Gjest fortvilet nå.... Skrevet 5. mai 2003 Del Skrevet 5. mai 2003 Leste om det på AdopsjonsNett. Grøss hva gjør man, får vi aldri barn?? Les på AdopsjonsNett http://www.adopsjonsnett.com/adopsjon/ 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/103565-kan-bli-forbudt-med-adopsjoner-fra-kina/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
zitrus Skrevet 5. mai 2003 Del Skrevet 5. mai 2003 Synes dette er forvirrende. Overskrift og brødtekst henger jo ikke i hop! I overskriften kan man få inntrykk av at all adopsjon fra Kina vil opphøre, mens det i teksten fortelles at det er planlagte hentereiser som stoppes. Hva er riktig? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/103565-kan-bli-forbudt-med-adopsjoner-fra-kina/#findComment-597037 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest barneimport gmbh Skrevet 5. mai 2003 Del Skrevet 5. mai 2003 Da må dere importere fra andre land. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/103565-kan-bli-forbudt-med-adopsjoner-fra-kina/#findComment-597053 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest detgårsegtil Skrevet 5. mai 2003 Del Skrevet 5. mai 2003 Jeg velger å være litt optimist og tror i så fall stoppet kan gjelde for en periode. Vi har sett epidemier før, og etter en tid kommer de under en viss kontroll. Det tror jeg vil gjelde nå også! En del av framstillingene i pressen skaker oss opp. Det er positivt på søndag og verre igjen på mandag... Som vordende foreldre blir vi med opp, og ned. Mer dess nærmere vi er "fødselen". Det kan føles som å bli spilt litt ping pong med. Kina er et kjempeland med masse folk. Klart det tar tid å få oversikt og kontroll. Antall smittede og døde er høyt i forhold til antall mennesker i Norge. Men i Kina? (Dette har noen vært inne på i eldre innlegg her) Nå er det en stund til det blir min tur. Tenker ikke så langt fram nå. Men at man kan bli fortvilet forstår jeg godt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/103565-kan-bli-forbudt-med-adopsjoner-fra-kina/#findComment-597061 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AAA Skrevet 5. mai 2003 Del Skrevet 5. mai 2003 Synes dette er forvirrende. Overskrift og brødtekst henger jo ikke i hop! I overskriften kan man få inntrykk av at all adopsjon fra Kina vil opphøre, mens det i teksten fortelles at det er planlagte hentereiser som stoppes. Hva er riktig? Hei! Jeg forstår det som at det foreløbig er hentereiser som blir stoppet. Du store min som jeg føler med de som blir rammet av dette. MVH 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/103565-kan-bli-forbudt-med-adopsjoner-fra-kina/#findComment-597080 Del på andre sider Flere delingsvalg…
hix Skrevet 5. mai 2003 Del Skrevet 5. mai 2003 Jeg er slett ingen ekspert, men det ut i fra det lille jeg kan, så er det vanskelig å forstå behovet for et slikt permanent forbud. Hadde vi snakket om adopsjoner fra Zaire med begrunnelse i frykten for spredning av ebola så ville jeg ha forstått det. Ebola lever nemlig i en til nå ukjent vertsorganisme som f.eks kan være en flaggermus. Av og til møtes flaggermus og mennesker og da kan vi oppleve at filoviruset hopper over. Mens flaggermusa kanskje bare blir litt uggen noen dager, vil mennesker lide de forferdligste kvaler og dø raskt. Så raskt at mennesker ikke kan være den permanente vertsorganismen. Etter et utbrudd trekker viruset seg tilbake i stillhet hos sin vertsorganisme, til neste gang mennesker og syke flaggermus møtes. Ebola ligger der som en _konstant_ trussel. Jo hyppigere trafikk i disse områdene, jo flere utbrudd vil vi få. Slik er det ikke med SARS. SARS oppsto antagelig i grensesnittet mellom fugler og mennesker. Plutselig en dag møtte en influensasyk kyllingfarmer en influensasyk kylling. Arvematerialet fra de to virusene møttes i en menneskecelle og ble ved et "lykketreff" blandet sammen til et helt nytt coronavirus. SARS har altså ingen vertsorganisme som knytter det geografisk til Kina slik f.eks. flaggermus knytter Ebola til Zaire. Når SARS er endelig bekjempet er det derfor ingen grunn til å tro at nettopp dette viruset skal dukke opp igjen. Selvfølgelig kan syke mennesker og syke fugler treffes igjen, men det kan skje hvor som helst, og det som da dukker opp vil være noe annet enn SARS. Utviklingen i Kina er nå både positiv og negativ. På den ene siden ser Beijing ut til å få en viss kontroll på problemet. I de siste dagene har antallet nye smittede blitt vesentlig redusert. Mer bekymringsfullt er det at antallet smittede fremdeles kan synes å øke utenfor byene, men dette kan like gjerne ha å gjøre med bedre rapportering som med flere smittede. Dette vet man ikke sikkert ennå, men det ser i hvertfall ut som om de strenge tiltakene som er iverksatt og folks frykt for smitten har hatt en positiv effekt. Hvis Kina og resten av verden vinner kampen mot SARS, så vil antagelig viruset forsvinne fra jordens overflate for godt. Akkurat nå ser det ut som om kampen er i ferd med å vippe i Kinas favør, men beredskapen må holdes høy helt til det siste tilfellet er ryddet bort. Noe permanent behov for forbud mot adopsjon fra Kina på lang sikt kan i hvertfall ikke jeg se behov for. Arrester meg de som måtte ha bedre greie på dette enn jeg har. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/103565-kan-bli-forbudt-med-adopsjoner-fra-kina/#findComment-597103 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Xue04 Skrevet 5. mai 2003 Del Skrevet 5. mai 2003 Jeg er slett ingen ekspert, men det ut i fra det lille jeg kan, så er det vanskelig å forstå behovet for et slikt permanent forbud. Hadde vi snakket om adopsjoner fra Zaire med begrunnelse i frykten for spredning av ebola så ville jeg ha forstått det. Ebola lever nemlig i en til nå ukjent vertsorganisme som f.eks kan være en flaggermus. Av og til møtes flaggermus og mennesker og da kan vi oppleve at filoviruset hopper over. Mens flaggermusa kanskje bare blir litt uggen noen dager, vil mennesker lide de forferdligste kvaler og dø raskt. Så raskt at mennesker ikke kan være den permanente vertsorganismen. Etter et utbrudd trekker viruset seg tilbake i stillhet hos sin vertsorganisme, til neste gang mennesker og syke flaggermus møtes. Ebola ligger der som en _konstant_ trussel. Jo hyppigere trafikk i disse områdene, jo flere utbrudd vil vi få. Slik er det ikke med SARS. SARS oppsto antagelig i grensesnittet mellom fugler og mennesker. Plutselig en dag møtte en influensasyk kyllingfarmer en influensasyk kylling. Arvematerialet fra de to virusene møttes i en menneskecelle og ble ved et "lykketreff" blandet sammen til et helt nytt coronavirus. SARS har altså ingen vertsorganisme som knytter det geografisk til Kina slik f.eks. flaggermus knytter Ebola til Zaire. Når SARS er endelig bekjempet er det derfor ingen grunn til å tro at nettopp dette viruset skal dukke opp igjen. Selvfølgelig kan syke mennesker og syke fugler treffes igjen, men det kan skje hvor som helst, og det som da dukker opp vil være noe annet enn SARS. Utviklingen i Kina er nå både positiv og negativ. På den ene siden ser Beijing ut til å få en viss kontroll på problemet. I de siste dagene har antallet nye smittede blitt vesentlig redusert. Mer bekymringsfullt er det at antallet smittede fremdeles kan synes å øke utenfor byene, men dette kan like gjerne ha å gjøre med bedre rapportering som med flere smittede. Dette vet man ikke sikkert ennå, men det ser i hvertfall ut som om de strenge tiltakene som er iverksatt og folks frykt for smitten har hatt en positiv effekt. Hvis Kina og resten av verden vinner kampen mot SARS, så vil antagelig viruset forsvinne fra jordens overflate for godt. Akkurat nå ser det ut som om kampen er i ferd med å vippe i Kinas favør, men beredskapen må holdes høy helt til det siste tilfellet er ryddet bort. Noe permanent behov for forbud mot adopsjon fra Kina på lang sikt kan i hvertfall ikke jeg se behov for. Arrester meg de som måtte ha bedre greie på dette enn jeg har. Interessant! Hvor hentet du denne informasjonen? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/103565-kan-bli-forbudt-med-adopsjoner-fra-kina/#findComment-597119 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest - også venter Skrevet 5. mai 2003 Del Skrevet 5. mai 2003 Hvis man leser teksten og ikke bare overskriften får man et mere nyansert bilde av saken. Jeg velger å tro at man for øyeblikket er i en fase som er veldig uoversiktlig, men som etterhvert vil stabilisere seg. Forbud mot adopsjoner i Kina har vel ingen snakket om ennå. Det er hentereiser som har vært tema. Vi må huske på at mange journalister som skriver om dette temaet ikke vet alle detaljene rundt en adopsjonsprosess. For noen kan hentereise være ensbetydende med hele adopsjonsprosessen. Misforståelser oppstår lett og det lønner seg nok å ta noe av det man leser med en klype salt. At vi kan oppleve en forsinkelse på adopsjonene våre er nok mulig, men forhåpentligvis ikke mere enn det. Er det forresten noen som har vært i kontakt med foreningen og fått mere informasjon derifra i dag? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/103565-kan-bli-forbudt-med-adopsjoner-fra-kina/#findComment-597130 Del på andre sider Flere delingsvalg…
hix Skrevet 5. mai 2003 Del Skrevet 5. mai 2003 Interessant! Hvor hentet du denne informasjonen? Som den litt morbide personen jeg er har jeg alltid vært fasinert av grusomme virus. Det meste av det jeg skriver om har jeg plukket opp her og der, men et par konkrete referanser følger; Om ebola og vertsorganismer : "Hot Zone" av Richard Preston. På norsk heter boka "Faresonen". Om situasjonen i Beijing og utenfor de store byene : Artikkel i "Detroit Free Press" i dag. Tilgang til denne artiklen fikk jeg via www.einnews.com som er en betalingsside, men her er et utdrag; [---START---] Beijing, which had been reporting well over 100 new cases a day over the past couple of weeks, saw 69 fresh cases and four deaths on Sunday, the health ministry said. Health officials said the SARS outbreak had begun to peak in Beijing. But authorities, taking no chances after being harshly criticized for covering up the extent of the virus, said elementary schools, which had been set to reopen on May 8 after a two-week suspension, would remain closed. While SARS may be coming under control in the capital city of 14 million, concern has grown about its spread to the impoverished countryside, where 70 percent of China's 1.3 billion people live. [---STOP---] Om opprinnelsen til sars viruset har jeg ingen konkrete referanser for hånden, men beskrivelsen av det som skjer når virus oppstår i grensesnittet mellom dyr og mennesker har jeg kommet over flere steder. Dette var jo tema når det samme holdt på å skje for 12 år siden i Hong Kong. Den gangen slaktet man et hav av kyllinger av frykt for at disse skulle være bærere av et tilsvarende virus. Også den gangen gikk det med noen menneskeliv, men ikke på langt nær så mange som nå. En guffen ting med virusene som oppstår mellom mennesker og fugler er at de ser ut til å mutere veldig ofte. Dermed blir det "umulig" å koke i hop en vaksine som virker over tid. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/103565-kan-bli-forbudt-med-adopsjoner-fra-kina/#findComment-597144 Del på andre sider Flere delingsvalg…
hix Skrevet 5. mai 2003 Del Skrevet 5. mai 2003 Interessant! Hvor hentet du denne informasjonen? Søkte litt på nettet og fant følgende om sør-kina og virusdannelse i grensesjiktet mellom mennesker og dyr; http://www.globalchange.com/sars.htm Utdrag fra avsnittet "SARS Bacground; Why we are vulnerable to mutant viruses" [---START---] Southern China is a place where new viruses often emerge, sometimes jumping from animals to humans. Viruses have the capacity to recombine with new genetic material as they spread. Most viruses are species-specific but occasionally they cross over. We saw this in 1998 with a severe outbreak of bird flu in Hong Kong which killed several people and only halted after over 1.3 million chickens were slaughtered. We have seen it again in April 2003 in the Netherlands with a further outbreak affecting humans and the slaughter of over a million chickens there. Fortunately the virus does not seem to be able to spead very well between humans. [---STOP---] 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/103565-kan-bli-forbudt-med-adopsjoner-fra-kina/#findComment-597163 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sshfk Skrevet 5. mai 2003 Del Skrevet 5. mai 2003 Du kjære min tid, her ble det da etterhvert litt av hvert... For det første: det er ennå ingen avgjørelse om generell stans på hentereiser Kina, kun VB har valgt å gjøre det. Så får vi se hva BUFA lander på etter det bebudede møtet onsdag.Synes forøvrig helsemyndighetene er rette instans her, ikke BUFA som ikke "kan"helse! Så noen bemerkninger til hix: For det første:Ebola smitter bare ved blodkontakt med smittede pasienter, slik at smittefaren er liten om du ikke er i direkte kontakt med en syk, Dernest: SARS er et coronavirus, det er ikke influensaviruset, så din fabel om den syke bonden og hans syke kylling holder ikke helt mål. Men det er riktig at man tror det er et dyrevirus som har funnet på å bli sykdomsfremkallende hos mennesker, uten at man vet hvorfor og hvordan, Det er den samme situasjonen vi hadde for noen få år siden da en fugleinfluensa (og den gangen VAR det et influensavirus!) plutselig begynte å gi sykdom hos folk, og man slaktet ned store deler av hønsebestanden og sluttet med fuglemarkedene for en tid. Mange døda da også, men det roet seg etterhvert på hysterisiden - la oss håpe det samme skjer nå. Lykke til til alle som venter på Kinareise! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/103565-kan-bli-forbudt-med-adopsjoner-fra-kina/#findComment-597538 Del på andre sider Flere delingsvalg…
hix Skrevet 6. mai 2003 Del Skrevet 6. mai 2003 Du kjære min tid, her ble det da etterhvert litt av hvert... For det første: det er ennå ingen avgjørelse om generell stans på hentereiser Kina, kun VB har valgt å gjøre det. Så får vi se hva BUFA lander på etter det bebudede møtet onsdag.Synes forøvrig helsemyndighetene er rette instans her, ikke BUFA som ikke "kan"helse! Så noen bemerkninger til hix: For det første:Ebola smitter bare ved blodkontakt med smittede pasienter, slik at smittefaren er liten om du ikke er i direkte kontakt med en syk, Dernest: SARS er et coronavirus, det er ikke influensaviruset, så din fabel om den syke bonden og hans syke kylling holder ikke helt mål. Men det er riktig at man tror det er et dyrevirus som har funnet på å bli sykdomsfremkallende hos mennesker, uten at man vet hvorfor og hvordan, Det er den samme situasjonen vi hadde for noen få år siden da en fugleinfluensa (og den gangen VAR det et influensavirus!) plutselig begynte å gi sykdom hos folk, og man slaktet ned store deler av hønsebestanden og sluttet med fuglemarkedene for en tid. Mange døda da også, men det roet seg etterhvert på hysterisiden - la oss håpe det samme skjer nå. Lykke til til alle som venter på Kinareise! Du har selvfølgelig helt rett i at coronavirus og influensavirus ikke er det samme, men det har likevel ingen betydning for budskapet mitt, nemlig at sars høyst sannsynelig vil forsvinne og at sør-kina derfor ikke vil forbli et risikoområde for sars som rettferdiggjør at Norge slutter å adoptere barn derfra. Når det gjelder ebola og smitteveier så er nok smitteveiene flere enn bare blod. Om ebola og smitteveier (Ref. Centers for Deciese Control and Prevention http:\\www.cdc.gov ) [---START---] After the first case-patient in an outbreak setting is infected, the virus can be transmitted in several ways. People can be exposed to Ebola virus from direct contact with the blood and/or secretions of an infected person. Thus, the virus is often spread through families and friends because they come in close contact with such secretions when caring for infected persons. People can also be exposed to Ebola virus through contact with objects, such as needles, that have been contaminated with infected secretions. Ebola-Reston appeared in a primate research facility in Virginia, where it may have been transmitted from monkey to monkey through the air. While all Ebola virus species have displayed the ability to be spread through airborne particles (aerosols) under research conditions, this type of spread has not been documented among humans in a real-world setting, such as a hospital or household. [---STOP---] 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/103565-kan-bli-forbudt-med-adopsjoner-fra-kina/#findComment-598281 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.