Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest MammyBlue

Folk kutter seg opp fordi de i øyeblikket ikke finner andre måter å lette "trøkket" inni seg på.

Du må få hjelp til å jobbe med det som lager kaos inni deg. Selve kuttinga er ikke viktig, men hvorfor du gjør det. Sånt veit en som regel ikke sjøl, før noen utafor (ofte psykolog/psykiater) hjelper en til å se det.

Noen spiser og spyr, noen får angst, noen blir depressive, noen kutter seg. For tida er det av en eller annen grunn inne å kutte seg, det smitter antakelig. Da mener jeg selve kuttinga, ikke årsakene bak, de er gamle som menneskeheten.

Ikke sant? Kuttinga/selvskadingen er som hoste når du er forkjølet = et symptom på at noe er i veien.

Se å få gjort noe med det! Du sier at "de" vurderer innleggelse. Da er du jo drita heldig, det er lange ventelister.

Eller var det en fleip - eller et ønske?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/104126-selvskading/#findComment-601831
Del på andre sider

For å slutte tror jeg man ofte trenger et sterkt og genuint ønske om dette. En indre beslutning er nødvendig. Så lenge man på den ene siden kunne ønske man ikke skadet seg - men samtidig vet at det på ulike måter hjelper og ikke er villig til å gi avkall på dette - så vil vel tendensen til å velge selvskading i visse situasjoner fortsette.

Innleggelse kan like gjerne føre til mer som mindre selvskading - slik at vurderingen av hvorvidt en innleggelse kan være nyttig tror jeg bør baseres på hvilken type behandling avdelingen kan tilby og sannsynligheten for at du kan nyttiggjøre deg denne i den situasjonen du er nå.

Kanskje du kan starte med å lage en liste over hva som er fordeler og ulemper ved selvskading. Listen skal kun være for deg - ikke andre - slik at du kan være fullstendig ærlig når det gjelder å finne frem til hvilke fordeler du har av selvskadingen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/104126-selvskading/#findComment-602542
Del på andre sider

Folk kutter seg opp fordi de i øyeblikket ikke finner andre måter å lette "trøkket" inni seg på.

Du må få hjelp til å jobbe med det som lager kaos inni deg. Selve kuttinga er ikke viktig, men hvorfor du gjør det. Sånt veit en som regel ikke sjøl, før noen utafor (ofte psykolog/psykiater) hjelper en til å se det.

Noen spiser og spyr, noen får angst, noen blir depressive, noen kutter seg. For tida er det av en eller annen grunn inne å kutte seg, det smitter antakelig. Da mener jeg selve kuttinga, ikke årsakene bak, de er gamle som menneskeheten.

Ikke sant? Kuttinga/selvskadingen er som hoste når du er forkjølet = et symptom på at noe er i veien.

Se å få gjort noe med det! Du sier at "de" vurderer innleggelse. Da er du jo drita heldig, det er lange ventelister.

Eller var det en fleip - eller et ønske?

De vurderer innleggelse. Så jeg er sikkert heldig. Desverre er det inn å kutte seg, akkurat som det er inn å ha anoreksi. Jeg har drevet med selvskading i godt over 3 år..... kanskje jeg bare rett og slett er før ut min tid. Neei, da... det ligger nok andre ting der bak å lurer.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/104126-selvskading/#findComment-602699
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...