Gå til innhold

Tips til en snart student

Anbefalte innlegg

Gjest HeleneX

Jeg lurer på en del ting, har søkt meg inn på psykologi grunnfag i Bergen, viss jeg kommer inn , får jeg da en bok liste over bøker jeg bør lese som eller må jeg finne frem til bøker som omhandler pensum selv?

Er mye av stoffet på engelsk, og hvor vanskelig er det da å skjønne det?

Har du noen gode tips til en snart fersk student?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/103418-tips-til-en-snart-student/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg studerer selv psykologi, i Oslo riktignok, men det er vel stort sett det samme. Du får en pensumliste, det meste av bøkene er på engelsk. Det er likevel ikke vanskelig å forstå. Jeg studerte de tre første årene i England og der er jo alt på engelsk, må jo skrive eksamen på engelsk også, og det gikk veldig bra. Kjøp deg en god psykologi-ordbok hvis det kan hjelpe.

Gjest HeleneX

Jeg studerer selv psykologi, i Oslo riktignok, men det er vel stort sett det samme. Du får en pensumliste, det meste av bøkene er på engelsk. Det er likevel ikke vanskelig å forstå. Jeg studerte de tre første årene i England og der er jo alt på engelsk, må jo skrive eksamen på engelsk også, og det gikk veldig bra. Kjøp deg en god psykologi-ordbok hvis det kan hjelpe.

Psykologiordbok, *skrive opp bak øret* tusen takk for tipset!

Hvor mye penger koster alle pensum bøkene sånn ca?

Psykologiordbok, *skrive opp bak øret* tusen takk for tipset!

Hvor mye penger koster alle pensum bøkene sånn ca?

På grunnfag koster det en del for bøker, etter det jeg husker. Jeg har bare tatt PSY110 så det er det jeg vet, hva det koster for bøkene til PSY120 vet jeg ikke. Hovedboken koster vel 300-350 kroner, "Psykologiens Historie" kostet vle nærmere 500 og metode-boken kostet 400-450 kroner. I tillegg vil jeg varmt anbefale å kjøpe et hefte med eksempler på eksamensoppgaver, det hjalp meg veldig. Da kan du også lese hva forskjellige studenter har skrevet og det kommer ganske tydelig fram hva som gir god karakter eller ikke, veldig nyttig.

Så alt i alt det nærmer seg 1500 kroner for hvert semester.

Gjest HeleneX

På grunnfag koster det en del for bøker, etter det jeg husker. Jeg har bare tatt PSY110 så det er det jeg vet, hva det koster for bøkene til PSY120 vet jeg ikke. Hovedboken koster vel 300-350 kroner, "Psykologiens Historie" kostet vle nærmere 500 og metode-boken kostet 400-450 kroner. I tillegg vil jeg varmt anbefale å kjøpe et hefte med eksempler på eksamensoppgaver, det hjalp meg veldig. Da kan du også lese hva forskjellige studenter har skrevet og det kommer ganske tydelig fram hva som gir god karakter eller ikke, veldig nyttig.

Så alt i alt det nærmer seg 1500 kroner for hvert semester.

Jammen det var jo ikke så gale, skal sette av en del mer penger en det du sa for sikkerhetsskyld. Men først er det forberedende som gjelder.

Hva synest du om studiene, føler du at det du lærer nå kan bli nyttig for deg senere eller er det som tidligere på skolen ?

Annonse

Jammen det var jo ikke så gale, skal sette av en del mer penger en det du sa for sikkerhetsskyld. Men først er det forberedende som gjelder.

Hva synest du om studiene, føler du at det du lærer nå kan bli nyttig for deg senere eller er det som tidligere på skolen ?

Nå begynte jo jeg på psykologistudiet for å bli psykolog, men mange tar grunnfag som en del av en annen grad så da blir kanskje synet på psykologien litt annerledes. Jeg syntes grunnfag var veldig mye pugg og lite av det virkelig interessante. De som da bare tar grunnfag kan kanskje få et litt negativt syn på psykologi-faget mens vi andre fort skjønner at den virkelig spennende delen kommer når alt det grunnleggende er ferdiggjort. Det er _mye_ å lære på ett år, og eksamen er veldig vanskelig, men det er et veldig interessant fag og du vil ikke angre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...