Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg prøvde en gang og fikk det ikke til, men det finnes sikkert noen som kan den rette måten. Håper du får svar for jeg har også en paraplyplante jeg kan ta avlegger av om det er mulig.

Jeg tviler på at det går egentlig, fordi de mangler sånne "rot-øyne" ved bladleddene på stilkene...Men jeg venter og ser om noen har noe annet svar:-)

Gjest Rusle

Den er litt vanskelig å få til. Ta en avlegger og sett den i vann til den har slått rot. Plant den så ned i en potte med en plastpose over. Stikk flere hull i posen eller la posen være av potten et par ganger daglig.

Har hørt at stiklinger slår rot bedre hvis de settes i et mørkt glass.

Den er litt vanskelig å få til. Ta en avlegger og sett den i vann til den har slått rot. Plant den så ned i en potte med en plastpose over. Stikk flere hull i posen eller la posen være av potten et par ganger daglig.

Har hørt at stiklinger slår rot bedre hvis de settes i et mørkt glass.

Snakker du av egen erfaring?Har du fått til akkurat denne planten på det viset?

Det går jo an å prøve uansett, planten blir bare finere og tettere (mere buskete) dersom man tar av et toppskudd.

Annonse

http://www.plantetips.no/

Her er en side for planteinterreserte. Jeg fant ikke svar på spørsmålet ditt da, men det står litt generelt om paraplyplanten, og andre generelle plantetips.

Joda, den siden der har jeg under "Favoritter" :-) Men den virker litt amatøraktig, synes jeg. De har blant annet bilde av feil plante til en enktelte plantetekster/beskrivelser o.l.

Gjest Rusle

Snakker du av egen erfaring?Har du fått til akkurat denne planten på det viset?

Det går jo an å prøve uansett, planten blir bare finere og tettere (mere buskete) dersom man tar av et toppskudd.

Kan så vidt huske å ha satt avleggere av den planten for maaange år siden. Men husker ikke hvordan det gikk ;-)

Det jeg skrev, leste jeg i en potteplante-bok.

Jeg er ikke sikker på akkurat denne planten, men erfaringa mi ellers er at det ofte er bedre å rote stiklinger i jord enn i vann. De røttene som dannes i vann er veldig skjøre, og kan ha problemer med å rote seg når de kommer over i potte.

Noen som vet, finner du helt sikkert på sidene til hageselskapet:

www.hageselskapet.no

eller her (jeg mener å huske at det er et eget forum for stueplanter her inne):

http://www.hagegal.info/startsiden.asp

Lykke til!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...