellom hver gang du har avføring.

Har det selv slik i perioder. Særlig hvis jeg er stresset. Kostholdet bør du selvfølgelig ta en titt på og ta deg en tur til legen så du får utelukket at det er noe farlig. Som kjent så påvirker jo nervene ofte magen - så hvis du er redd i tillegg kan det nok forverre det hele litt.

Eller anbefaler jeg Laktulose - kjøpes på apoteket - smører tarmene og kan tas daglig uten at tarmene tar skade av det.

Har i hvertfall hjulpet meg godt i disse periodene med treg mage.

Lykke til!

Gjest bekymret og vond

Hei :)

Det er jo ikke rart at du har vondt hvis det går 3-4 dager mellom hver gang du har avføring.

Har det selv slik i perioder. Særlig hvis jeg er stresset. Kostholdet bør du selvfølgelig ta en titt på og ta deg en tur til legen så du får utelukket at det er noe farlig. Som kjent så påvirker jo nervene ofte magen - så hvis du er redd i tillegg kan det nok forverre det hele litt.

Eller anbefaler jeg Laktulose - kjøpes på apoteket - smører tarmene og kan tas daglig uten at tarmene tar skade av det.

Har i hvertfall hjulpet meg godt i disse periodene med treg mage.

Lykke til!

Kan jeg ha diabetes, tror du?

Annonse

Det er ikke farlig, men veldig ubehagelig/vondt. Kjøp ei flaske Dulphalac på apoteket, og ta en stor slurk hver kveld før du legger deg. Det vil få magen regelmessig i gang igjen, og det er ingen fare for tilvenning. Tenk også over at du må drikke mer hver dag, hovedsaklig vann, for det må væske til for at tarmene skal jobbe lettere.

Spiser du veldig magert, kan du oppleve problemer som dette. Jeg hadde akkurat samme problem da jeg var gravid, men hadde dessverre aldri hørt om Dulphalac. Jeg kunne spart meg for mye "lynsmerter"!

Kan jeg ha diabetes, tror du?

Hadde du hatt diabetes, ville du vært slapp og uvel, og symptomene er helt andre enn dette.

Kokt, varmt vann på tom mage hjelper også, samt litt havrekli/skummet kultur som skylles ned med masse vann på kvelden før du legger deg.

Annonse

Gjest ikke signert

Du har kanskje matintoleranse, mot melk. Jeg tåler ikke melkeprodukter særlig godt, heller ikke ferske bakevarer pga at det "gjærer" i magen.

Verdt et forsøk...

Jeg tåler ikke melkeprodukter særlig godt, heller ikke ferske bakevarer pga at det "gjærer" i magen.

Dør ikke gjæren når brødet stekes da?

Gjest dimi

Jeg tåler ikke melkeprodukter særlig godt, heller ikke ferske bakevarer pga at det "gjærer" i magen.

Dør ikke gjæren når brødet stekes da?

Tydeligvis ikke. Prosessen er vel ikke helt ferig før det er gått flere timer etter at bakverket er blitt kaldt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...