Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Det blir spennende å få følge dere på veien mot Sør- Afrika. Gratulerer med valget og lykke til!

De som har peiling sier at Sør- Afrika er et av de skikkelig "hotte" reisemålene blant litt mer bereiste folk.

Vet dere forresten noe om hvordan prosessen i S-A foregår og ca. hvor lang tid det vil ta? Fortell gjerne litt her på DOL.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/104149-s%C3%B8r-afrika/#findComment-601853
Del på andre sider

Gjest Sør-Afrika

Det blir spennende å få følge dere på veien mot Sør- Afrika. Gratulerer med valget og lykke til!

De som har peiling sier at Sør- Afrika er et av de skikkelig "hotte" reisemålene blant litt mer bereiste folk.

Vet dere forresten noe om hvordan prosessen i S-A foregår og ca. hvor lang tid det vil ta? Fortell gjerne litt her på DOL.

I Sør-Afrika er dte en kristen organisasjon som formidler adopsjonen, og de har som kriterie at adopsjonsforeldrene er bekjennende kristne. Halvparten av barna er hittebarn, mens resten er "gitt bort" av moren pga fattigdom, utnyttelse osv. I de tilfellene er moren med på å velge ut foreldrene, det er ganske spesielt. Dette gjøres på grunnlag av en personlig presentasjonsmappe som vi selv må lage om oss selv.

Barna der er små, ofte 3-4 mnd gamle, og er alt fra lysebrune til helt svarte.

Tiden fra godkjenning til tildeling tar 3-9 mnd, og man kan dra ca 6 uker etter dette. Oppholdet i landet er 2 uker, inkl en rettsak.

For tiden sjekker VB om kravet om ekteskap i minst fem år er absolutt (vi har vært gift i 4 år til høsten). Hvis de er fleksible, og vi blir godkjent på sensommeren, kan vi få barnet allerede før jul(!!!) hvis alt går som smurt.

At matchingen mellom barn og forldre er mer bevisst i S-A enn mange andre land (ifølge VB), små barn, den korte ventetiden, spenningen med nytt land/fascinasjonen av Afrika og kriteriet om å være kristen, var det som gjorde at vi velger dette!

Det er og et pluss at vi får barnet første dag vi kommer, at det legges opp en liten ferie med safari o.l, at vi får egen leilighet å bo i, og at vi slipper tidsforskjellen. Men dette er mer små detaljer som er et pluss, og ikke akkurat avgjørende.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/104149-s%C3%B8r-afrika/#findComment-601990
Del på andre sider

Annonse

Jeg vanker normalt ikke her på dette forumet, men dette måtte jeg lese. Høres veldig spennende ut, gratulerer og lykke til:-)!

Jeg har en venninne som har slekt i Sør-Afrika (utvandrede engelskmenn), og utifra de bildene jeg har sett der, samt reiseskildringer, så må jeg si at jeg misunner dere virkelig turen dit. Det er bare et så utrolig vakkert land!

Lag hjemmeside med bilder da...? :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/104149-s%C3%B8r-afrika/#findComment-602013
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...