Gå til innhold

Bioingeniør, hva slags kriterier for å komme inn?

Anbefalte innlegg

Gjest kokkobahia

Tenkte å søke bioingeniør eller radiograf til neste høst. Hva er kriteriene for å komme inn. Jeg har ikke generell studie kompetanse. Har arbeidserfaring og 3 årig helse og sosial vg. Må en ha gode mattematikk kunnskaper? Går det ann å studere matematikk på egen hånd, eller bør man gå skole? Er det vanskelig og kreves det 1MX og 2MX? jeg er dårlig i matte og har NG fra grunnskolen. Hvor vanskelig er høgskole egentlig?

Fortsetter under...

Angela1365380318

Gå på nærmeste bibliotek og få tak i søkerhåndboka (gratis hefte) der står kakakter og fagkriteriene på hvert fag og hver emkelt høyskole/ universitet.

Tror du må ha generall studiekompetanse for å komme inn, og da høres det ut som om du må ta et påbygningsår, ikke bare matte men også store deler norsk blant annet.

Hvor vanskelig høyskole egentlig er, tja, har ikke gått der selv, men kommer jo helt an på personen, har hørt at det er generalt lettere en universitet, men de fleste må nok stå på her også for å utmerke seg bra.

SoriaMoria

Radiograf:

http://www.hio.no/content/view/full/5016/

Bioingeniør:

http://www.hio.no/content/view/full/5020/

Som du ser, trengs ingen tilleggsfag ut over generell studiekompetanse for radiografutdannelsen. Selv ble jeg uteksaminert for et par år siden, og jeg vil si at det er en _fordel_ om man har tilleggskunnskaper i matte og fysikk - det gjør studiet enklere.

Studiet innebærer en del realfag (i løpet av studiet må man lære en del prinsipper for hvordan man skaper røntgenstrålene - bl.a. prinsipper om magnetisme, elektromagnetisk stråling, atomers oppbygning, elektrisitet, osv).

Jeg hadde ingen forkunnskaper ut over generell studiekompetanse, men det gikk. Studiet ville vært lettere for meg om jeg hadde hatt fordypning i realfag. Men jeg klarte da å bli radiograf likevel :-)

Dessuten innebærer studiet så mye annet også... for eksempel sykepleie, sykdomslære, anatomi/ fysiologi, medikamentlære, lovgiving, psykologi og etikk- i tillegg til selve radiografi-faget, naturligvis. For øvrig innebærer studiet en god del praksisstudier (ca ett år totalt).

Jeg synes også at jeg bør gjøre deg oppmerksom på at i enkelte av fagene (f.eks radiografi) så finnes det lite litteratur på norsk. Derfor bør du belage deg på å måtte lese pensum på engelsk av og til.

Så selv om jeg gjør deg oppmerksom på at det er en del realfag i studiet, så skal du ikke la det skremme deg bort, dersom dette er et studium du ønsker. For der det er vilje, er det evne til å få det til.

Lykke til med valg av utdanning!

mvh radiografen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...