laurits Skrevet 8. mai 2003 Del Skrevet 8. mai 2003 Folkehelas skriver på sitt nettsted: Massemediene har hatt oppslag om adopsjoner fra Kina. Helsemyndighetene har frarådet ikke-nødvendige reiser til Kina. Det betyr ikke at det er forbud mot viktige reiser, som for eksempel reiser for å hente adoptivbarn. Norske adopsjonsmyndigheter eller adopsjonsforeninger kan likevel komme til å måtte stanse slike reiser på grunn av de praktiske vanskelighetene som foventes i Kina nå. Hvis vi regner 1.3 milliarder mennesker i Kina og 2000 smittede ville de samme tallene for Norge vært 6 smittede. Ang. dødlighet: The likelihood of dying from SARS in a given area has been shown to depend on the profile of the cases, including the age group most affected and the presence of underlying disease. Based on data received by WHO to date, the case fatality ratio is estimated to be less than 1% in persons aged 24 years or younger, 6% in persons aged 25 to 44 years, 15% in persons aged 45 to 64 years, and greater than 50% in persons aged 65 years and older. Min konklusjon er at det er mye farligere å ta taxi i Beijing (pga. trafikken). Bilturen til Gardermoen er nok også mer risikofylt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/104086-sars-og-adopsjonsreiser/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
hix Skrevet 8. mai 2003 Del Skrevet 8. mai 2003 "Hvis vi regner 1.3 milliarder mennesker i Kina og 2000 smittede ville de samme tallene for Norge vært 6 smittede." En ganske forenklet risikovurdering spør du meg. Det høres enda tryggere ut dersom vi i stedet for hele Norge sammenligner med Hamar. Så i hamar tilsvarer det 0.024 smittede. Du kan jo ikke dra inn hele Kina (1,3 milliarder mennesker) i regnestykket ditt når vi snakker om veldig lokale utbrudd. Problemet er at de som reiser til Kina nå drar rett inn i disse lokale smitteområdene. For å sette det på spissen; Hvis en liten landsby med 400 innbyggere rett utenfor Beijing får seks smittetilfeller (ikke urealistisk!). Kan man da gjøre den samme risikovurderingen og si at dette i Norge utgjør 6000 smittede? Ja, det kan man, hvis det er nettopp til denne landsbyen man skal. De øvrige 1.299.999.600 kineserene har i såfall ingenting i regnestykket å gjøre. Jeg er helt enig med de som mener at usakelig krisemaksimering er av det onde. Men å lukke øynene og fortenge det som skjer er minst like feil, og enda farligere. Det ER en alvorlig situasjon i Kina akkurat nå. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/104086-sars-og-adopsjonsreiser/#findComment-601347 Del på andre sider Flere delingsvalg…
gnek Skrevet 8. mai 2003 Del Skrevet 8. mai 2003 Som du selv skriver er sars situasjonen alvorlig i spesielle områder i Kina. Gruppen som planlegger reise til Kina i nærmeste fremtid reiser sansynligvis via Shanghai. Der er det så vidt meg bekjent kun registrert noen få tilfeller. Som jeg har sagt tidligere er det ikke forbudt hverken å reise som turist eller foreta andre mer nødvendige reiser til noen av de berørte områdene. Detreiser daglig personer inn og ut fra Norge til disse områdene. Folkehelsa sier at personer som kommer fra disse områdene skal gå i arbeid etter turen som vanlig, men være oppmerksom på symptomer de nærmeste 10 dager etter hjemkomst. Dersom enkelte av dere som deltar i debatten mener at myndighetene bør legge ned forbud mot all reise til disse områdene bør dere rette trykket mot andre enn gruppen som skal hente barna sine. Husk at Folkehelseinstituttet har klart sagt at å hente adoptivbarn er en nødvendig reise! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/104086-sars-og-adopsjonsreiser/#findComment-601376 Del på andre sider Flere delingsvalg…
jiemei Skrevet 8. mai 2003 Del Skrevet 8. mai 2003 Som du selv skriver er sars situasjonen alvorlig i spesielle områder i Kina. Gruppen som planlegger reise til Kina i nærmeste fremtid reiser sansynligvis via Shanghai. Der er det så vidt meg bekjent kun registrert noen få tilfeller. Som jeg har sagt tidligere er det ikke forbudt hverken å reise som turist eller foreta andre mer nødvendige reiser til noen av de berørte områdene. Detreiser daglig personer inn og ut fra Norge til disse områdene. Folkehelsa sier at personer som kommer fra disse områdene skal gå i arbeid etter turen som vanlig, men være oppmerksom på symptomer de nærmeste 10 dager etter hjemkomst. Dersom enkelte av dere som deltar i debatten mener at myndighetene bør legge ned forbud mot all reise til disse områdene bør dere rette trykket mot andre enn gruppen som skal hente barna sine. Husk at Folkehelseinstituttet har klart sagt at å hente adoptivbarn er en nødvendig reise! Jeg tror ikke det hjelper hva vi sier....men kan vi skulle ta en felles karantene når vi vel er hjemme :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/104086-sars-og-adopsjonsreiser/#findComment-601448 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Puccini Skrevet 8. mai 2003 Del Skrevet 8. mai 2003 "Hvis vi regner 1.3 milliarder mennesker i Kina og 2000 smittede ville de samme tallene for Norge vært 6 smittede." En ganske forenklet risikovurdering spør du meg. Det høres enda tryggere ut dersom vi i stedet for hele Norge sammenligner med Hamar. Så i hamar tilsvarer det 0.024 smittede. Du kan jo ikke dra inn hele Kina (1,3 milliarder mennesker) i regnestykket ditt når vi snakker om veldig lokale utbrudd. Problemet er at de som reiser til Kina nå drar rett inn i disse lokale smitteområdene. For å sette det på spissen; Hvis en liten landsby med 400 innbyggere rett utenfor Beijing får seks smittetilfeller (ikke urealistisk!). Kan man da gjøre den samme risikovurderingen og si at dette i Norge utgjør 6000 smittede? Ja, det kan man, hvis det er nettopp til denne landsbyen man skal. De øvrige 1.299.999.600 kineserene har i såfall ingenting i regnestykket å gjøre. Jeg er helt enig med de som mener at usakelig krisemaksimering er av det onde. Men å lukke øynene og fortenge det som skjer er minst like feil, og enda farligere. Det ER en alvorlig situasjon i Kina akkurat nå. Det er nok ingen som tror at SARS-situasjonen i Kina er ubetydelig. Jeg tror nok ikke laurits mente det i innlegget sitt... Noe som imidlertid er viktig er en saklig og nøktern vurdering av situasjonen. Dette bør alltid være bedre enn å følge "medie-hysteriet". Man må vel kunne stole på folkehelsa og andre instanser som vurderer situasjonen for oss alle. Jeg forstår godt alle som velger å reise dersom de får anledning. Er også overbevist om at det er trygt dersom man tar de rette forholdsregler. Hvis reisene gjennomføres, blir sikkert forholdene også lagt tilrette for å minimalisere smitterisiko. Jeg ønsker alle dette gjelder lykke til!!! Hilsen fra meg 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/104086-sars-og-adopsjonsreiser/#findComment-601453 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laurits Skrevet 8. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2003 "Hvis vi regner 1.3 milliarder mennesker i Kina og 2000 smittede ville de samme tallene for Norge vært 6 smittede." En ganske forenklet risikovurdering spør du meg. Det høres enda tryggere ut dersom vi i stedet for hele Norge sammenligner med Hamar. Så i hamar tilsvarer det 0.024 smittede. Du kan jo ikke dra inn hele Kina (1,3 milliarder mennesker) i regnestykket ditt når vi snakker om veldig lokale utbrudd. Problemet er at de som reiser til Kina nå drar rett inn i disse lokale smitteområdene. For å sette det på spissen; Hvis en liten landsby med 400 innbyggere rett utenfor Beijing får seks smittetilfeller (ikke urealistisk!). Kan man da gjøre den samme risikovurderingen og si at dette i Norge utgjør 6000 smittede? Ja, det kan man, hvis det er nettopp til denne landsbyen man skal. De øvrige 1.299.999.600 kineserene har i såfall ingenting i regnestykket å gjøre. Jeg er helt enig med de som mener at usakelig krisemaksimering er av det onde. Men å lukke øynene og fortenge det som skjer er minst like feil, og enda farligere. Det ER en alvorlig situasjon i Kina akkurat nå. Det var ikke forsøk på en korrekt risikovurdering, men påpeke at risikoen kanskje ikke blir presentert realistisk av massemedia. At det er Beijing som har flest tilfeller er helt riktig, men der bor det også flest mennesker. Hvis vi antar ca 13 mill mennesker i Beijing og 1500 smittede så er sjansen for at et individ er smittet 1 / 8700, dvs at du må nær 8700 mennesker for å ha en 50% sjanse for å ha vært nær en smittet. Når du så multipliserer med sannsynligheten for å bli smittet (anta at du tar forholdsregler, bruker munnbind og vasker hendene), og deretter multipliserer med sjansen for å bli dødssyk så ser du at det fortsatt blir et meget lite tall. Dødlighet for unge mennesker er lav. For barn meget lav. De som er mest utsatt er de eldre. Vanlig influensa tar også livet av mange eldre hvert år også i vårt eget land. Kineserne kan ikke flykte fra problemet. De må behandle de syke, vaske og stelle for dem. Som VB skriver så trenger mange barn fra Kina legehjelp pga luftveisinfeksjoner. Det barnehjemmet vi adopterte fra var bare 5 av 37 friske nok til å adopteres.... Mye skyldes nok luftforurensning (sola var på gode dager synlig som en rød flekk, en kunne se kun 1 kvartal fremover, selv inne i resepsjonen på hotellet var det "tåkete"). Vi utsetter nok ikke barna for noen risiko ved å hente dem til Norge, tvertimot kan de få behandling som er vanskelig å få i Kina slik situasjonen er nå. Hvis en ikke reiser nå så er det nok først og fremst av hensyn til seg selv og si egen angst og ikke "barnets beste". En annen ting er at situasjonen i Kina kan godt bli en god del værre før den blir bedre. Jeg tenker spesielt på de som har fått tildeling. Er det noen som kunne tenke seg å ha sitt barn i karantene i Kina mens en sitter her i Norge og avventer situasjonen? Så lenge Folkehelsa sier at det er OK å reise og så lenge CCAA ikke har noe imot det så bør de som ønsker det få reise mener jeg. Selvsagt kan det være praktisk vanskelig, men hvis det var mitt barn ville jeg heller reist og forsøkt enn å sitte her hjemme å vente på at en epidemi skal gå over. Jeg har stor respekt for AF's holdning i denne saken. Det er sikkert ikke lett for AF å ta et annet standpunkt enn VB, INor og BUFA. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/104086-sars-og-adopsjonsreiser/#findComment-602152 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.