Sør Skrevet 2. mai 2003 Skrevet 2. mai 2003 Hvordan kan man vedlikeholde et automatgir? Det blir ikke gjort noen ting med giret når man har bilen på sevice. Hei, Formodentlig går det mest på å skifte olje på den, og eventuelle justeringer. (Har ikke automat.) Med vennlig hilsen 0 Siter
Alpt Skrevet 2. mai 2003 Skrevet 2. mai 2003 Det har jeg heller ikke gjort. Flere forslag? ) Nja, stått på glatta og gitt mer og mer gass, helt til dekkene kom gjennom isen i 100km/t på hjulene? 0 Siter
Dorthe Skrevet 2. mai 2003 Skrevet 2. mai 2003 Nja, stått på glatta og gitt mer og mer gass, helt til dekkene kom gjennom isen i 100km/t på hjulene? Beste forslaget hittil. Jeg har nok gasset litt når bilen har stått fast men hva skal en stakkar gjøre når det er speilblankt? 0 Siter
Alpt Skrevet 2. mai 2003 Skrevet 2. mai 2003 Beste forslaget hittil. Jeg har nok gasset litt når bilen har stått fast men hva skal en stakkar gjøre når det er speilblankt? Eller kanskje du har vært så ofte utenfor veien at kassa tok skade av tauing? 0 Siter
Gjest Iznogood Skrevet 2. mai 2003 Skrevet 2. mai 2003 Kjøp deg en gammal Mercedes. Da slipper du å ha noen under panseret å gjøre, og du sitter trygt. 0 Siter
Dorthe Skrevet 2. mai 2003 Skrevet 2. mai 2003 Eller kanskje du har vært så ofte utenfor veien at kassa tok skade av tauing? Aldri 0 Siter
Alpt Skrevet 2. mai 2003 Skrevet 2. mai 2003 Aldri "nææi, har ikke jeg gjort!" Det sier dem alle.. 0 Siter
Prozak Skrevet 3. mai 2003 Skrevet 3. mai 2003 Kjøp deg en gammal Mercedes. Da slipper du å ha noen under panseret å gjøre, og du sitter trygt. Næh. En gammel mercedes som aldri trenger å fikses? Har jeg ikke hørt om. Og går noe først i stykker så koster det like mye som et par nye biler å reparere det. Men solide, det er de. "..............." 0 Siter
ArneAnd Skrevet 3. mai 2003 Skrevet 3. mai 2003 Kjøp en Toyota Corolla, da slipper du å gjøre noe annet enn å fylle bensin og spylevæske. 0 Siter
Åsemor Skrevet 3. mai 2003 Forfatter Skrevet 3. mai 2003 Kjøp en Toyota Corolla, da slipper du å gjøre noe annet enn å fylle bensin og spylevæske. Hvilken årsmodell får jeg for 50 000 kr i grei stand da? 0 Siter
Gjest Daraan Skrevet 3. mai 2003 Skrevet 3. mai 2003 Har vært på leting etter bil en stund nå,å har på den tiden lært ganske mye. Du bør -definitivt- ha med deg en som kan se litt under panseret og sånn når du sjekker ut aktuelle biler,for det blir en bruktbil det blir snakk om her og det er knakende lett å bli lurt. Selv ikke engang bileiere vet nødvendigvis om feil på bilene sine. Det er også lurt å kreve tilstandsrapport,noe som avdekker -alt- som er feil eller ikke hlet i orden med bilen. Den koster ca 1000,-,noe som du kan tilby deg og betale dersom du kjøper bilen,så kan jo eieren vurdere selv om det er bryet verdt... Forøvrig er rust det første du må se på om du skal kjøpe deg bruktbil. En feil i motoren en -mye- billigere og enklere å fixe enn rustskader. Spesielt er rust under bilene og på hjulbuen å forakte. Det er betegnet som det som holder bilen oppe,og er dt hull der så er det ikke sikkert den går gjennom en eu-kontroll. Om du kjøper en bil fra en plass der veiene alltid er saltet,så er sjansen stor for at du finner rust. For den prisen blir det en bil fra rundt begynnelsen av nittitalle og noen år framover.. Med dine kriterier å finne en variant som er generelt relativt små,som fx ford orion/escort/sierra/mondeo eller mazda 626/323 (bare xempler),og å kjøpe sedan/combi/coupe-utgaven.. Selv er jeg tilhenger av ford. Ford har veldig gode kjøre egenskaper,og er et så kjent merke slik at det ikke er vanskelig å skaffe brukte deler om det skulle være nødvendig. MEN: ford ruster fort om de ikke blir tatt vare på. Spesielt under og i hjulbuen. Japse-bilene er -veldig- gode alternativer! Fx mazda og toyota som de fremste representanter. Populære biler og enkle å finne deler til. De er -slitesterke- biler, og går ofte langt! Finner du en japsebil som har gått over 200.000km eller mer,så er ikke det nødvendigvis et stort minus om bilen er godt vedlikehold ellers siden den er kjent for å gå langt. Mazdaen ruster gjerne rundt vinduene. En eldre opel er ingenting å trakte etter selv om de er fine å se på. Det er -ofte- feil i motoren på de,og da spesielt i det elektriste systemet! Kankskje om det el.systemet er skiftet og motoren overhalt,men jeg ville -ikke- anbefalt opel! Volvo er en sliter av en bil. På fokemunne her i nord kalt en traktor! Altså er den en slitesterk og kraftig bil. Krasher du fx med en annen bil så kan du risikere å sitte igjen med en bil uten skrammer,mens den andre er bare en metallklump igjen! (satt litt på spissen,men -har- faktisk hørt om noe lignende). Populær bil som ikke er vanskelig å skaffe deler til. MEN: du må være obs på at volvoen har -volvo-motor,og ikke renaultmotor. Noen av de eldre volvoene er lagd med renaultmotor og det er -mye- feil på disse. Ønsker du en økonomisk bil så let etter en dieselbil,og en som ikke er ansett som en ungdomsbil. Diesel går noe tregere(ikke nødvendigvis turbodieselene da men..),men både billig diesel og billigere og forsikre. Det var det jeg kunne komme på i farten. Lurer du på mer er det bare å spørre. Litt langt ble det nå åsså.... 0 Siter
Gjest Daraan Skrevet 3. mai 2003 Skrevet 3. mai 2003 Har vært på leting etter bil en stund nå,å har på den tiden lært ganske mye. Du bør -definitivt- ha med deg en som kan se litt under panseret og sånn når du sjekker ut aktuelle biler,for det blir en bruktbil det blir snakk om her og det er knakende lett å bli lurt. Selv ikke engang bileiere vet nødvendigvis om feil på bilene sine. Det er også lurt å kreve tilstandsrapport,noe som avdekker -alt- som er feil eller ikke hlet i orden med bilen. Den koster ca 1000,-,noe som du kan tilby deg og betale dersom du kjøper bilen,så kan jo eieren vurdere selv om det er bryet verdt... Forøvrig er rust det første du må se på om du skal kjøpe deg bruktbil. En feil i motoren en -mye- billigere og enklere å fixe enn rustskader. Spesielt er rust under bilene og på hjulbuen å forakte. Det er betegnet som det som holder bilen oppe,og er dt hull der så er det ikke sikkert den går gjennom en eu-kontroll. Om du kjøper en bil fra en plass der veiene alltid er saltet,så er sjansen stor for at du finner rust. For den prisen blir det en bil fra rundt begynnelsen av nittitalle og noen år framover.. Med dine kriterier å finne en variant som er generelt relativt små,som fx ford orion/escort/sierra/mondeo eller mazda 626/323 (bare xempler),og å kjøpe sedan/combi/coupe-utgaven.. Selv er jeg tilhenger av ford. Ford har veldig gode kjøre egenskaper,og er et så kjent merke slik at det ikke er vanskelig å skaffe brukte deler om det skulle være nødvendig. MEN: ford ruster fort om de ikke blir tatt vare på. Spesielt under og i hjulbuen. Japse-bilene er -veldig- gode alternativer! Fx mazda og toyota som de fremste representanter. Populære biler og enkle å finne deler til. De er -slitesterke- biler, og går ofte langt! Finner du en japsebil som har gått over 200.000km eller mer,så er ikke det nødvendigvis et stort minus om bilen er godt vedlikehold ellers siden den er kjent for å gå langt. Mazdaen ruster gjerne rundt vinduene. En eldre opel er ingenting å trakte etter selv om de er fine å se på. Det er -ofte- feil i motoren på de,og da spesielt i det elektriste systemet! Kankskje om det el.systemet er skiftet og motoren overhalt,men jeg ville -ikke- anbefalt opel! Volvo er en sliter av en bil. På fokemunne her i nord kalt en traktor! Altså er den en slitesterk og kraftig bil. Krasher du fx med en annen bil så kan du risikere å sitte igjen med en bil uten skrammer,mens den andre er bare en metallklump igjen! (satt litt på spissen,men -har- faktisk hørt om noe lignende). Populær bil som ikke er vanskelig å skaffe deler til. MEN: du må være obs på at volvoen har -volvo-motor,og ikke renaultmotor. Noen av de eldre volvoene er lagd med renaultmotor og det er -mye- feil på disse. Ønsker du en økonomisk bil så let etter en dieselbil,og en som ikke er ansett som en ungdomsbil. Diesel går noe tregere(ikke nødvendigvis turbodieselene da men..),men både billig diesel og billigere og forsikre. Det var det jeg kunne komme på i farten. Lurer du på mer er det bare å spørre. Litt langt ble det nå åsså.... Automatgear er enkelt! Men er dyrere både i bensinforbruk og opprettninger og det skulle bli ødelagt. Innsprøytningsmotorer og genialt! Billigere i bensinforbruk og opprettninger enn forgassermotorer. Det ser du på navnet på bilen,om det er i i navnet. (fx ford scorpio 2,4i eller opel omega 2,0i eller mazda 626glxi). En annen ting å anbefale om du ikke vil ha så mye vedlikehold på bilen er å kjøpe en bil med bakhjulstrekk. Bakhjulstrekk er noe vanskeligere å kjøre om du ikke er vant med de ettersom de har veldig lett for å slenge på baken når det er glatt. Men ingen problemer når du er blitt vant med det! Forhjulstrekk er enklere å kjøre,men du må ofte drive å vedlikeholde drivknutene,noe du slipper på bakhjulstrekk! Mye tyngde bak i bakhjulstrekk hjelper meget! 0 Siter
ArneAnd Skrevet 3. mai 2003 Skrevet 3. mai 2003 Hvilken årsmodell får jeg for 50 000 kr i grei stand da? sjekk finn.no 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.