SoriaMoria Skrevet 2. mai 2003 Skrevet 2. mai 2003 http://www.dagbladet.no/nyheter/2003/05/02/367738.html "Stadig flere ungdommer fristes med penger eller sydentur hvis de lar være å konfirmere seg. Sogneprest [...] kaller utviklingen en tragisk trend." Øh....hvorfor det? Hvorfor er dette så mye mer tragisk en den gamle norske familietradisjonen med å lokke, lure og true norsk ungdom TIL å konfirmere seg? 0 Siter
SierDuDet Skrevet 2. mai 2003 Skrevet 2. mai 2003 Synes det der høres ut som en svært fornuftig trend. Kirken klager vel uansett. Enten er det fordi folk konfirmerer seg uten å være religiøse, eller så er det at de velger å droppe konfirmasjonen. Godt å høre at ungdommen heller får noen kroner ut av det hele. 0 Siter
mysteria Skrevet 2. mai 2003 Skrevet 2. mai 2003 Synes det er greit at ungdommene kan få velge selv.. Ikke alle som har dette livs synet.. Jeg konfirmerte meg fordi alle andre gjorde det, og det ikke var snakk om å ikke gjøre det.. ) 0 Siter
Gjest QuePasta Skrevet 2. mai 2003 Skrevet 2. mai 2003 "Hvorfor er dette så mye mer tragisk en den gamle norske familietradisjonen med å lokke, lure og true norsk ungdom TIL å konfirmere seg? " Hun sa jo ikke at det var det? Det kan godt tenkes at hun OGSÅ synes det er tragisk dersom penger er hovedmotivasjon for å konfirmere seg. 0 Siter
Gjest IngenLurerDenneGutten Skrevet 2. mai 2003 Skrevet 2. mai 2003 Synes det er greit at ungdommene kan få velge selv.. Ikke alle som har dette livs synet.. Jeg konfirmerte meg fordi alle andre gjorde det, og det ikke var snakk om å ikke gjøre det.. ) Jeg fikk også velge selv - jeg ble ikke konfirmert. Men jeg gikk på forberedelsene, men så kom jeg inn på et kurs på Statsråd Lehmkul, det var mye mer spennende. 0 Siter
Tornerose Skrevet 2. mai 2003 Skrevet 2. mai 2003 "Hvorfor er dette så mye mer tragisk en den gamle norske familietradisjonen med å lokke, lure og true norsk ungdom TIL å konfirmere seg? " Hun sa jo ikke at det var det? Det kan godt tenkes at hun OGSÅ synes det er tragisk dersom penger er hovedmotivasjon for å konfirmere seg. Men likevel har ingen medlemmer av kirken følt for å uttale seg om alle disse som "tvinges" TIL konfirmasjon, før det nå blir motsatt. Tilfeldighet? Det tror ikke jeg i allefall. 0 Siter
Gjest QuePasta Skrevet 2. mai 2003 Skrevet 2. mai 2003 Men likevel har ingen medlemmer av kirken følt for å uttale seg om alle disse som "tvinges" TIL konfirmasjon, før det nå blir motsatt. Tilfeldighet? Det tror ikke jeg i allefall. Det er ikke helt sant - jeg har oppgjennom årene lest flere innlegg av presteskape der de synes penger/fest-delen av konfirmasjonen har tatt overhånd. Tror tilogmed det var en liten debatt i media rundt dette på slutten av 80-tallet ;-) Men det er klart, så veldig mange er det ikke. (Samtidig har jeg heller aldri lest innlegg fra humanetikere som synes det er negativt at folk som velger en borgelig konfirmasjon belønnes med penger og gaver...) 0 Siter
petter smart Skrevet 2. mai 2003 Skrevet 2. mai 2003 "Hvorfor er dette så mye mer tragisk en den gamle norske familietradisjonen med å lokke, lure og true norsk ungdom TIL å konfirmere seg? " Hun sa jo ikke at det var det? Det kan godt tenkes at hun OGSÅ synes det er tragisk dersom penger er hovedmotivasjon for å konfirmere seg. Tviler sterkt på at religiøse ungdommer lar seg overtale til ikke å konfirmere seg. De aller fleste som konfirmerer seg gjør det pga pengene, da kan en like godt spare seg selve konfirmasjonen og kun få penger. 0 Siter
Gjest QuePasta Skrevet 2. mai 2003 Skrevet 2. mai 2003 Tviler sterkt på at religiøse ungdommer lar seg overtale til ikke å konfirmere seg. De aller fleste som konfirmerer seg gjør det pga pengene, da kan en like godt spare seg selve konfirmasjonen og kun få penger. ? Hvorfor skulle man overtale kristen ungdom til ikke å konfirmere seg? 0 Siter
petter smart Skrevet 2. mai 2003 Skrevet 2. mai 2003 ? Hvorfor skulle man overtale kristen ungdom til ikke å konfirmere seg? Dersom foreldrene ikke er spesielt kristne og ønsker å spare litt penger, så..... Men det skjer neppe, de som tar penger for ikke å konfirmere seg er neppe særlig kristne. 0 Siter
Reg@l Skrevet 2. mai 2003 Skrevet 2. mai 2003 Den tanken slo meg også. Hvis de lar seg lokke av en sydentur så kan det jo ikke bety så mye? I min tid var det en som ble lokket til å konfirmere seg, bestemora slangte 10.000 i bordet for at han ikke skulle skjemme ut familien... 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.