Gå til innhold

FU: Bunad 17. mai?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest prust

Ja, jeg skal ha bunad 17. mai - som jeg pleier!

Bunaden min kommer fra Vest-Agder. Har grønn vest, noe som ikke er så vanlig.

Jeg fikk den av mamma i 1994, da jeg var 23 år. Vet ikke nøyaktig hvor mye den kostet, men tror det var 10-12.000 kr. Ei dame sydde den privat.

Jeg er født og oppvokst i Kristiansand, og det var helt naturlig for meg å velge den bunaden. Synes forøvrig den er fin! Min mor har den samme.

Aner ikke om det finnes bilde av den på nettet. ...

mariaflyfly

* Skal du ha bunad på deg den 17. mai?

Nei, av den enkle grunn at det er mange år og kilo siden jeg fikk plass inni den. Men jeg har et ørlite håp om at den _kanskje_ passer meg neste år. Jeg er ihvertfall på rett vei med vekta! :-)

* Hvor kommer bunaden din ifra?

Gudbrandsdalen.

*Har du kjøpt den eller hvem har sydd den?

Delene ble kjøpt på Husfliden og mormor satte dem sammen.

* Hvorfor har du den bunaden du har? Er det fordi du kommer ifra det stedet bunaden har opprinnelse, eller bare liker du den?

Slekten stammer derfra.

* Hva kostet den?

Aner ikke, fikk den til konfirmasjonen og det er 20 år siden nå.

* Finnes det bilder på nettet av den bunaden du har?

Her:

http://www.husfliden.no/felles/visbunad.asp?ID=14

Ellers kunne jeg hatt denne:

http://www.husfliden.no/felles/visbunad.asp?ID=12

Men egentlig ville jeg hatt drakten som er fra Asker siden jeg er herfra selv. Fant ikke noe bilde av den, mener å huske at den ikke er godkjent som bunad.

Sånn bunad har jeg også! Fikk den til konfirmasjonen av besteforeldra mine.(Men jeg har skifta litt fasong siden det, kan man si, så den passer ikke så bra lenger...)

Den er nydelig! Har du svart eller blå? :o)

Sånn bunad har jeg også! Fikk den til konfirmasjonen av besteforeldra mine.(Men jeg har skifta litt fasong siden det, kan man si, så den passer ikke så bra lenger...)

Jeg har den svarte, synes faktisk den er den peneste :-)

De fleste bunader er vel sydd med en del mulighet for senere "regulering". Jeg fikk sydd ut min bunad for noen år siden, da jeg også hadde forandret meg noe siden konfirmasjonen...

Annonse

mariaflyfly

De fleste bunader er vel sydd med en del mulighet for senere "regulering". Jeg fikk sydd ut min bunad for noen år siden, da jeg også hadde forandret meg noe siden konfirmasjonen...

Jepp, I know... har fått den justert en gang før. Men etter at jeg fikk barn, ser den rett og slett redselsfull ut på meg. SÅ brei over rompa trodde jeg ærlig talt ikke jeg var... Gudskjelov har jeg fått sydd om min mors bunad, og den er helt fin. ;o)

Jeg skal ha bunad 17. mai.

Bunaden min kommer fra Bærum.

Den ble sydd av en "husflids-dame"

Jeg har Bærumsbunad fordi jeg er født og oppvokst i Bærum. Jeg giftet meg i bunaden, det var første gang jeg brukte den.

Bunaden kostet 13 000 (tror jeg) for 7 år siden.

Bilde kan du se her:

http://husflid.plaindog.com/baerum/dame-fest/index.html

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...