Gå til innhold

Haster - inkassovarsel! :-o

Anbefalte innlegg

TJa, posten har klart å ikke levere _6_ inkassoregninger til oss. Gudene må vite hvem de har sendt dem til.

Men jeg og mange andre mistenker lindorff for å ha en svikt i fakturarutinene sine, og at de ganske enkelt ikke ble sendt.

Desverre holdt det ikke i retten, alt som noen påstår de har sendt, ER sendt og HAR kommet frem. Med hjemmel i loven.

*himle*

Om det bare gjelder inkassobrev som ikke kommer frem, så må det jo være noe rart ja.

Skjønner godt at dere ikke blir trodd da. Jeg ville ha sjekket hva slags sytem firmaet har da jeg. Mange som bruker urgamle og upålitlige fakturerings program eller program som har oversikten over kundene osv. ;o)

Fortsetter under...

Det er ingen lov som sier at et firma må sende TO purringer før oversendelser til inkasso. Loven sier at man må sende minst EN. Noen sender to for å være hyggelige, men det koster en bråte med penger å drive med utsendelse av purringer. Derfor velger mange bare en.

Jeg synes du skal ta kontakt med dem i dag i kontortiden, og forklare saken. Si at du anser den slags trusler på kveldstid som en lite seriøs forretningsdrift.

Be om å få oppgitt kid nr og beløp over tlf eller at de sender deg det pr mail. Be samtidig om at de sender deg en kopi av den påståtte fakturaen. Så kan du betale det straks, og så kommer fakturakopien i posten om noen dager.

Har du sjekket at de har helt 100% riktig adresse på deg/dere? Postverket kan finne på å returnere post pga små fillefeil i adressen.

Ikke vær bekymret. Dersom du betaler i dag og ikke får sendt dem kvittering, skal du ikke uroe deg. De kan ikke sende deg til inkasso da, fordi du da har ditt på det tørre. Du kan bevise overfor inkassobyrået at kravet var betalt på det tidspunktet de sendte over kravet sitt! Da kan du med loven i hånd kreve å få inkassokravet slettet, og ingen anmerkning vil komme på deg.

Dette kan jeg, for jeg jobber med slikt :-)

For at det skal være hjemmel for inkasso må det være sendt ut 2 purringer, med minst tre ukers mellomrom.

Et omtvistet krav kan ikke gå til inkasso. Dva at om du klager på regning o.l kan de ikke sende kravet til inkasso.

Det hele høres merkelig ut, jeg hadde byttet selskap omgående. Det gjorde jeg forresten da jeg havnet i en tilsvarende sak med Site communication (mobiloperatør).

"For at det skal være hjemmel for inkasso må det være sendt ut 2 purringer, med minst tre ukers mellomrom."

Nei, det stemmer nok IKKE, er jeg redd.

Loven sier at man må sende skriftlig varsel, men ikke et ord om hvor mange! Se punkt B) nedenfor. Dermed holder det altså bare med ett varsel.

Om man velger å sende flere etter det, er opptil firmaet. Men det er dyrt, så mange velger kun ett.

Loven sier også at det må gå minst 40 dager fra forfall på fakturaen, og til datoen man tidligst har lov å sende kravet til inkasso.

http://www.lovdata.no/all/hl-19880513-026.html#map0

"Kapittel IV.

Nærmere regler om inkassatorens forhold til skyldneren

§ 9. Inkassovarsel og betalingsfrist

Før en inkassator kan sette i verk inkassotiltak, skal fordringshaveren eller inkassatoren

a) etter kravets forfall ha sendt skyldneren skriftlig varsel på papir om at inkasso vil bli satt i verk, og

B) i varslet ha gitt skyldneren en betalingsfrist som må ha løpt ut uten at beløpet er betalt.

Fristen for betaling etter første ledd skal være minst 14 dager regnet fra det tidspunkt da varslet ble sendt. Betalingen skal anses å ha skjedd innen fristen dersom betalingsoppdraget er mottatt av bank innen fristens utløp. "

Om det bare gjelder inkassobrev som ikke kommer frem, så må det jo være noe rart ja.

Skjønner godt at dere ikke blir trodd da. Jeg ville ha sjekket hva slags sytem firmaet har da jeg. Mange som bruker urgamle og upålitlige fakturerings program eller program som har oversikten over kundene osv. ;o)

Med den nye klagenemda blir det vel en gjennomgang etterhvert.

Kostet oss 3600 kr at posten ikke klarte få frem det de skulle, samt at det regelmessig koster oss penger i gebyrer på regninger som aldri kommer.

Inkassobyrået gikk i mange tusen minus på hele saken, nå kan de angre på at de ikke tok forliket vårt ..

De overdrev jo ikke lite da.

VI tilbød de 1000 kr i forlik.

De endte med 1100 kr i stedet, samt regningen for FLY for TO advokater fra oslo til nordnorge, samt hotell. Og lønn til advokatene.

Vi endte med 1100 til dem, og 2500 til forliksrådet.

Dette er bare kortversjonen av en kaotisk langdryg sak om 7000 kr.

"For at det skal være hjemmel for inkasso må det være sendt ut 2 purringer, med minst tre ukers mellomrom."

Nei, det stemmer nok IKKE, er jeg redd.

Loven sier at man må sende skriftlig varsel, men ikke et ord om hvor mange! Se punkt B) nedenfor. Dermed holder det altså bare med ett varsel.

Om man velger å sende flere etter det, er opptil firmaet. Men det er dyrt, så mange velger kun ett.

Loven sier også at det må gå minst 40 dager fra forfall på fakturaen, og til datoen man tidligst har lov å sende kravet til inkasso.

http://www.lovdata.no/all/hl-19880513-026.html#map0

"Kapittel IV.

Nærmere regler om inkassatorens forhold til skyldneren

§ 9. Inkassovarsel og betalingsfrist

Før en inkassator kan sette i verk inkassotiltak, skal fordringshaveren eller inkassatoren

a) etter kravets forfall ha sendt skyldneren skriftlig varsel på papir om at inkasso vil bli satt i verk, og

B) i varslet ha gitt skyldneren en betalingsfrist som må ha løpt ut uten at beløpet er betalt.

Fristen for betaling etter første ledd skal være minst 14 dager regnet fra det tidspunkt da varslet ble sendt. Betalingen skal anses å ha skjedd innen fristen dersom betalingsoppdraget er mottatt av bank innen fristens utløp. "

Ok, da er jeg feilinformert :-)

Det er da offentlig fridag i morgen?

Neida, der var det folk på jobb. Bare en hel haug med telefonsvarere å taste seg gjennom, før jeg møtte på ei irritert dame som ikke trodde meg da jeg sa jeg ikke hadde mottatt noe som helst. Hun hadde nemlig tre ulike, nei, to forskjellige datoer på skjermen sin: To av purringene var sendt på samme dag, og visstnok til min adresse, men jeg har aldri sett noe til dem. Hun trodde meg ikke, men ga meg likevel kidnummer og beløp slik at det ble en ordning på det.

Møkkafirma.

Annonse

Neida, der var det folk på jobb. Bare en hel haug med telefonsvarere å taste seg gjennom, før jeg møtte på ei irritert dame som ikke trodde meg da jeg sa jeg ikke hadde mottatt noe som helst. Hun hadde nemlig tre ulike, nei, to forskjellige datoer på skjermen sin: To av purringene var sendt på samme dag, og visstnok til min adresse, men jeg har aldri sett noe til dem. Hun trodde meg ikke, men ga meg likevel kidnummer og beløp slik at det ble en ordning på det.

Møkkafirma.

Hehe, best jeg betaler snart, da - har ikke rukket å få den første purringa derfra ennå (men det kan være at de har sendt den allikevel, jfr. dine erfaringer..!).

;o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...