Gjest wook Skrevet 2. mai 2003 Del Skrevet 2. mai 2003 Jeg har en kollega som vurderer adposjon, hun er polsk og mannen er fransk. De vurderer adopsjon fra Polen. Men hvilke kriterier kreves? Jeg lovte å undersøke litt for henne. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/103256-adopsjon-fra-polen/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest @nonym n@@ Skrevet 2. mai 2003 Del Skrevet 2. mai 2003 Fra sidene til AF: "Det er tre organisasjoner som driver adopsjonsformidling i Polen, alle med hovedkvarter i hovedstaden Warszawa. En av dem har en dobbeltrolle, fordi den også fungerer som et statlig kontroll- og informasjonsorgan, nemlig Det offentlige adopsjons- og omsorgsenter (POAO). De andre er Katolsk senter for adopsjon og omsorg (KOAO) og foreningen Polske barns venner (TPD). Vi har kontakt med alle tre adopsjonssentra, og har også norsk tillatelse for samarbeid med dem alle. I praksis kommer de fleste barna fra TPD og KOAO. Barna kan i prinsippet komme fra hvor som helst i Polen. De fleste av våre søkere reiser via Warszawa, der også Adopsjonsforums utenlandskontakt holder til, og videre til den aktuelle by. Normalt reiser søkerne to ganger. Om man reiser bare en gang, må man regne med et opphold på 6-7 uker. Som i resten av Øst-Europa, er det svært få spedbarn som er aktuelle for internasjonal adopsjon i Polen. Barna som hittil har kommet til Norge har vært mellom 1 og 5 år. Krav til ekteskapets lengde: 4-5 år. Krav til alderforskjell mellom barnet og den eldste av adoptivforeldre: Max. 40 år. Vi gjør oppmerksom på at regelen også gjelder ved annen- og tredjegangsadopsjon. Ren politiattest kreves. KOAO krever at man er medlemmer (helst aktive) av et kirkesamfunn, og aksepterer ikke skilte søkere. Utenlandske familier der én eller begge ektefeller er polsk eller av polsk opprinnelse får nå av landets myndigheter fortrinnsrett ved vurdering av søknad om adopsjon." Jeg lurer på om ikke i alle fall en av adoptivsøkerne må være norsk statsborger for å få adoptere i Norge, men dette er jeg ikke sikker på. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/103256-adopsjon-fra-polen/#findComment-594409 Del på andre sider Flere delingsvalg…
bangkok Skrevet 2. mai 2003 Del Skrevet 2. mai 2003 Kjenner ikke alle kritteriene for adopsjon fra Polen, men sjekk AF sine sider, så står det nok noe der :-) Vi har bekjente som hentet et barn i Polen for et år siden.De startet sin prosess samtidig med oss, og vi var i "havn" to år før dem. Med andre ord tok det ganske lang tid ! Ventetiden fra tildeling til henting var forholdsvis lang, totalt rundt 8 mnd. Dessuten så krever de to reiser. HUsker at det var flere måneder mellom første og andre reise, en ventetid som nok opplevdes veldig tøff. Men sjekk med Adopsjonsforum du, der får du sikkert vite det du trenger :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/103256-adopsjon-fra-polen/#findComment-594417 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest i prosessen Skrevet 3. mai 2003 Del Skrevet 3. mai 2003 Fra sidene til AF: "Det er tre organisasjoner som driver adopsjonsformidling i Polen, alle med hovedkvarter i hovedstaden Warszawa. En av dem har en dobbeltrolle, fordi den også fungerer som et statlig kontroll- og informasjonsorgan, nemlig Det offentlige adopsjons- og omsorgsenter (POAO). De andre er Katolsk senter for adopsjon og omsorg (KOAO) og foreningen Polske barns venner (TPD). Vi har kontakt med alle tre adopsjonssentra, og har også norsk tillatelse for samarbeid med dem alle. I praksis kommer de fleste barna fra TPD og KOAO. Barna kan i prinsippet komme fra hvor som helst i Polen. De fleste av våre søkere reiser via Warszawa, der også Adopsjonsforums utenlandskontakt holder til, og videre til den aktuelle by. Normalt reiser søkerne to ganger. Om man reiser bare en gang, må man regne med et opphold på 6-7 uker. Som i resten av Øst-Europa, er det svært få spedbarn som er aktuelle for internasjonal adopsjon i Polen. Barna som hittil har kommet til Norge har vært mellom 1 og 5 år. Krav til ekteskapets lengde: 4-5 år. Krav til alderforskjell mellom barnet og den eldste av adoptivforeldre: Max. 40 år. Vi gjør oppmerksom på at regelen også gjelder ved annen- og tredjegangsadopsjon. Ren politiattest kreves. KOAO krever at man er medlemmer (helst aktive) av et kirkesamfunn, og aksepterer ikke skilte søkere. Utenlandske familier der én eller begge ektefeller er polsk eller av polsk opprinnelse får nå av landets myndigheter fortrinnsrett ved vurdering av søknad om adopsjon." Jeg lurer på om ikke i alle fall en av adoptivsøkerne må være norsk statsborger for å få adoptere i Norge, men dette er jeg ikke sikker på. Neida, sålangt jeg vet trenger ingen av partene å være norsk, bare de er bosatt i Norge. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/103256-adopsjon-fra-polen/#findComment-594867 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest wook Skrevet 3. mai 2003 Del Skrevet 3. mai 2003 Neida, sålangt jeg vet trenger ingen av partene å være norsk, bare de er bosatt i Norge. Takk for gode svar, jeg skal bringe det videre. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/103256-adopsjon-fra-polen/#findComment-595025 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.