Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har jeg søkt om noen dager permisjon med lønn før vi drar på hentereise (jobber i staten), men personalkontoret på jobben min misforsto helt. De trodde jeg søkte om permisjon i 7-8 uker, selv om jeg tydelig skrev at det er snakk om noen dager før vi reiser.

Vel, jeg skal skrive nytt brev og forklare hva jeg mente, men selv om de forstår meg rett denne gangen, så er sjansen liten fordi de skrev: "*arbeidsgiveren* innvilger ikke permisjon med lønn i forbindelse med forberedelse og henting av adoptert barn" osv om at jeg kan søke uten lønn....

Jeg gir meg ikke så lett, fordi vi er mange som jobber der, og det er utrolig mange som får alle slags rare permisjoner med lønn ;-)

Noen som har gode argumenter til ankebrev?

Fortsetter under...

Gjest Nagel
Skrevet

Hei, vet ikke om jeg har så mange gode ankeargumenter til deg, men jeg stiller meg litt uforstående til at du som jobber i staten ikke får invilget søknaden. Jeg jobber også i staten og i henhold til de personalpolitiske retningslinjene på min arbeidsplass kan man søke om inntil 10 dager velferdspermisjon med lønn. Adopsjon er ikke nevnt som velferdsgrunn, men når tilvenning i barnehage, skole ol. er det så tar jeg for gitt at adopsjon/hentereise/forberedelser er det også. Jeg har ikke søkt ennå, men har tenkt å søke om 10 dager til hentereisen.Du kan jo vurdere å søke om velferdspermisjon til hentereisen og heller ta feriedager før du reiser.

Lykke til

Skrevet

Hei

Jeg har ikke noen gode argumenter enda, jeg har søkt min arb.giver om velferdsperm m/lønn ifm hentereise og til nå har det vært en del interne mailer. Jeg har ikke fått noe endelig svar på søknaden men jeg tror det kan bli avslag ut fra disse mailene. Det er jo lov å håpe.

Lykke til med anken!

Vennlig hilsen ei til som er statsansatt (c:

Skrevet

Hei, vet ikke om jeg har så mange gode ankeargumenter til deg, men jeg stiller meg litt uforstående til at du som jobber i staten ikke får invilget søknaden. Jeg jobber også i staten og i henhold til de personalpolitiske retningslinjene på min arbeidsplass kan man søke om inntil 10 dager velferdspermisjon med lønn. Adopsjon er ikke nevnt som velferdsgrunn, men når tilvenning i barnehage, skole ol. er det så tar jeg for gitt at adopsjon/hentereise/forberedelser er det også. Jeg har ikke søkt ennå, men har tenkt å søke om 10 dager til hentereisen.Du kan jo vurdere å søke om velferdspermisjon til hentereisen og heller ta feriedager før du reiser.

Lykke til

En av argumentene i svaret fra arbeidsgiveren min var at "Vi har ikke noe i vårt reglement som gir permisjon med lønn i forbindelse med adopsjon før overtakelse av barnet. Ved overtakelse kommer trygdeloven inn" Den siste setningen er grei, for vi skal adoptere i fra Colombia, og vil få barnet første virkedag etter at vi kommer dit -da vil "mammapermisjonen" starte.

Men at jeg ikke kan få noen dager før vi reiser syns jeg er kjipt ;-) Det som står i regelen om velferdspermisjon med lønn er så vagt, at det er opp til arbeidsgiveren å vurdere om permisjon skal gis, er min mening. Det blir liksom litt feil når de sier at det ikke står noe om adopsjon i reglementet, når de kan tolke "som de vil" og gi permisjon til andre ting som heller ikke står der.

Jeg har blandt annet argumentert (i den første søknaden) om at vi vil få reisebeskjed 2-3 uker før vi må være der. Dermed vil vi få veldig dårlig tid til alt som må forberedes (pakking, innkjøp av barneklær/utstyr, bestilling av billetter, forberedelse av huset osv.), og at det derfor vil være veldig kjekt med noen dager fri for å ordne alt dette.

Så vi får se, jeg får vel ikke svar før om et par-tre uker.

Lykke til, dere andre som skal søke, håper dere har snillere arbeidsgiver enn meg ;-)

Skrevet

Hei Betty,

ikke så lett det der med å 'overtale' arbeidsgiver til å gi permisjon med lønn. Vi slet til ingen nytte for min mann som er kommunalt ansatt - og dette til tross for at en annen kommunalt ansatt mann fikk innvilget 10 dager med lønn til deres hentereise, som fant sted 3 mnd. før vår. Ja, forstå det den som kan.

Her er noen argumenter du kanskje kan dra nytte av (?):

- 'vanlige' gravide går ut i permisjon 3 uker før forventet termin.

- Hvis du ikke har vært sykemeldt de siste ni mnd, så har ditt adopsjonssvangerskap vært 'billigere' for jobben din en de aller fleste ordinære svangerskap. Ingen fravær pga. av svangerskapskontroller heller.

- En god del statlige etater gir inntil 10 dager med lønn og det gjør en god del store bedrifter i norsk næringsliv også (posten, statoil, hydro, dyrehelsetilsynet, forsvaret, ....)

- Skriv noe om at jobben din nå har en sjanse til å vise at de vil være en attraktiv arbeidsplass for sine ansatte.

- Hvis dere har et persjonalreglement som åpner for bruk av velferdspermisjon med lønn, så bruk en formulering om at det må være rom for å utvise skjønn i forhold til den enkelte sak - at reglementet ikke kan være uttømmende i seg selv.

- Skriv også at dette ikke har noe med ferie å gjøre, og at det derfor føles feil å skulle bruke feriedager på dette. Adoptanter har i utgangspkt. 3 uker kortere permisjon enn gravide - hvis man i tillegg skal bruke mange feriedager før man får barnet, så betyr det at den verdifulle tiden man bør ha med sitt nye barn blir ytterligere redusert.

Håper at noe av dette kan være deg til hjelp. Prøv i hvert fall, så må de ta stillingen til dette om ikke annet.

Ååååå, så glad jeg er for min arbeidgiver. Jobber i et privat, landsdekkende konsern som har følgende ordlyd i personalhåndboka: "Det innvilges inntil 3 uker permisjon med lønn i forbindelse med adopsjonsreiser"

Kan ikke si annet enn at jeg (og Muangthai) føler oss priviligerte.

LYKKE TIL!

hilsen fra

Skrevet

En av argumentene i svaret fra arbeidsgiveren min var at "Vi har ikke noe i vårt reglement som gir permisjon med lønn i forbindelse med adopsjon før overtakelse av barnet. Ved overtakelse kommer trygdeloven inn" Den siste setningen er grei, for vi skal adoptere i fra Colombia, og vil få barnet første virkedag etter at vi kommer dit -da vil "mammapermisjonen" starte.

Men at jeg ikke kan få noen dager før vi reiser syns jeg er kjipt ;-) Det som står i regelen om velferdspermisjon med lønn er så vagt, at det er opp til arbeidsgiveren å vurdere om permisjon skal gis, er min mening. Det blir liksom litt feil når de sier at det ikke står noe om adopsjon i reglementet, når de kan tolke "som de vil" og gi permisjon til andre ting som heller ikke står der.

Jeg har blandt annet argumentert (i den første søknaden) om at vi vil få reisebeskjed 2-3 uker før vi må være der. Dermed vil vi få veldig dårlig tid til alt som må forberedes (pakking, innkjøp av barneklær/utstyr, bestilling av billetter, forberedelse av huset osv.), og at det derfor vil være veldig kjekt med noen dager fri for å ordne alt dette.

Så vi får se, jeg får vel ikke svar før om et par-tre uker.

Lykke til, dere andre som skal søke, håper dere har snillere arbeidsgiver enn meg ;-)

Hei,

Jeg synes du skal spesifisere at det er velferdspermisjon m lønn du søker.

Jeg ble innvilget velferdspermisjon m lønn i forbindelse m hentereisen, - ble innvilget dette i 10 dager fordi jeg ikke hadde 'tatt ut' velferdsdager til sykdom, legebesøk, flytting etc i løpet av det siste året.

Ferie avviklet jeg mens far hadde 'pappapermisjon'.

Mulig du bør argumentere ang. velferdspermisjon under selve hentereisen, og heller ta ut noen dager ferie innen dere reiser. Når du først er avgårde og ikke kommer tilbake på en stund vil det neppe bety så mye for arbeidsgiveren om du er i permisjon på den ene eller andre måten, - permisjon er det uansett. Hva med å forsøke den varianten?

Lykke til :-)

Annonse

Colombiamamma
Skrevet

Jeg er ansatt på stalige vilkår.

Fikk innvilget 10 dagers velferdspemisjon med lønn.

Mine argument:

Ikke vært borte fra jobb på grunn av sykdom siden jeg startet i stillingen.

Ikke tidligere hatt velferdspermisjon.

Mest sansynlig lang adopsjonsreise (ca. 4-6 uker).

Lykke til!

Skrevet

Hei

Jeg tror, som Lisette sier, at det er lurt å spesifisere at det er akkurat velferds-permisjon du søker om. Og så argumentere godt for behovet for velferdspermisjon.

Min første søknad vinklet jeg utfra lovbestemte regler, altså utfra at ved fødselspermisjon starter permisjonen 3 uker før fødsel, at jeg ikke brukte arbeidstid til svangerskapskontroller, ikke sykefravær i forbindelse med svangerskap etc. Det endte med avslag på søknaden. Egentlig forstår jeg det, rent formelt sett. For loven inneholder jo ikke noen hjemmel for permisjon ved hentereise...

Jeg har anket, og signalene tyder på at jeg blir innvilget permisjon nå. Denne gangen har jeg ikke sammenlignet min situasjon med de som går ut i fødselspermisjon, jeg har argumentert utfra mitt personlige behov for velferdspermisjon.Tror det er lurt. Vårt personalreglement inneholder ikke noe om velferdspermisjon ved adopsjon, men det er en paragraf som går på tungtveiende velferdsmessige behov.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...