Gå til innhold

Seponering og seponeringsproblemer

Anbefalte innlegg

Nils Håvard Dahl, psykiater

1. Seponeringsproblemer kan kun oppstå hos de dom har hatt gunstig effekt av medisinen.

De som slutter med en medisin fordi den ikke har hatt effekt, kan slutte brått, og de vil ikke få seponeringsproblemer.

2. Seponeringsproblemer kan deles i to:

a. Ubehagelige opplevelser som "strømstøt", svimmelhet, irritabilitet osv. Dette kan være svært ubehagelig, men er ikke farlig og vil avta over tid.

b. Tilbakefall av den lidelsen en har vært vellykket behandlet for. Dette kan igjen ha to årsaker:

I. En har sluttet for tidlig. Sykdommen er fortsatt aktiv og kommer til overflaten når en tar bort medisinen.

II. En får en såkalt rebound episode. Pendelen svinger over til motsatt side fordi den slippes for brått. Dette er rent biokjemisk utløste tilbakefall. Ved å seponere gradvis over tid holder en tak i pandelen og fører den gradvis ned til midtstilling før den slippes/medisinen opphører.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/103930-seponering-og-seponeringsproblemer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest noe annet...

Hei NHD.

Jeg hadde ingen særlig effekt av efexor, og følte meg faktisk bedre etter jeg sluttet. Den eneste effekten jeg hadde var at vekten holdte seg nede (kanskje ikke så positivt iom at jeg var under normalvekt). Men likevel har jeg sterke bivirkninger selv etter 2 mnd. etter seponering og du sier

"a. Ubehagelige opplevelser som "strømstøt", svimmelhet, irritabilitet osv. Dette kan være svært ubehagelig, men er ikke farlig og vil avta over tid."

Det er veldig ubehagelig og hvor lang tid vil det ta? Har lest om andre her inne som sliter med bivirkninger etter over ett år.

Hvor "bra" er egentlig sånne medisiner når det gir slike vonde bivirkninger selv etter over ett år? Gruer meg fordi jeg er redd at det vil ta lang tid før det avtar, og jeg kan bli "meg selv".

Sluttet heller ikke fordi jeg ble bedre av medisinen, men heller følte meg verre av den. Har prøvd masse andre medisiner i fem år, men ingen har hjulpet meg.

Hvor er det bevist at ad gir kun gode effekter og ikke kan gi skumle bivirkninger over lang tid?

Jeg vil aldri bruke det igjen, trenger det kanskje, men det jeg har opplevd er for avskrekkende.....

Gjest ikke undertegnet

Hei NHD.

Jeg hadde ingen særlig effekt av efexor, og følte meg faktisk bedre etter jeg sluttet. Den eneste effekten jeg hadde var at vekten holdte seg nede (kanskje ikke så positivt iom at jeg var under normalvekt). Men likevel har jeg sterke bivirkninger selv etter 2 mnd. etter seponering og du sier

"a. Ubehagelige opplevelser som "strømstøt", svimmelhet, irritabilitet osv. Dette kan være svært ubehagelig, men er ikke farlig og vil avta over tid."

Det er veldig ubehagelig og hvor lang tid vil det ta? Har lest om andre her inne som sliter med bivirkninger etter over ett år.

Hvor "bra" er egentlig sånne medisiner når det gir slike vonde bivirkninger selv etter over ett år? Gruer meg fordi jeg er redd at det vil ta lang tid før det avtar, og jeg kan bli "meg selv".

Sluttet heller ikke fordi jeg ble bedre av medisinen, men heller følte meg verre av den. Har prøvd masse andre medisiner i fem år, men ingen har hjulpet meg.

Hvor er det bevist at ad gir kun gode effekter og ikke kan gi skumle bivirkninger over lang tid?

Jeg vil aldri bruke det igjen, trenger det kanskje, men det jeg har opplevd er for avskrekkende.....

Det er meg som har fortalt at jeg sliter ennå etter et år. Men det ubalanse og irritabilitet.

De andre seponeringsvanskene, krampe i hjernen, strømilinger og strømstøt, kvalme o.l. forsvant relativt raskt hos meg ihvertfall.

Jeg 'tar' det verste ved Sobril en sjelden gang, og forskjellige beroligende midler fra helsekosten ellers. Det hjelper på meg ihvertfall.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...