Gå til innhold

Hva kan han si?!

Anbefalte innlegg

Bathory1365380515

jeg har avtalt med min deprimerte og suicidale kjæreste at han skal gå til helsesøster på fredag å fortelle om problemene sine...

er det grenser for hva han kan si, eller har helsesøster 100% taushetsplikt?

et annet spørsmål jeg har er: siden det er gratis psykologihjelp til personer under 18, er det da også gratis antidepresiva?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/103942-hva-kan-han-si/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Tussi18

Helsesøster, leger, psykologer osv. har taushetsplikt, JA. De får ikke si noe av det klientene/pasientene sier, videre til noen uten DITT samtykke. Dvs. er man under 16 (eller noe sånt) kan taushetsplikten bli opphevet, og foreldre kan få beskjed dersom det er noe de burde vite. Men det er avhengig av hvor alvorlig probleme(ne) er, alder osv. Er man under 18 har altså helsepersonell taushetsplikt til en viss grad.

Med andre ord, så kan kjæresten din si hva han måtte ønske og samtidig vite at den han snakker med (innen helsevesenet) har taushetsplikt. Men er det fare for livet hans eller andres, kan det værw at taushetsplikten kan brytes (men det er pga. sikkerhet).

(NB! Jeg er ikke helt sikker altså, men jeg tror det er noe sånt).

Dessverre er nok ikke antideppresiv medisin gratis. Man må betale en egenandel. Men når man har kommet opp i en viss sum (1350 kr), får man frikost. Fra da av er medisin og andre ting på BLÅ resept gratis.

Håper det ordner seg og at kjæresten din klarer å fortelle om det han sliter med. Selv om det er vanskelig, så er det ganske viktig å snakke med noen om en plages med noe. Og da er det veldig bra å snakke med folk som kan om det en måtte lure på/sliter med. (Altså fagpersoner).

Mvh.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/103942-hva-kan-han-si/#findComment-599904
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...