Gå til innhold

Arbeidere med erfaring er ofte ikke så erfarne som det virker som

Anbefalte innlegg

Ulv I Faarikaal

Hvis en påstår å ha 30 års erfaring, har jeg erfart at de ofte har 20 års erfaring som er 10 år gammal. Dette gjelder oftest i IT-bransen hvor eldre blir akterutseilt så det gjyver etter. Jeg har opplevet å treffe eldre IT-sjefer som ikke vet nesten noen ting om teknologi som kom etter 1990.

Eksempel: En kar på 55 år med høy IT-utdannelse var ikke i stand til å sette opp en TCP/IP protokoll, og forsøkte febrilsk å skjule det. Fyren sitter middels høyt i en IT-bedrift. Jeg mistenker at han har flinke folk rundt seg som håndterer dette for han. På tomannshånd innrømmer han at han ikke er i stand til å følge med lenger, og at kunnskapene "stoppa opp" først på 90-tallet. Han sier også at det gjelder flere han kjenner på samme alder.

Det gjøres middels store bomkjøp som tyder på total mangel på kunnskaper som selgere sanser øyeblikkelig og utnytter for alt hva det er verd.

Selv er jeg 45 og strever med teknologien. det krever en kvart hyllemeter med bøker i året, for ti år siden gikk det med en hel meter. Jeg har vært nødt til å omstille meg kraftig til andre og mindre krevende nisjer, og får ikke jobb i IT lenger.

Konklusjon: IT er ikke for gamle folk.

Hva skal gamle folk gjøre ?

Omstille seg sier jeg. IT er for unge folk og når man blir 45 så bør man ha funnet noe annet.

Jeg vet det finnes unntak, men dette er hva jeg føler.

Fortsetter under...

Jeg tror du har rett. Det har jeg tatt konsekvensen av.

Du vet vel hva de sier om IT-bransjen og ledere ? Den består av to typer mennesker, "those who understand what they cannot manage, and those who manage what they cannot understand".

Ulv I Faarikaal

Da de på 55 år tok utdanning stod det vel 2 linjer i lærebøkene om EDB. Jeg er litt yngre, og jeg tror vi hadde 3 linjer på lavere økonomisk høyskole!

Jeg underviste i EDB på en statlig skole i 1992 og da hadde ingen saksbehandlere PC på bordet. Mange sa de ikke gadd lære EDB fordi de aldri ville få bruk for det. Det dreide seg om rgneark og tekstbehandling, litt teknisk og terminologi. Jeg påsto de alle ville ha det på bordet om 5 år, da lo de.

Ulv I Faarikaal

Jeg tror du har rett. Det har jeg tatt konsekvensen av.

Du vet vel hva de sier om IT-bransjen og ledere ? Den består av to typer mennesker, "those who understand what they cannot manage, and those who manage what they cannot understand".

Hva har du gjort ?

Annonse

Ulv I Faarikaal

Selv kompenserer jeg sviktende kompetanse, med ditto større ego.

Det funker toppers - har aldri følt behov for å omstille meg, jeg.

Får man betalt etter størrelsen på egoet ? Eller hvor mye større ego må man ha når man bare jobber 50% effektivt ?

Ørkenvandreren

Får man betalt etter størrelsen på egoet ? Eller hvor mye større ego må man ha når man bare jobber 50% effektivt ?

For å opprettholde lønn&goder ved en kompetanse-/ytelsesreduksjon på 50%, må egoet økes 100%, gitt at de to innsatsfaktorene har et innbyrdes forhold 1:1.

Dette har jeg grunna lenge på, serru...

Ulv I Faarikaal

For å opprettholde lønn&goder ved en kompetanse-/ytelsesreduksjon på 50%, må egoet økes 100%, gitt at de to innsatsfaktorene har et innbyrdes forhold 1:1.

Dette har jeg grunna lenge på, serru...

Så du jobber effektiv ved en egoprosent på 50 ?

Pappa Bjørn

Jo takk, Da jeg gikk på BI så jeg klart hvorfor godt voksne mennesker ikke er særlig attraktive i arbeidslivet. Evnen til å løre noe nytt var totalt fraværende. Det gikk utelukkende i erfaringer som for lengst var gått ut på dato.

Det er ikke bare i IT bransjen dette er et proble, i vårt tilfelle var det i markedsføringen. Ikke tro at det å være selger i bedriftsmarkedet er det samme nå som for 20 år siden. Dagens krav er mye mer krevende til både pris, service og effektivitet. Markedet er i mange tilfeller svært presset så det å ta en kaffekopp med disponenten og gi ham noen gratisprøver holder ikke lenger. BI studenter på 50 var ikke spesielt interresert i å skjønne det.

Pappa Bjørn

Jo takk, Da jeg gikk på BI så jeg klart hvorfor godt voksne mennesker ikke er særlig attraktive i arbeidslivet. Evnen til å løre noe nytt var totalt fraværende. Det gikk utelukkende i erfaringer som for lengst var gått ut på dato.

Det er ikke bare i IT bransjen dette er et proble, i vårt tilfelle var det i markedsføringen. Ikke tro at det å være selger i bedriftsmarkedet er det samme nå som for 20 år siden. Dagens krav er mye mer krevende til både pris, service og effektivitet. Markedet er i mange tilfeller svært presset så det å ta en kaffekopp med disponenten og gi ham noen gratisprøver holder ikke lenger. BI studenter på 50 var ikke spesielt interresert i å skjønne det.

Pluss at jeg skriver som en sau på speed.

Annonse

Ulv I Faarikaal

Du har nok rett, eldre gror fast i det de har erfart tror jeg.

Men selv har jeg hatt to og tre "guttunger" med meg til kunder for å gjøre jobber, og de tror de eier verden. Mange er uhyre kjappe og teknisk flinke, men de fleste mangler tre ting: kundetekke, ro og orden.

Jeg kunne ikke sende dem alene, for ofte fikk jeg telefon fra kunden om jeg kunne komme å rydde opp.

Glemte ting gjorde de hele tida, og planlegging var helt ukjent. Så det ble til at jeg planla, holdt orden og snakka med kunden, og de jobba med det tekniske, da gikk det svært bra. Så det lar seg gjøre å utfylle hverandre. Jeg måtte omtrent binde dem med tau for å få dem til å kvalitetskontrollere jobber de hadde gjort, og ofte ble det gjort feil som kunne vært oppdaget ved etterkontroll og oppfølging.

Uttrykket "fort og gæærnt" ble mye brukt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...