Gå til innhold

Hvordan gå fra hverandre etter samliv?

Anbefalte innlegg

Gjest ulykkelige

Hvordan går man fra hverandre etter et samliv? Vi har felles barn, men lidenskapen har dødd ut. Hvordan bør vi gjøre det - vi er jo venner. Hva er best for alle? MÅ han betale bidrag? Må vi gjøre opp økonomisk - han sier han ikke vil at jeg skal betale han ut for hus/bil fordi ungene trenger et sted å bo som er stort nok.

Fortsetter under...

Jeg regner med at det andre innlegget blir slettet, så jeg svarer her.

Det første jeg vil si er at den tiden dere har hatt det siste året kan slite ned ethvert forhold. Det kan godt bli bedre når barna blir litt større. Barnas første leveår er unntakstilstand synes jeg, og for dere tror jeg dere må regne med at den varer lengre. Er du _helt_ sikker på at det er dette som er det riktige ?

Når det gjelder det praktiske, kan dere avtale det som passer dere, med ett unntak: Hvis du skal ha overgangsstønad, må bidraget fastsettes av det offentlige.

Men selv om det er veldig snilt av mannen din å sette barnas behov for et hjem og en trygg hverdag først, så må dere heller ikke glemme at også han skal ha plass og økonomisk mulighet til å ta seg av dem.

Lykke til uansett, men ikke glem at alt virker tyngre når man er så sliten som dere sikkert er nå.

Gjest klem til deg

Dere bestemmer selv hvordan dere ordner deling av bo og bidrag osv, reglene som er der er til hjelp der foreldrene ikke blir enig på annet vis.

Det er immidlertid veldig viktig at man ikke lager avtaler som ikke begge foreldrene kan leve med, også på lang sikt og evt med nye partnere / barn, Barna har det ikke nødvendigvis så bra hvis den ene av foreldrene bor i en så liten leilighet og har så dårlig økonomi at de ikke kan bo der i ferier osv. Ofte vil en av foreldrene ha dårlig samvittighet i en bruddsituasjon, og gå med på ordninger som ikke er lure i det lange løp. Så selv om dere er enige, kan det være lurt å få hjelp til å lage en god, langsiktig løsning.

Når det er sagt; prøv først med en separasjonsperiode og med rådgivning / samlivskurs. Er man glad i partneren, har respekt for partneren og har felles barn og andre interesser, bør man prøve å se om lidenskapen kan komme tlbake når man har fått litt fri fra hverandre og evt professjonell hjelp.

Respekt, feller barn, eiendom og interesser utgjør en veldig stor og viktig del av et samliv, så det bør ikke kastes overbord uten å ha prøvd å finne tilbake til lidenskapen. De fleste forhold opplever en "down"-periode, ikke brenn alle broer!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...