Gjest Greier ikke å sove i nattt Skrevet 2. mai 2003 Skrevet 2. mai 2003 Skal holde en tale i min datters konfirmasjon snart. Ønsker et dikt på norsk som er vakkert og treffer ungdom i dag. Hva kan jeg egentlig finne på? Er ikke vant til sånn og lurer veldig. 0 Siter
soleil Skrevet 2. mai 2003 Skrevet 2. mai 2003 Jeg har skrevet et dikt som heter Lesehest. Det går sånn: En lesehest gjør hver dag til en fest. 0 Siter
soleil Skrevet 2. mai 2003 Skrevet 2. mai 2003 Hvis det er borgerlig konfirmasjon: Jeg sier til jer som har slavet og blødt: Eder er ingen frelser født! Jeg sier det atter til tøs og trell: Frels eder selv! Det heter at landet er vårt og er fritt. Så ta det! Ti riket er ditt! Arnulf Øverland 0 Siter
Gjest Tartan Skrevet 2. mai 2003 Skrevet 2. mai 2003 Hva med dette? Synes det er veldig fint..... Din ungdom. Din ungdom er gitt deg til odel og eie du skal ikke høkre den bort, men være den tro så den åker du pløyer kan gro når din gjerning er gjort. Den er ikke evig. Du kan ikke vente bestandig å eie dens ild. Men kjemper du for den, og er du den verdig, så blir den så lenge du vil. Din ungdom er skatten du aldri kan øde ... hvis ikke du låser den ned. I krevende strid vil den tindre og funkle - men smuldre i dagenes fred. Du kan ikke spare på ungdommens krefter og ha dem til senere år. Men bruker du dem, skal du kjenne de vokser evindelig vår etter vår. Nå roper en verden: Vi trenger ditt hjerte, din evne, ditt brennende sinn! Og fikk du din ungdom til odel og eie, så bruk den, sett kreftene inn! Arne Paasche Aasen 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.