Gå til innhold

FU:bunad og tilhørighet

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Egen tilhørighet, eller er det nok at familien til ektemaken kommer fra et sted?

Tja.. godt spørsmål - man har selvsagt fullstendig fritt valg uansett.

Man , siden bunader svært ofte går i arv, synes jeg det er mest naturlig å bruke en bunad som viser _din_ tilhørighet.

Gjest selje

Egen tilhørighet, eller er det nok at familien til ektemaken kommer fra et sted?

Jeg har far fra Aust Agder og mor fra masse forskjellige steder, men mest Nordland. Ettersom de begge kom til Oslo som unge tenåringer, og jeg ikke har slekt igjen noen av de nevnte stedene, ble det aldri av at jeg skaffet meg.

Men mannen min har røtter på Nordmøre. Og med tida arvet vi en (av meg også) høyt elsket hytte der, og er med tida (også jeg) tett knyttet til bygda der, og lokalsamfunnet.

Nå haded jeg skaffet meg Nordmørsbunad om jeg hadde råd, noe jeg ikke har akkurat nå. det har jeg tenkt på lenge. Min voksne datter planlegger også Nordmørsbunad.

Jeg syns at ens egen eller mannens tilknytning er litt viktig. Forøvrig kunne jeg tenkt meg (i stedet) Kystbunaden, som ville passet for meg mht både far, mor og mann. Den er mye billigere også...

Annonse

Jeg har far fra Aust Agder og mor fra masse forskjellige steder, men mest Nordland. Ettersom de begge kom til Oslo som unge tenåringer, og jeg ikke har slekt igjen noen av de nevnte stedene, ble det aldri av at jeg skaffet meg.

Men mannen min har røtter på Nordmøre. Og med tida arvet vi en (av meg også) høyt elsket hytte der, og er med tida (også jeg) tett knyttet til bygda der, og lokalsamfunnet.

Nå haded jeg skaffet meg Nordmørsbunad om jeg hadde råd, noe jeg ikke har akkurat nå. det har jeg tenkt på lenge. Min voksne datter planlegger også Nordmørsbunad.

Jeg syns at ens egen eller mannens tilknytning er litt viktig. Forøvrig kunne jeg tenkt meg (i stedet) Kystbunaden, som ville passet for meg mht både far, mor og mann. Den er mye billigere også...

ehhh.. en mor som kom fra forskjellige steder?

øhhh..?

:-)

Ikke kyst_bunad_, men kyst_drakt_. Den er forøvrig utrolig fin! For ikke å snakke om mannsdrakten til kystdrakten, den er råstilig!

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...