Gjest ikke undertegnet Skrevet 5. mai 2003 Del Skrevet 5. mai 2003 Hørte nettopp på NRK radio at barne- og familedep. vurderer å utsette alle adopsjonsreiser til Kina på grunn av SARS. 38 familier skulle hente i mai... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/103526-%C3%A5nei-kina-reiser-kan-bli-utsatt/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
thuva1365380402 Skrevet 5. mai 2003 Del Skrevet 5. mai 2003 Dette står det også om i nettavisen, http://www.nettavisen.no/servlets/page?section=3&item=265984 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/103526-%C3%A5nei-kina-reiser-kan-bli-utsatt/#findComment-596802 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest enig med bufa Skrevet 5. mai 2003 Del Skrevet 5. mai 2003 Etter min mening var det på tide at noen tar ansvar og ikke overlater denne viktige beslutningen til "hentegale" nybakte foreldre i ammetåke! Her er meldingen: Det offentlige organet BUFA vurderer nå å nekte de tre adopsjonsforeningene i Norge å hente barn i Kina, skriver Aftenposten. 38 norske familier skal etter planen til Kina for å hente barn i løpet av mai. Nå kan familieforøkelsene bli utsatt på ubestemt tid. Les også: Nordmenn i sars-karantene Sars flyttet fotball-VM 18 nye sars-dødsfall rapportert Morten Stefansen i Barne-, ungdoms- og familieforvaltningen (BUFA) i Barne- og familiedepartementet, sier at det er et åpent spørsmål om familiene kan hente barna som planlagt. Slik situasjonen er i Kina nå, må man regne med risikoen for at de lokale adopsjonskontorene kan bli stengt på kort varsel. Dermed kan formidlingen av barnet bli umulig. I dagene fremover vil BUFA konferere med kinesiske adopsjonsmyndigheter, den norske ambassaden i Beijing, Folkehelseinstituttet og de tre adopsjonsforeningene i Norge. Her er meldingen: 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/103526-%C3%A5nei-kina-reiser-kan-bli-utsatt/#findComment-596808 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ikke SARS, nei! Skrevet 5. mai 2003 Del Skrevet 5. mai 2003 Dette er vel ikke akkurat noen bombe? Når adopsjonsforeningene har såpass forskjellig syn på hva man bør og ikke bør, så MÅ selvsagt departementet skjære gjennom. Når man i avisen leser om adoptivforeldre som skal bekjempe SARS ved å pålegge seg selv karantene når de kommer hjem, ja, da er det tydelig at de ikke kan mye om smitteveiene eller hva dette egentlig er. De kan ha smittet andre FØR de kommer hjem til sin egen stue hvis de f.eks får smitten selv med det samme de ankommer Kina. Hva hvis de blir syke når de kommer hjem, skal de fortsatt la være å kontakte lege/sykehus? Hva med den helseundersøkelsen barnet skal gjennom rett etter hjemkomst? Det er ikke så enkelt at man bare kan holde seg inne uten kontakt med andre i et par uker hvis man blir syk, enten det nå er SARS eller noe annet. Kall det gjerne krisemaksimering, men bør ikke vi alle være enige om at det er i alles interesse at vi beholder Norge fri for SARS, og i alle fall at vi ikke med vitende og vilje oppsøker områder der smitten ikke er under kontroll. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/103526-%C3%A5nei-kina-reiser-kan-bli-utsatt/#findComment-596903 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest anti-Sars Skrevet 5. mai 2003 Del Skrevet 5. mai 2003 det var vel som fryktet. Hørte nettopp på nyhetene at viruset kan overleve en tid på "ting". Man nevnte opp til tre uker... Det betyr kanskje at det tar enda lengre tid å få epidemien under kontroll? Som Kinaventer var jeg for en tid siden optimistisk mht at ventetida faktisk kom til å gå ned. Men det var før SARS. Nå er jeg litt mer realistisk og avventende; kanskje ventetida holder seg på 13-14 mnd fra registrering likevel? Verst er det for dere som står på reisefot. Føler med dere, virkelig! Jeg har ingen formening om det er riktig å reise eller ikke, her. Måtte de som sitter på oversikt over situasjonen, ta de riktige avgjørelsene. Barn blir det før eller siden, til tross for den laaaangsomme ventetiden!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/103526-%C3%A5nei-kina-reiser-kan-bli-utsatt/#findComment-597028 Del på andre sider Flere delingsvalg…
gnek Skrevet 5. mai 2003 Del Skrevet 5. mai 2003 Dette er vel ikke akkurat noen bombe? Når adopsjonsforeningene har såpass forskjellig syn på hva man bør og ikke bør, så MÅ selvsagt departementet skjære gjennom. Når man i avisen leser om adoptivforeldre som skal bekjempe SARS ved å pålegge seg selv karantene når de kommer hjem, ja, da er det tydelig at de ikke kan mye om smitteveiene eller hva dette egentlig er. De kan ha smittet andre FØR de kommer hjem til sin egen stue hvis de f.eks får smitten selv med det samme de ankommer Kina. Hva hvis de blir syke når de kommer hjem, skal de fortsatt la være å kontakte lege/sykehus? Hva med den helseundersøkelsen barnet skal gjennom rett etter hjemkomst? Det er ikke så enkelt at man bare kan holde seg inne uten kontakt med andre i et par uker hvis man blir syk, enten det nå er SARS eller noe annet. Kall det gjerne krisemaksimering, men bør ikke vi alle være enige om at det er i alles interesse at vi beholder Norge fri for SARS, og i alle fall at vi ikke med vitende og vilje oppsøker områder der smitten ikke er under kontroll. Folkehelseinstituttet anbefaler folk ikke å reise på ferie i dette området. De sier at nødvendige reiser kan gjennomføres. De sier videre at de anser sjangsen for å bli smittet som svært liten. At det lokalt i Kina kan bli gjennomført forholdsregler som gjør det vanskelig å reise er en annen ting.At BUFA kan blande seg bort i avgjørelsen til den enkelt om at de ønsker å reise så lenge det ikke er et forbud høres utrolig ut. Fortsatt ønker etter det jeg vet samtlige i mai gruppen å reise.Jeg lurer på hvorfor du er så bombastisk og kategorisk på vegne av denne gruppen ? Fortsatt strømmer kinesere og andre fra området inn og ut av Norge. Skal dette forbys også? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/103526-%C3%A5nei-kina-reiser-kan-bli-utsatt/#findComment-597044 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest klokskap uten pekefinger! Skrevet 5. mai 2003 Del Skrevet 5. mai 2003 Folkehelseinstituttet anbefaler folk ikke å reise på ferie i dette området. De sier at nødvendige reiser kan gjennomføres. De sier videre at de anser sjangsen for å bli smittet som svært liten. At det lokalt i Kina kan bli gjennomført forholdsregler som gjør det vanskelig å reise er en annen ting.At BUFA kan blande seg bort i avgjørelsen til den enkelt om at de ønsker å reise så lenge det ikke er et forbud høres utrolig ut. Fortsatt ønker etter det jeg vet samtlige i mai gruppen å reise.Jeg lurer på hvorfor du er så bombastisk og kategorisk på vegne av denne gruppen ? Fortsatt strømmer kinesere og andre fra området inn og ut av Norge. Skal dette forbys også? Enig med deg gnek! Er vi ikke flinke til å være selvutnevnte konsulenter for andre, kanskje? Særlig når vi kan dra opp de moralske linjene overfor grupper i en spesiell fase i livet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/103526-%C3%A5nei-kina-reiser-kan-bli-utsatt/#findComment-597072 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ikke SARS, nei! Skrevet 5. mai 2003 Del Skrevet 5. mai 2003 Enig med deg gnek! Er vi ikke flinke til å være selvutnevnte konsulenter for andre, kanskje? Særlig når vi kan dra opp de moralske linjene overfor grupper i en spesiell fase i livet. Her er det ikke snakk om å dra opp moralske linjer. Sier BUFA/departementet nei er det lite man kan gjøre enten man mener det ene eller det andre. Jeg er også trygg på at det er forholdsvis trygt å reise hvis BUFA sier ja i stedet for nei. Noen må ta avgjørelsene enten utfallet av disse er sånn eller slik, og jeg syns ikke det er riktig at foreldre som lengter sterkt etter barna sine selv må ta denne avgjørelsen ettersom det selvsagt blir fokusert på barnet heller enn risikoen ved SARS. Jeg syns også det er riktig at det stilles samme krav til alle tre foreningene, dermed er det et gode at BUFA tar avgjørelsen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/103526-%C3%A5nei-kina-reiser-kan-bli-utsatt/#findComment-597093 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest en liten pekefinger... Skrevet 5. mai 2003 Del Skrevet 5. mai 2003 Her er det ikke snakk om å dra opp moralske linjer. Sier BUFA/departementet nei er det lite man kan gjøre enten man mener det ene eller det andre. Jeg er også trygg på at det er forholdsvis trygt å reise hvis BUFA sier ja i stedet for nei. Noen må ta avgjørelsene enten utfallet av disse er sånn eller slik, og jeg syns ikke det er riktig at foreldre som lengter sterkt etter barna sine selv må ta denne avgjørelsen ettersom det selvsagt blir fokusert på barnet heller enn risikoen ved SARS. Jeg syns også det er riktig at det stilles samme krav til alle tre foreningene, dermed er det et gode at BUFA tar avgjørelsen. Der var du igjen! Tror du virkelig at Norge slipper unna? Det reiser folk hele tiden. Vi har andre grupper som bringer med seg sykdommer hit til landet. Skal vi stoppe dem også? Ingen ønsker vel å være den som bringer Sars til landet. Dette er en vanskelig situasjon. Og hva med barnet som venter på å reise ut? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/103526-%C3%A5nei-kina-reiser-kan-bli-utsatt/#findComment-597116 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ikke SARS, nei! Skrevet 5. mai 2003 Del Skrevet 5. mai 2003 Der var du igjen! Tror du virkelig at Norge slipper unna? Det reiser folk hele tiden. Vi har andre grupper som bringer med seg sykdommer hit til landet. Skal vi stoppe dem også? Ingen ønsker vel å være den som bringer Sars til landet. Dette er en vanskelig situasjon. Og hva med barnet som venter på å reise ut? Ja, jeg tror Norge kan slippe unna. Det er forholdsvis få land som har fått smitten så langt, og den ser ut til å være under kontroll i alle andre land enn Kina. Og bevarer man fornuften kan man slippe unna. Hva i alle dager er det for et argument at folk med andre sykdommer kommer til Norge? Hvor mange andre sykdommer kommer til Norge som er like smittsomme eller som man egentlig vet så lite om som SARS, OG som man ikke har botemidler for her i landet? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/103526-%C3%A5nei-kina-reiser-kan-bli-utsatt/#findComment-597139 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 90 Skrevet 5. mai 2003 Del Skrevet 5. mai 2003 Etter min mening var det på tide at noen tar ansvar og ikke overlater denne viktige beslutningen til "hentegale" nybakte foreldre i ammetåke! Her er meldingen: Det offentlige organet BUFA vurderer nå å nekte de tre adopsjonsforeningene i Norge å hente barn i Kina, skriver Aftenposten. 38 norske familier skal etter planen til Kina for å hente barn i løpet av mai. Nå kan familieforøkelsene bli utsatt på ubestemt tid. Les også: Nordmenn i sars-karantene Sars flyttet fotball-VM 18 nye sars-dødsfall rapportert Morten Stefansen i Barne-, ungdoms- og familieforvaltningen (BUFA) i Barne- og familiedepartementet, sier at det er et åpent spørsmål om familiene kan hente barna som planlagt. Slik situasjonen er i Kina nå, må man regne med risikoen for at de lokale adopsjonskontorene kan bli stengt på kort varsel. Dermed kan formidlingen av barnet bli umulig. I dagene fremover vil BUFA konferere med kinesiske adopsjonsmyndigheter, den norske ambassaden i Beijing, Folkehelseinstituttet og de tre adopsjonsforeningene i Norge. Her er meldingen: Enig med mye av det som skrives har. Det å skulle hente barnet sitt er stort,men må ikke ta vekk alt som heter sunn fornuft.SARS er farlig og husk at vi er mange her i Norge med dårlig immunforsvar pga kroniske lungesykdommer.Bruk sunn fornuft og vent til det er trygt å reise.Det er veldig stor risiko for at de som er kroniske syke fra før og får viruset kan risikere å dø.. Jeg har ikke lyst til det ennå!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/103526-%C3%A5nei-kina-reiser-kan-bli-utsatt/#findComment-597376 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest '!-o-!' Skrevet 5. mai 2003 Del Skrevet 5. mai 2003 Folkehelseinstituttet anbefaler folk ikke å reise på ferie i dette området. De sier at nødvendige reiser kan gjennomføres. De sier videre at de anser sjangsen for å bli smittet som svært liten. At det lokalt i Kina kan bli gjennomført forholdsregler som gjør det vanskelig å reise er en annen ting.At BUFA kan blande seg bort i avgjørelsen til den enkelt om at de ønsker å reise så lenge det ikke er et forbud høres utrolig ut. Fortsatt ønker etter det jeg vet samtlige i mai gruppen å reise.Jeg lurer på hvorfor du er så bombastisk og kategorisk på vegne av denne gruppen ? Fortsatt strømmer kinesere og andre fra området inn og ut av Norge. Skal dette forbys også? Tror du faren for å ta med smitten er større/mindre/omtrent lik enten man er på hentereise eller ferie? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/103526-%C3%A5nei-kina-reiser-kan-bli-utsatt/#findComment-597387 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.