Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Eller rettere sagt, hva må vi svare på? Jeg hører og leser at enkelte saksbehandlere graver og leter i sexlivet til de som blir intervjuet. Dette syns jeg er vanskelig. Min mann og jeg har det godt sammen, OG DET MENER JEG ER ALT DE TRENGER Å VITE!!! Det er et emne som er meget privat for meg, og som jeg ikke har lyst å legge ut om til fremmede. Men det finnes vel grenser for hva de skal spør om? Hva skjer hvis vi nekter å svare på spm?

Som dere skjønner så skal vi snart i gang, og nervene er i ferd med å melde seg. Jeg som var så rolig.... Men det er mer trass enn nerver foreløpig.

Hilsen Kordama

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/103653-hva-kan-egentlig-bv-sp%C3%B8r-om/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest sosionom

Hvis barnevernet spør om sexlivet til enkelte mennesker, skal de ha en relativt god grunn for det! Det er sikkert.

Møtet med bv går sikkert bedre enn du tror, de er da menneskelige (stort sett!) :-)

Og mange innen bv vet selv hva det vil si å ha problemer av en eller annen slag.Faktisk.

Uten at jeg vet hva saken deres gjelder, så er dette typiske spørsmål dere kan forvente dere:

Hvordan er familieforholdene?

Hvem har barna nær kontakt med?

Hvilke venner har barna?

Psykiske/fysiske plager?

Jobb til foreldre

Har familien noen form for hjelp fra før?

Hva er det , helt konkret, dere vil si dere sliter med?

Dette blir diffust, men noen av disse spm går igjen.

Ellers kan du garantere deg at en bv-ped eller sosionom som kommer hjem til dere, ikke lar seg "imponere" av at det er ryddig eller pent hjemme. De kan finne på å komme uanmeldt en annen dag, dersom det er store mistanker til noe.

Stort sett kommer de to.

Og stort sett stiller de altså ikke spm om sexlivet, I såfall er det faktisk din fulle rett å ikke svare.

Men vær ikke redd for bv. De kan kanskje virke skremmende på foreldre, pga deres enkle prinsipp: de setter barna foran foreldrene. Barnet er alltid i fokus.

Lykke til

alenemor1365380506

Hei! Sjønner deg godt. Jeg var til min første samtale på fredag. Var veldig nervøs, men det gikk bra, fikk tillit til dama. Fikk meg til å sjønne at hun hjelper meg i prosessen. Skal ha neste samtale i morgen, og nå gleder jeg meg bare! Lykke til!

Hei!

http://www.adopsjon.com/saksbehandling/index.html

Lykke til!

Velkommen hit, jeg kan ikke huske og ha sett nicket ditt før:)

MVH

Må nesten lime inn teksten, da jeg ikke klarte og gi en direkte link:

Kilde: adopsjon.com

SOSIALRAPPORTEN:

Mannlig og kvinnelig søker må begge, hver for seg svare på følgende:

Slektsnavn, for- og mellomnavn, evt. slektsnavn som ugift

Fødselsdato: dag, mnd, år

Personnummer

Adresse

Tlf. privat

Tlf. arbeid

Trossamfunn

Oppvekst- og familieforhold, utdanning og yrkeserfaring, interesser, fysisk og psykisk helse

Ekteskap:

Inngått dato

Opplysninger om evt. tidligere ekteskap

Barn i familien:

Egenfødte: kjønn og fødselsdato

Adopterte: kjønn, fødselsdato og dato for adopsjon

Særkullsbarn: kjønn og fødselsdato

Er evt. særkullsbarn adoptert av den annen ektefelle?

Fosterbarn: kjønn, fødselsdato, ankomstdato, forventet fosterhjemstid, omsorgskommune

Opplysninger om barnets/barnas utvikling, interesser, aktiviteter etc., evt. vansker i forhold til

skole, kamerater og familie:

Hvilke synspunkter har barnet/barna på spørsmål om adopsjon?

Sosialt miljø:

Familien forøvrig:

kort beskrivelse av foreldre, søsken og andre. Hvor de bor, om de har mye omgang osv.

Øvrig omgangskrets:

Økonomiske forhold:

Brutto inntekt siste år:

Mann

Hustru

Brutto månedslønn i dag

Bankinnskudd

Øvrige opplysninger om økonomi

Boforhold:

Boligtype, areal, miljø og lekemuligheter.

Om seg selv:

Søkernes vurdering av seg selv og sin situasjon, og deres vurdering av det å få et nytt barn i familien.

Beskrivelse av ekteskap/familieliv.

Hvordan løses problemer og eventuelle konflikter som oppstår?

Synspunkter på barneoppdragelse/erfaring med barn.

Holdning til og evt. bruk av rusmidler (alkohol, narkotika, medikamenter).

Har misbruk forekommet?

Motiv for å adoptere:

Begrunnelse for søknad om adopsjon

Mulighet for egenfødte barn

Personlige holdninger:

Hvilke tanker har søkerne om adopsjon av et annerledes utseende barn, og dets tilpassning som tenåring og voksen?

Er spørsmål om adopsjon drøftet med familie og venner?

Hvilke holdninger har disse?

Kjenner søkerne familier med barn adoptert fra utlandet?

Barnets alder, kjønn, evt. handikap.

Begrunnelse for og eventuelt ønsker mht. alder og kjønn.

Begrunnelse for eventuelt ønske om søsken.

Noen av barna som frigis for adopsjon er funksjonshemmet. Hvordan ser søkerne på evt. det å få et funksjonshemmet barn?

Formidling:

Hvem skal formidle adopsjonen (Kryss av en):

Adopsjonsforum

Verdens Barn

InorAdopt

Andre

I så fall hvem?

Hvilket land er anbefalt av foreningen?

Vi godkjenner ovenstående rapport.

Vi har ingen innvendinger mot at rapporten sendes til myndighetene i barnets hjemland dersom vi av norske myndigheter blir godkjent som adoptanter.

Vi er oppmerksomme på at vi plikter å underrette Statens Ungdoms og Adopsjonskontor snarest hvis det skjer endringer i familiens økonomiske, sosiale eller helsemessige situasjon i tiden fra søknaden om adopsjon og tildeling av barn har funnet sted. Blant annet må slik underretning gis om egen graviditet.

Sted:

Dato:

Mannens underskrift:

Kvinnens underskrift:

Annonse

Gjest meivi

Hei! Sjønner deg godt. Jeg var til min første samtale på fredag. Var veldig nervøs, men det gikk bra, fikk tillit til dama. Fikk meg til å sjønne at hun hjelper meg i prosessen. Skal ha neste samtale i morgen, og nå gleder jeg meg bare! Lykke til!

så bra...at det gikk bra :-)

Vi skal på første samtale i morra....ååå, vi grua oss litt, ja :-)

Blir det Equador som land for deg?

alenemor1365380506

så bra...at det gikk bra :-)

Vi skal på første samtale i morra....ååå, vi grua oss litt, ja :-)

Blir det Equador som land for deg?

Ja foreløpig står jeg på Equador, får se hvordan det går etterhvert.. Er spent hvordan deres første møte gikk?? Jeg skulle ha mitt andre møte i dag men det ble avlyst, men har en ny avtale neste uke. Fint å kunne utveksle litt erfaringer!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...